• sofie3

EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!

Har varit på elev vårds konfirans idag. Pratade länge och hade en bra dialog med alla som deltog.. flera hjälpmedel är på ingång och även en dator.

Min son går i 2:an och har så svårt för läsningen, det går helt enkelt inte. Allt annat funkar bra men det blir ju mer och mer läsning, räknesagor osv så allt hänger ju på läsningen.. Han behöver även öva upp arbetsminnet.

Om det är så att han har "nåt" (förutom dyslexi) så visst borde skolan driva på en utredning?
    Idag kom även skolpsykologen. Jag frågade om utrednig men hon sa att vi skulle avvakta.

Åh jag vill ju bara hjälpa min lille pojke, men HUR?!?!!? Jag KAN inte lära honom, han vill inte lära sig... Hoppas hoppas att detta med datorn hjälper honom att tycka det är roligt!!!

• Svar på tråden EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!
  • ViVäntarBarn

Barn brukar tycka att datorn är rolig. Det finns väldigt många bra "lära läsa,skriva räkna" spel som barnen tycker är roliga. Och är det roligt brukar det vara "roligare" att vilja lära sigl spela spelet:) 

Hoppas att din son kommer att få den hjälpen han behöver.

• sofie3

Tack ,ja det är precis vad vi hoppas på. Han är ju en spelkille men de spelen vi har köpt själva har inte varit någon hit direkt.
    Men hoppas på dessa riktiga program som finns  Talande tangentbord och nån minnes lek.

• sofie3

Ingen som sitter på några stöttande ord??

• Trollet Ludenben

Skickar kramar. Min son har inte dyslexi vad vi vet ni men han har svårt i skolan pga ADHD och högfungerande autism. Han har olika typer av hjälpmedel, datorstöd mm. Han har svårt motoriskt så all skrivning är jättesvårt, även läsning är jonbbigt. Arbetsminnet är ganska svagt och koncentrationen sviktar fort och han blir lätt trött. Han går i specialklass och där har de förståelse, kunskap och hjälpmedel för att göra det bästa möjliga av situationen.
    Hoppas att dessa hjälpmedel kommer till din son snarast. Med läsningen som min pojke har svårare för vill han gärna inte heller. Han gissar på orden för att komma ifrån det. Mycket beröm för att få igång detta är mina tips. Stötta och berömma. Lite i taget, inte för mycket läsning på en gång.
    Datorprogrammen brukar vara roliga som någon annan skrev. Sånt kanske kan få upp lusten.
    Angående utredning så tycker jag skolan borde göra en basutredning om man misstänker annat än bara dyslexi. Men kanske ska vänta tills ni får hjälpmedlen och se hur han funkar med det för då har ni mer kött på benen när det ska utredas.
    Har du testat omega3, tex eye-q?? Många har fått goda resultat med koncentration och minne av den och behöver din son träna arbetsminnet så kanske den skulle kunna vara till lite hjälp?

Älskade ungar
  • Trollet Ludenben
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-13 08:21:17 följande:
    Skickar kramar. Min son har inte dyslexi vad vi vet ni men han har svårt i skolan pga ADHD och högfungerande autism. Han har olika typer av hjälpmedel, datorstöd mm. Han har svårt motoriskt så all skrivning är jättesvårt, även läsning är jonbbigt. Arbetsminnet är ganska svagt och koncentrationen sviktar fort och han blir lätt trött. Han går i specialklass och där har de förståelse, kunskap och hjälpmedel för att göra det bästa möjliga av situationen. Hoppas att dessa hjälpmedel kommer till din son snarast. Med läsningen som min pojke har svårare för vill han gärna inte heller. Han gissar på orden för att komma ifrån det. Mycket beröm för att få igång detta är mina tips. Stötta och berömma. Lite i taget, inte för mycket läsning på en gång. Datorprogrammen brukar vara roliga som någon annan skrev. Sånt kanske kan få upp lusten. Angående utredning så tycker jag skolan borde göra en basutredning om man misstänker annat än bara dyslexi. Men kanske ska vänta tills ni får hjälpmedlen och se hur han funkar med det för då har ni mer kött på benen när det ska utredas. Har du testat omega3, tex eye-q?? Många har fått goda resultat med koncentration och minne av den och behöver din son träna arbetsminnet så kanske den skulle kunna vara till lite hjälp?
    vad vi vet ska det stå längst upp... ett "ni" hade smugit sig in i meningen så den såg knas ut
    Älskade ungar
  • Flickan och kråkan

Gillar han att lyssna?

Bygger upp ordförråd och förståelse gör man lika bra genom att lyssna och samtala om det man lyssnat på som att läsa själv. Urtråkigt att läsa om all energi plus lite till går åt för avkodning. Gillar han det så förstör man ju inte heller hans intresse för böcker och läsning och han kan i lugn och ro träna på det egna läsandet + avkodningen. Andra texter kan han ju få lästa för sig eller inlästa på band. Han ska inte behöva gå miste om/halka efter i annat som han dessutom inte har svårt för pga av att han har svårigheter med just avkodningen.

Låna inlästa sagor och böcker på biblioteket och läs mycket högt hemma .

• sofie3

Tack för ett varmt och förstående svar!
    Och tack för tips om eye-Q ska testa det, han glömmer ju gärna bort det han började läsa och kommer bara ihåg första bokstaven och slutet så allt blir helt knas.

• sofie3

Han gillar när man läser för honom och är helt med på vad den handlar om men det är just när han ska göra det själv som det blir tråkigt. Och han som många andra hatar att göra sånt som de inte kan på en gång. Jobbigt också när lillbrorsan är bättre och han märker det väl. Så svårt att vet HUR man ska komma på nåt mer för att hjälpa honom men hoppas nu på att datorn blir en "kul grej" för honom så han kanske tom kan gilla att öva på läsningen. Jag kan ju ingenting egentligen om hur dessa program fungerar men har hört att det hjälpt många.

Han äter huuur kasst som helst också, och det kan ju också bidra till att han inte har orken även om det inte märks så väl.

TACKSAM FÖR ALLA TIPS OCH RÅD SOM NI KAN KOMMA PÅ!!

• Flickan och kråkan

Jag jobbar med äldre barn, men de flesta gillar ju när man gör saker tillsammans. När ni lästränar så läs tillsammans. Läs exempelvis vartannat ord eller liknande som ni gör upp tillsammans innan - roligare + att han måste hålla koncentrationen uppe/hänga med. När han avkodat ett ord läs samma ord flera gånger (varannan gång exempelvis fortfarande) med olika röster exempelvis....spela lite Allan, det brukar gå hem . Upprepning är bra, det är ju roligt när man läser samma sak flera gånger och upptäcker att det blir bättre varje gång och "hurra nu kan jag".

Ni gör säkert redan detta. Hade inte specialpedagogen några bra tips anpassade för er?

• sofie3

Nu har vi precis läst läxan han kom hem med..*suck*
    Det var en bok med 2(!) ord på varje sida och 12 sidor i hela boken.. detta läste han på ca 2 min..... Varför skickar de hem sånt?!
    Han memorerar varje sida så sen gissar han efter det han kommer ihåg, så att läsa boken flera ggr känns meningslöst och han vägrar läsa andra böcker som fröken inte gett honom i läxa.
    Fy detta känns så jobbigt.

Vi har inte fått några tips innan (bara träna träna träna) men igår sa specialpedagogen att en bra ide är att han ska skriva en bok som han sen kan läsa för syskonen.. hoppas så på att få en Lexia snart så vi kan träna hemma, vet inte riktigt vad det är. Någon annan vet kanske?
    Känns så löjligt att vi inte får hem nåt att träna på forutom skräpböcker..

Svar på tråden EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!