vad kallar ni er.. bonusmamma, styvmamma, extramamma, för ert namn eller??
säger ska det stå i inlägg 45 :)
säger ska det stå i inlägg 45 :)
jag kallar min bonusmamma för mamma. :) men det är för att hon är så jävla underbar snäll o ställer upp JÄMT älskar henne
Har inte läst hela tråden..
Har inte läst alla inlägg men mina bonusar kallar mig vid namn, den minste försökte kalla mig för mamma ett tag, men det kändes så fel både för mig och min man. Om barnen däremot pratar i skolan eller med främlingar om mig, då säger de mamma (barnen bor hos oss). Detta har de förklarat med att det är så omständigt och förklara för alla vem jag är, säger de mamma så frågar ingen något mer.
Min bonustjej kallar mig för mitt namn. Men när vi är ute tillsammans och någon säger "din mamma" så säger hon inget för att säga emot, blir för krångligt.. ;)
Sen eftersom vi har gemensamma barn så är jag mamma här hemma och det vet hon, men vi har pratat mycket om att hon har sin mamma och jag kommer aldrig bli hennes mamma på det sättet, även om jag är mamma här hemma.. oj vad rörigt det blev.. haha.. Men jag tror hon funderar mycket på det, frågar mycket om det, tex om man inte har någon mamma, kallar jag dig för det då? Så hon kanske vill och ibland gör hon det utan att tänka och vi gör ingen större affär av det. Hon har även kallat min mamma för mormor och självklart får hon det om hon vill..
Min sambos barn var 15 år när vi träffades och han har alltid kallat mej för mitt namn, men hans riktiga mor dog straxt därefter och han hatade mej nog ett tag , men nu när han är 22 kommer han gärna som min egen son,men det skulle kännas konstigt om han sa "mamma". Ska nog säga att jag älskar honom lika högt som mina egna barn,och det gör inget att han kallar mej sin bonus mamma.
Jag har alltid kallar min mamma och pappas respektive för deras namn. Mina syskon också och min yngsta syster var 4 år när den första kom in i bilden.
jag kallar min styvmamma för mamma, fastän hon kom in sent i mitt liv. eller så blir det hennes namn men min styvpappa kallar jag oftast för hans namn eller för styvis.
Det är ganska många barn som har både en mamma och en pappa....biologiska då alltså, men som f*n inte beter sig som föräldrar för det.
Barn behöver trygghet, om nu tryggheten kan stärkas av att dom får en extravuxen som kan både ta föräldrarollen och titeln mamma/pappa så är det ju underbart för dessa barn, givetvis vet dom ju vilka som är dom biologiska föräldrarna, men inte självklart att dom älskar just sina biologiska föräldrar mer än sina bonusförälder.
Det är rent skitsnack att barn alltid älskar sina biologiska föräldrar oavsett....mina bonusar har många gånger uttryckt att dom tycker att livet skulle kännas lättare om deras mamma dog så att dom slapp allt bråk och supande, känslorna dom har för henne är bara skuldkänslor och rädsla för hennes heta temperament.
Dom vet att dom har en "mamma" som älskar dom som dom använder istället för att behöva skämmas för sin biologiska mamma inför kompisar och deras föräldrar......ställföreträdande mamma är min funktion.
min bonusdotter kallar mig för mitt namn oftast men ibland blir det även mamma + mitt namn....vet att bio mamman blev väldigt upprörd av det men svårt när mina barn kallar mig mamma och bonusen är med....
Jag har alltid kallat min styvmor för hennes namn. Men om någon frågar så har jag sagt att det är pappas fru. Anledningen till att jag inte säger styv/bonus/extramamma är för att hon aldrig känts som en mamma till mig. Hade hon gjort det så hade jag inte haft problem med att kalla henne för något av de namnen.