EVK:n idag kändes bra MEN.. önskar så jag kunde hjälpa min älskade lille pojke!
Kan tipsa om Rydaholmsmetoden. Bygger på gammalt material men fungerar verkligen. Min son har ökat sin läsförmåga något enormt med hjälp av denna. Den går ut på att tvinga hjärnan att automatisera olika ljud. Vi tränar 4 gånger i veckan här hemma under max en kvart i ett rasande tempo och han har gått från att klara 14 ord/minut till 38(4H & 5H-test). En förutsättning för att man ska bli en god läsare är att man får upp hastigheten och automatiseringen. Min son ljudade bokstav för bokstav men har nu gått vidare till att dra ihop 2-3 bokstäver (typ sko-la) och därmed fått mer flyt i läsningen. Fråga specialpedagogen om h*n inte har någon erfarenhet av denna metod annars kan du ju tipsa om denna. Jag var fruktansvärt kritisk och tyckte när jag gick utbildningen att det mest lät som svamel men har fått krypa till korset. Mannen som utvecklat denna har hjärnforskare Martin Ingvar bakom sig och de har nu samlat så mycket data att de börjat skriva en rapport som styrker metoden. Du kan läsa på www.rydaholmsmetoden.se