Inlägg från: Hannathu |Visa alla inlägg
  • Hannathu

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

Så roligt att se vad som hänt!

Här ålas det i tvåhundraåttio och han tar några krypsteg innan han faller ihop på magen och ålar vidare.
    Han sover två gånger om dagen, ofta ungefär vid elvatiden och ungefär vid tretiden sen är han vaken lääänge till nio eller i värsta fall ända till elva på kvällen.

Han bajsar ofta på potta, ibland är blöjan bara kissig på morgonen och så bajsar han ett rejält lass på pottan, det hjälper magen ganska bra att sitta på pottan och nu får han laxermedel ett par gånger i veckan för att underlätta lite.

Han har fått börja äta vanlig mat nu när jag jobbar igen, han får både plock och puréer däremot gillar han inte grövre mosat men det kommer väl det med... Majs och palsternacka är favoriterna. Ammar när jag är hemma och det funkar bra. Maken är föräldraledig och de har det jättebra tillsammans. Han har en liten söt tand

• Hannathu

Wehee

jag nattammar och jobbar, det funkar Får bara gå och lägga mig en halvtimma tidigare än normalt för att ta igen sömnen

• Hannathu
    Leiben skrev 2011-07-04 15:33:34 följande:
    HUrra! VAd kul! På knä i regelrätt krypstil eller?
    Ja regelrätt krypande, har mer eller mindre slutat åla helt.
    Och andra tanden har kikat upp
  • Hannathu

hur går det för er andra?

Här poppar tänderna upp jättefort. Tre tänder på mindre än en vecka.
    Han kryper fortare och fortare och ställer sig upp mot soffan och mot våra ben.

• Hannathu

Vet ärligt talat inte riktigt hur dagarna ser ut men jag ammar vid sextiden på morgonen innan jag går hemmifrån. Sen får han  gröt och mat - oftast hemlagad - under dagen. När jag kommer hem igen vid femtiden ammar jag, sen en portion gröt och amning på kvällen, sen amning ett par gånger under natten.

Somnar första gångnen vid åtta- nio men  vaknar vid tio eller så och är vaken säkert en timme och far runt som en jordfräs. Sen sover han gott större delen av natten och somnar om en stund efter att jag gått. De går upp vid halvåtta åtta på dagen.
    Han sover oftast två gånger en timme under dagen.

Hoppas kunna amma på det här sättet eller något mindre i alla fall ett år till.

• Hannathu

Här är det fullt ös hela tiden.

Han vill bara gå och säger till pappa att nu går vi genom att dra i hans händer :P
    Han går utmed bord och soffa och släpper då och då...

• Hannathu
    Leiben skrev 2011-09-03 17:25:30 följande:
    ord wow! här är det bara dadadadada och lite andra ohörbara haranger hehe
    Samma här

eventuellt kan man någon gång ibland tro att han säger pappa eller mamma men det känns inte som han riktigt kopplar ihop det än. Frågar jag "var är pappa?" så slår han knut på sig själv nästan tills han ser pappa.
  • Hannathu
    Plly skrev 2011-09-07 23:25:07 följande:
    Undrar om det är typiskt för pojkar att vara senare än tjejer med talet? (Jämför med andra jag känner som har pojkar i samma ålder eller äldre och ingen av dom säger speciellt mycket...) 
    Jag var själv tidig på att prata.
    Har förresten hittat min gamla hälsobok från bvc från när jag var liten, kul att jämföra med Judiths vikt och längd. 

En annan grej, vet inte om jag frågat det tidigare men när/var/hur ska ni göra med förskola? Jag skulle gärna vilja stanna hemma tills hösten 2012 (eller min man) 
    Jag var inte speciellt tidig med varken tal eller gång, runt ett år och maken nästan exakt samma så vi räknar med att det dröjer lite...
    En kompis har en son och en dotter där grabben gick när han  var 10 månader och tjejen när hon var 14månader - båda talade ungefär samtidigt men han var inte lika verbal.

Vi kommer skola in nästa höst - om vi får plats förstås. Vet inte alls var vi ska söka oss eftersom hans mage inte är som andra barns och kräver att personalen är uppmärksam. Skulle helst vilja ha dagmamma. Men det är det dåligt med i den här stan.
    Leiben skrev 2011-09-08 09:29:55 följande:
    jo jag har också hört att det är så men jag vet inet om det finns forskning på det.

ang förskola gör vi så, skolar in i aug nästa år ja.

gud här hemma är det galet. Sonen har i snart 2 veckor varit helt omöjlig med mig speciellt. HAn var hängig och blev då klängig och trött och skulle bara vara i famnen och sedan dess har det fortsatt. Jag kan typ inte sätta ner honom han bara grinar. Han grinar även i famnen och nu helt plötsligt ska han amma jätteofta dagtid. Han vill liksom ligga och snutta vid bröstet som när han var en liten bebis. Han ska somna på våra kroppar. Han vill inte ha gröt, frukt eller mackor och han är antingen ledsen med tårar eller bara så gnällig och typ ledsen utan tårar. JAg kan inte laga mat, diska eller ens gå på dass.

men när han är med pappa eller om vi får roligt besök så är allt kalaskul. Fattar ingenting, vad är det här?
    Vet inte alls, maken är ju hemma med lilleman på heltid nu men han är väldigt mammig sen någon månad (när jag är hemma). Kan det vara något utvecklingssteg? Eller tänder på G - då var våran väldigt kinkig med mat och allt
  • Hannathu

Har så många BF att jag inte orkar tänka på det längre. Men förstår precis vad ni går igenom PP.

Lilleman mår förvånansvärt bra, han bajsar minst 80% av gångerna på pottan och blöjan är oftast både torr och bajsfri på mornarna.  Ibland missar vi dock att han har förstoppningstendenser och då kan det bli rejäla blöjhaverier. De tecken vi letar efter är småbajsande, spänd mage, sitter och trycker på pottan men inget kommer på ett par gånger och så vidare men ibland visar han inte de vanliga tecknen så då är det svårt.

Han är inte lika långt framme som era små men han försöker självmant stå utan stöd och kan om man lurar honom gå lite utan stöd. Känns visserligen ganska skönt att han är lite feg och inte vill slå sig, när han började stå ramlade han bara platt en gång sen tog han det lugnt. Sen har han snubblat ngn gång men inte mer än så. Han är lite rolig med höjder, han vill väldigt gärna upp på vardagsrumsbordet och då kan han sitta och titta ner över kanten, titta på oss och skaka på huvudet.

Han säger mamama och papha och tatt tatt ibland kommer ett heäää istället för hejdå medan han vinkar som en tok.

Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?