Plly skrev 2011-09-07 23:25:07 följande:
Undrar om det är typiskt för pojkar att vara senare än tjejer med talet? (Jämför med andra jag känner som har pojkar i samma ålder eller äldre och ingen av dom säger speciellt mycket...)
Jag var själv tidig på att prata.
Har förresten hittat min gamla hälsobok från bvc från när jag var liten, kul att jämföra med Judiths vikt och längd.
En annan grej, vet inte om jag frågat det tidigare men när/var/hur ska ni göra med förskola? Jag skulle gärna vilja stanna hemma tills hösten 2012 (eller min man)
Jag var inte speciellt tidig med varken tal eller gång, runt ett år och maken nästan exakt samma så vi räknar med att det dröjer lite...
En kompis har en son och en dotter där grabben gick när han var 10 månader och tjejen när hon var 14månader - båda talade ungefär samtidigt men han var inte lika verbal.
Vi kommer skola in nästa höst - om vi får plats förstås. Vet inte alls var vi ska söka oss eftersom hans mage inte är som andra barns och kräver att personalen är uppmärksam. Skulle helst vilja ha dagmamma. Men det är det dåligt med i den här stan.
Leiben skrev 2011-09-08 09:29:55 följande:
jo jag har också hört att det är så men jag vet inet om det finns forskning på det.
ang förskola gör vi så, skolar in i aug nästa år ja.
gud här hemma är det galet. Sonen har i snart 2 veckor varit helt omöjlig med mig speciellt. HAn var hängig och blev då klängig och trött och skulle bara vara i famnen och sedan dess har det fortsatt. Jag kan typ inte sätta ner honom han bara grinar. Han grinar även i famnen och nu helt plötsligt ska han amma jätteofta dagtid. Han vill liksom ligga och snutta vid bröstet som när han var en liten bebis. Han ska somna på våra kroppar. Han vill inte ha gröt, frukt eller mackor och han är antingen ledsen med tårar eller bara så gnällig och typ ledsen utan tårar. JAg kan inte laga mat, diska eller ens gå på dass.
men när han är med pappa eller om vi får roligt besök så är allt kalaskul. Fattar ingenting, vad är det här?
Vet inte alls, maken är ju hemma med lilleman på heltid nu men han är väldigt mammig sen någon månad (när jag är hemma). Kan det vara något utvecklingssteg? Eller tänder på G - då var våran väldigt kinkig med mat och allt