• sofie3

    EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!

    Har varit på elev vårds konfirans idag. Pratade länge och hade en bra dialog med alla som deltog.. flera hjälpmedel är på ingång och även en dator.

    Min son går i 2:an och har så svårt för läsningen, det går helt enkelt inte. Allt annat funkar bra men det blir ju mer och mer läsning, räknesagor osv så allt hänger ju på läsningen.. Han behöver även öva upp arbetsminnet.

    Om det är så att han har "nåt" (förutom dyslexi) så visst borde skolan driva på en utredning?
    Idag kom även skolpsykologen. Jag frågade om utrednig men hon sa att vi skulle avvakta.

    Åh jag vill ju bara hjälpa min lille pojke, men HUR?!?!!? Jag KAN inte lära honom, han vill inte lära sig... Hoppas hoppas att detta med datorn hjälper honom att tycka det är roligt!!!

  • Svar på tråden EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!
  • sofie3

    Ska stå: hoppas så på att få hem Lexia snart så vi kan träna hemma, vet inte riktigt vad det är. Någon annan vet kanske?

  • mamma till 2 frön

    Kan tipsa om Rydaholmsmetoden. Bygger på gammalt material men fungerar verkligen. Min son har ökat sin läsförmåga något enormt med hjälp av denna. Den går ut på att tvinga hjärnan att automatisera olika ljud. Vi tränar 4 gånger i veckan här hemma under max en kvart i ett rasande tempo och han har gått från att klara 14 ord/minut till 38(4H & 5H-test). En förutsättning för att man ska bli en god läsare är att man får upp hastigheten  och automatiseringen. Min son ljudade bokstav för bokstav men har nu gått vidare till att dra ihop 2-3 bokstäver (typ sko-la) och därmed fått mer flyt i läsningen. Fråga specialpedagogen om h*n inte har någon erfarenhet av denna metod annars kan du ju tipsa om denna. Jag var fruktansvärt kritisk och tyckte när jag gick utbildningen att det mest lät som svamel men har fått krypa till korset. Mannen som utvecklat denna har hjärnforskare Martin Ingvar bakom sig och de har nu samlat så mycket data att de börjat skriva en rapport som styrker metoden. Du kan läsa på www.rydaholmsmetoden.se


       Det här med motivation är ju inte lätt, vi har helt enkelt mutat sonen med den största tänkbara legobyggsats han kunde hitta. Han kommer att få den oavsett om han når målet som är 50 ord/minut till skolavslutningen eller inte under förutsättning att han tränar 3-4 gånger per vecka och peppar, peppar än funkar det. Byggsatsen står i garderoben så han kan gå och klämma på den när han är lite omotiverad.
    När det gäller lexia är det ett ganska gammalt och beprövat program uppdelat i massor av övningar. Jag antar att ni kommer att få hem vilka program han ska öva, för annars är det en djungel. Övningarna påminner mycket om klassiska fylleri -uppgifter men brukar uppskattas mer av barnen då de sitter framför datorn och inte behöver använda penna och papper. Finns även minnesträningsuppgifter i programmet. 
    Kan bara önska er lycka till, jag vet hur ni har det och hur maktlös man känner sig om det kan vara till någon tröst.  
  • sofie3

    Jättebra svar! Tusen tack mamma till två frön! (Och även ni andra såklart)
    Ska tipsa om denna metod.
    Vi har oxå satt ut en morot, han får ett Nintendo DS i present om han läser varje dag i 10 min utan bråk. Och det funkar!

  • ttiinnaa

    jag har samma problem med min son som går i ettan.
    Ta en titt på Fallerej förlag som har en jättebra bok att läsa i.
    Barnet får skriva ett avtal med morötter(hos oss är det en lekdag på lek och bus landet).Det kan hjälpa till och visst är även detta svårt för oss men vi kämpar på.

    Lycka till

  • ttiinnaa

    Ska även tillägga att boken heter " en kvart om dagen " och är att man ska läsa en liten text varje dag även lördag och söndag.

  • Erese

    Finns det någon annan form av läsning som han föredrar ex. serietidningar, artiklar i tidningar, bilder böcker, fackta böcker osv. Försök att ta reda på det och jobba med dessa former med honom. det är viktigt att hitta lusten till att vilja lära sig och enklaste sättet till detta är att utgå från hans egna intressen. Det finns så mycket mer att läsa en barnböcker ex texten på mjölkförpackningen, skyltar ute på stan, spelar han data spel så utnyttja det genom att tex läsa det som står på fodralet osv. Du förstår vad jag menar.
    Memorering och upprepning är inte negativt det kan verka tradigt men på det viset kan han komma ihåg hur vissa ord stavas genom att göra på detta viset. Men det är viktigt att det han ska upprepa och memorera riktar sig till din sos erfarenheter, det vill säga intressen, familj, vänner mm. Så att göra en egen bok är inte en dum idé.

    ang utredning vet jag att skolan oftast inte gör utredningar på dyslexi för i årkurs 4, delvis för det är så många andra faktorer som kan vilseleda om man gör utredning för tidigt. Vid dyslexi är det inte endast läsning och skrivning som är utmärkande utan tex. har dyslektiker oftast svårt att organisera, lära sig klockan, kan ha problem med motoriken (håller pennan fel, står på ett speciellt sätt, undviker sport osv). Men det finns olika under grupper i dyslexi en del har lätt för att läsa men svårt för att skriva andra har problem med talet. Men de grunläggande faktorerna som är tecken på dyslexi är brister i avkodning, det fonetiska och arbetsminnet.

    En viktig sak är att du försöker lägga lika mycket fokus på det han kan och det han förbättrar som du lägger på de svårigheter han har. det blir lätt att man bara ser problemen och glömmer det andra som är viktigt att uppmärksamma för att öka självförtroendet och lusten till att vilja lära.

    Hoppas allt kommer gå bra, det är bara att kämpa på! Testa,prova, gå vidare tills ni hittar erat sätt att arbeta på. ett sätt som funkar för andra kommer nödvändigt vis inte funka för er.

  • bonnieloveskim

    min son blev efter i läsningen så jag sög åt mig av alla tips jag kunde.

    jag köpte hem böcker som är lätta att läsa.

    tex det finns en serie på 5 böcker som heter riddarskolan som han tyckte var spännande dessutom.

    Så läste jag rad för rad högt för han, jag satte fingret vid varje ord jag läste.
    Sedan bad jag han läse det jag hade läst.
    Vi fick ju börja med att ljuda orden..
    men sen så började han att läsa om varje sida jag läste..
    jag läste först, han lyssnade och tittade, sen läste han.

    Mycket mycket övning, vi satt säkert en time varje dag med läsningen, lite utspritt efter hans ork men fick börja nästan direkt när jag kom hem och laga mat samtidigt som han läste.

    Du kan göra så här med, med skolas böcker.
    Be fröken skicka hem 5 böcker varje vecka. SÅ kan ni läsa en bok om dagen.
    Då kan han inte memorera boken utan måste läsa den.
    Så gjorde min sons fröken han hade ett gäng med böcker med sig hem.

    Det är även ett mycket stort engagemang man måste lägga ner som vuxen.
    Ta dig tiden att läsa varje adg.

    Efter ett tag bad jag sonen att läsa boken tyst för sig själv.. 1-2 ggr, sedan läsa den högt för mig så han övat på orden "i huvudet"

    Vi har hållt på i 1½ termin med intensiv träning.
    Det har gett bra reslutat.

    även på helgen läser han, då är han ju utvilad så ett par sidor efter frukost, sen leka, lunchpaus med mat och läsa, sen leka,  middag läsa tv.

    jag satte belöning på att om han läste ut en bok så fick han 20 kr.. då han älskar att spara sina pengar, och det sprrade han mycket.
    eller så kamn du ta 1 kr/sida eller annat som lockar.

    Vartefter han blir bättre att läsa kan du dra nerpå belöningen.. men ha lite fortfarande så läsandet har en morot...

    skirv gärna egna korta sagor, max e1 A4 , skriv ner på datorn med stor stil och skriv ut och låt han ha högläsning av sin egna saga.

  • bonnieloveskim
    sofie3 skrev 2010-04-15 12:55:32 följande:
    Jättebra svar! Tusen tack mamma till två frön! (Och även ni andra såklart)Ska tipsa om denna metod.Vi har oxå satt ut en morot, han får ett Nintendo DS i present om han läser varje dag i 10 min utan bråk. Och det funkar!
    detär bra med en morot, men jag tror mer på en omedelbar morot som inte dröjer en månad.

    min son känner av belöningen direkt när han läst att jag tar fram en 20 lapp.

    kanske köpa nitendo ds redan nu och låt han få  lika mycket speltid som ha läser.

    en effektiv morot kommer fort.
    för långsiktig morot kan få barn att tappa hugget för belöningen är så långt borta.
  • molly01

    www.lexia.nu/lexia.html

    vet inte om du har sett den här sidan, men här står det om Lexia.

    Så mycket bra tips alla ger!

    Det där med att utgå från intresse tror jag med på. Kan du inte hitta spel som han gillar med som kräver att på något sätt läser saker i det? Inte just pedagogiska spel, utan mer vanliga men som innehåller nån text han måste läsa för att ta sig vidare. På det sättet kanske han hittar ett eget syfte för att kunna läsa. Även om det är uppenbart för oss, så är det inte alltid självklart för alla varför man ens behöver kunna läsa. Försök hitta saker han vill göra, men som inte riktigt går utan att han kan läsa, då hittar han kanske ett eget syfte och en egen motivation!

  • sophiie

    min son har också läs- och skrivsvårigheter. Behöver träna upp arbetsminnet, vi blev rekommenderade RoboMemo. Det ska skolan kunna tillhandahålla med. Man jobbar 30 min eller 1 timme per dag i ett antal x veckor. Lite osäker hur lång tid per dag.

    Det är bara att kämpa på, ha en öppen dialog med lärarna!

  • miljarden

    En förutsättning för att ett barn ska lära sig läsa att att det är motiverat att lära sig läsa. Presentera texter som intresserar honom när ni övar. Att traggla med texter som "mor är rar" och så vidare är inte så behjälpliga. 
    Får jag tipsa om en bok jag tyckte var intressant? Den heter "Läsning" av Frank Smith.Fick den av en kompis som läste den på sin lärarutbildning. 

Svar på tråden EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!