Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!

Gillar han att lyssna?

Bygger upp ordförråd och förståelse gör man lika bra genom att lyssna och samtala om det man lyssnat på som att läsa själv. Urtråkigt att läsa om all energi plus lite till går åt för avkodning. Gillar han det så förstör man ju inte heller hans intresse för böcker och läsning och han kan i lugn och ro träna på det egna läsandet + avkodningen. Andra texter kan han ju få lästa för sig eller inlästa på band. Han ska inte behöva gå miste om/halka efter i annat som han dessutom inte har svårt för pga av att han har svårigheter med just avkodningen.

Låna inlästa sagor och böcker på biblioteket och läs mycket högt hemma .

• Flickan och kråkan

Jag jobbar med äldre barn, men de flesta gillar ju när man gör saker tillsammans. När ni lästränar så läs tillsammans. Läs exempelvis vartannat ord eller liknande som ni gör upp tillsammans innan - roligare + att han måste hålla koncentrationen uppe/hänga med. När han avkodat ett ord läs samma ord flera gånger (varannan gång exempelvis fortfarande) med olika röster exempelvis....spela lite Allan, det brukar gå hem . Upprepning är bra, det är ju roligt när man läser samma sak flera gånger och upptäcker att det blir bättre varje gång och "hurra nu kan jag".

Ni gör säkert redan detta. Hade inte specialpedagogen några bra tips anpassade för er?

Svar på tråden EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!