EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!
Skickar kramar. Min son har inte dyslexi vad vi vet ni men han har svårt i skolan pga ADHD och högfungerande autism. Han har olika typer av hjälpmedel, datorstöd mm. Han har svårt motoriskt så all skrivning är jättesvårt, även läsning är jonbbigt. Arbetsminnet är ganska svagt och koncentrationen sviktar fort och han blir lätt trött. Han går i specialklass och där har de förståelse, kunskap och hjälpmedel för att göra det bästa möjliga av situationen.
Hoppas att dessa hjälpmedel kommer till din son snarast. Med läsningen som min pojke har svårare för vill han gärna inte heller. Han gissar på orden för att komma ifrån det. Mycket beröm för att få igång detta är mina tips. Stötta och berömma. Lite i taget, inte för mycket läsning på en gång.
Datorprogrammen brukar vara roliga som någon annan skrev. Sånt kanske kan få upp lusten.
Angående utredning så tycker jag skolan borde göra en basutredning om man misstänker annat än bara dyslexi. Men kanske ska vänta tills ni får hjälpmedlen och se hur han funkar med det för då har ni mer kött på benen när det ska utredas.
Har du testat omega3, tex eye-q?? Många har fått goda resultat med koncentration och minne av den och behöver din son träna arbetsminnet så kanske den skulle kunna vara till lite hjälp?