EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!
min son blev efter i läsningen så jag sög åt mig av alla tips jag kunde.
jag köpte hem böcker som är lätta att läsa.
tex det finns en serie på 5 böcker som heter riddarskolan som han tyckte var spännande dessutom.
Så läste jag rad för rad högt för han, jag satte fingret vid varje ord jag läste.
Sedan bad jag han läse det jag hade läst.
Vi fick ju börja med att ljuda orden..
men sen så började han att läsa om varje sida jag läste..
jag läste först, han lyssnade och tittade, sen läste han.
Mycket mycket övning, vi satt säkert en time varje dag med läsningen, lite utspritt efter hans ork men fick börja nästan direkt när jag kom hem och laga mat samtidigt som han läste.
Du kan göra så här med, med skolas böcker.
Be fröken skicka hem 5 böcker varje vecka. SÅ kan ni läsa en bok om dagen.
Då kan han inte memorera boken utan måste läsa den.
Så gjorde min sons fröken han hade ett gäng med böcker med sig hem.
Det är även ett mycket stort engagemang man måste lägga ner som vuxen.
Ta dig tiden att läsa varje adg.
Efter ett tag bad jag sonen att läsa boken tyst för sig själv.. 1-2 ggr, sedan läsa den högt för mig så han övat på orden "i huvudet"
Vi har hållt på i 1½ termin med intensiv träning.
Det har gett bra reslutat.
även på helgen läser han, då är han ju utvilad så ett par sidor efter frukost, sen leka, lunchpaus med mat och läsa, sen leka, middag läsa tv.
jag satte belöning på att om han läste ut en bok så fick han 20 kr.. då han älskar att spara sina pengar, och det sprrade han mycket.
eller så kamn du ta 1 kr/sida eller annat som lockar.
Vartefter han blir bättre att läsa kan du dra nerpå belöningen.. men ha lite fortfarande så läsandet har en morot...
skirv gärna egna korta sagor, max e1 A4 , skriv ner på datorn med stor stil och skriv ut och låt han ha högläsning av sin egna saga.