Inlägg från: Mysmamma70 |Visa alla inlägg
  • Mysmamma70

Decemberbebis 2010

MammaEmelie91 skrev 2010-12-09 16:49:07 följande:
    Nu är min (våran) lille kotte här.
    Han föddes 8/12 (igår då alltså) och vi kom hem i eftermiddags :
    Grattis!!!

Kan också skvallra att Mathea fått sin dotter idag som planerat och att allt gått bra!
    ~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter BF 101225 ~*~♥~*~
  • Mysmamma70

Moster Ann - om du tror att du läcker fostervatten ska du åka in för kontroll till BM el förlossning, lycka till!

• Mysmamma70

Ginge - jag har högt blodtryck och har fått vila sedan vecka 20... Ingen höjdare direkt.

Hoppas din bebis vill kika ut snart, jag har 13 dagar kvar till BF

• Mysmamma70
    Lakritsnapp skrev 2010-12-12 12:54:35 följande:
    Hej tjejor! Ligger på bb och myser med min son Föddes kl 03:32 i morse... 4,5 timmar efter första värken, allt började med väldans dålig mage igår kväll, haha! 3570 g och 51 cm lång.
    Ååååh, lyckans ost - stort grattis!!!
  • Mysmamma70
    luvpillow skrev 2010-12-13 13:35:15 följande:
    Hej alla, är lite nervös idag.. ska på tillväxtultraljud om en timma.. och igår och idag har lite av slemproppen lossnat.. Har gått över BF+2.

Vet inte varför men börjar känna mig lite nervös och osäker.

Hur mår ni andra - med eller utan bebisar i magen?
    Hur gick det?

Vi var på TUL idag i vecka 38+1 för en läkare trodde bebisen var liten och mitt SF-mått hade stannat lite. Det visade sig att hon väger 3,7 kg idag och ligger +20 %
  • Mysmamma70

Ginge - förstår dig, varje dags väntan över tiden är ju en evighet. Hoppas det startar innan så du slipper igångsättning

• Mysmamma70
    q cat skrev 2010-12-15 12:17:11 följande:
    Lakrtitsnapp: spot on! Oj vad mycket fortare allt gick! 03.16 kom han ut vår lillkille, efter 1h15 på förlossningen. Jag var 10cm öppen när vi kom in (fick åka till KS i Solna för Huddinge var fullt), men vattnet hade inte gått. Sen gick det undan och gjorde förstås svinont men nu är han här! 52 cm lång och 3650 g tung. Lycka till alla ni som har detta mirakel framför er!
    Stort grattis!!!
  • Mysmamma70
    pickaboo skrev 2010-12-15 15:15:50 följande:
    När är du beräknad?

Jag säger bara AKTA DIG för gelen! Det är en bra inställning du har till igångsättning! JAg fick 4 gel på raken - morgon, kväll, morgon, kväll. Min tapp var så gott som mogen när de lade första gelen. Efter 12 timmar hade inget hänt då lade de en till. Inget hände och sådär höll det på.

Helt plötsligt så drog det igång på tok för fort utan något annat. Värkstormar som slutade i urakut snitt!!!

Håller tummana för dig att du får en igångsättning om det är det du vill ha!!!
    Min tapp var mogen när jag fick gel och efter tre timmar fick jag mycket smärtsamma pinvärkar var tredje minut som varade i tre timmar utan att jag öppnades något...

BM gjorde hinnsvepning och bestämde tillsammans med läkaren att inte sätta ett gel till eftersom jag ändå hade värkar. Fick bada och en petidinspruta för att orka med natten.

Värkarna fortsatte hela natten och på morgonen var jag faktiskt öppen 6 cm.

Så jag är glad att de bara satte ett gel!

(Förra årets förlossning med igångsättning, vill gärna slippa det igen - 17 timmar från regelbundna värkar till födsel)
  • Mysmamma70
    pickaboo skrev 2010-12-15 17:42:13 följande:
    Förstår det!
    De har ju erkänt, läkarna alltså, som jagpratat med nu i efterhand att man i regel inte sätter mer än MAX 2 gel... Så fyra gel var något som inte skulle lagts...

Denna gång har jag sagt blankt NEJ till allt sådant... Fy fan. Vilket helvete jag hade... Hade pinvärkar i tre dygn utan att något hände. Fick också Petidin till slut. Somnade bums och vaknade en timme senare av att vattnet går och VÄRKSTORM. Två timmars värkstorm öppnade mig fem centimeter. Bebisen mådde allt sämre och till slut blev det ett "silent pattern" och de plockade ut henn urakut.

Har fått gå och prata om upplevelsen nu innan nästa förlossning och de säger att det är MYCKET ovanligt att det händer sådant utan igångsättning... Därför ska vi undvika allt sådant helt
    Usch, din stackare... förstår att du har ångest inför förlossningen. Men det här är väl typsikt för igångsättningar som personalen sa.

De pratade också med mig om att ta hål på hinnorna, men att det skulle då finnas risk för värkstorm som varken jag eller barnet skulle må bra av, så jag är glad att de tog beslutet att inte göra det.

Jag lyckades dock aldrig sova av mitt Petidin, blev bara dåsig, men tyckte inte att det lindrade smärtorna något.
  • Mysmamma70
    Ginge skrev 2010-12-15 19:17:50 följande:
    Vi hade beräknad dag den 4e december. Så den 20e är absolut sista dag som jag tänker föda.... Därför vill jag att om inte tappen börjat mjukna upp så dem sätter i gel.  Men det kanske inte behövs efter morgon dagens undersökning. Det ska bli mest skönt att veta vilken situation är min kropp i. Om den börjar förbereda sig på något sätt eller inte. för jag som sagt har inte känt NÅGONTING..... Och våran barnmorska också tyckte att 16 dagar ska jag definitivt inte behöva gå över. (synd att det är inte hon som bestämmer över förlossningen)

Men som sagt troligtvis så har vi bättre kol på situation imorgon.
    Hoppas det ser bra ut imorgon!
  • Mysmamma70
    Ginge skrev 2010-12-20 09:28:23 följande:
    Hej alla. Nu ligger här tillsammans med våran underbara son som födes den 17e kl7.05 med kejsarsnitt. han var 54cm och vägde4200g nu börjar vi föräldrar återhämta sig efter det enormt intensiva 17 tim verkarbete. Och som stanade vid 8cm och vill inte mer. då läkare bestämde att min kommer inte klara det själv och därför blev snitt. Men lilla grisen mår alldeles perfekt! I
    Morgon får vi åka hem:)
    Grattis, skönt att allt gick bra trots dramatiken!
  • Mysmamma70

Nu är det snart våran tur!

Träffade en sympatisk läkare idag som nu har skickat ner mig till förlossningen för igångsättning. För tjugo minuter sedan sprängde de hinnorna och nu kommer värkarna med tre minuters mellanrum

Hoppas ni alla har det bra,
    Kram

• Mysmamma70

Kl 20.50 föddes Cornelia

3885 g och 51 cm och det blev en riktig drömförlossning.

Charlie fick stanna eftersom det gick så fort, så syrran som skulle vara barnvakt fick komma till FL istället och eftersom Charlie sov så gott så fick hon också vara med vid födseln

Förlossningsberättelsen kommer sen

Lycka till allihopa!

Kram

• Mysmamma70

Ligger nu på patienthotellet och myser med Cornelia. Vi fick en toppenförlossning sim bara tog 4,5 timme från första värk.

Jag mådde riktigt dåligt igår och fick träffa en sympatisk läkare som undersökte mig och såg att jag redan var öppen tre cm. Hon hinnsvepte mig och hörde att det var lugnt på förlossningen så vi fick gå ner dit kl 16.

Fick penicillin mot GBSen och sen togs hål på hinnorna. Värkarna kom direkt med tre min mellanrum.

Efter två timmar började det göra mer ont och jag var då öppen fem cm och BM ringde efter narkosläkaren så jag fick min efterlängtade EDA kl 18.30. Tills dess funkade det bra med lustgas.

EDAn hade fin effekt och jag satt på en stol kl 19-20 och vilade och väntade och pratade med min man och syster.

Vid 20.30 tyckte jag att det tryckte på mycket neråt och gjorde mer ont och då visade det sig att jag var helt öppen. Bebisen låg dock lite högt ännu så jag stod upp en stund och tog mig igenom mäktiga värkar med min man som stöd.

Efter en stund kände jag barnets huvud tränga ut och jag fick hjälp upp i sängen. Två krystvärkar senare var Cornelia född och jag födde henne stående på knä, hängande med överkroppen mot den uppresta sängkanten.

Det var den mest mäktiga och fantastiska upplevelse jag varit med om och är full av beundran och tacksamhet till personalen på förlossningen i Lund som gjorde detta möjligt

bild på underverket kommer när jag kommer åt en dator

Lilla Cornelia är söt och snäll och har knappt sagt knorr sen hon föddes

Kram till er alla

• Mysmamma70

Vår finaste julklapp på väg hem - Cornelia - 2010-12-20 kl 20.50, 3885 g, 51 cm Hjärta
  • Mysmamma70

Grattis moster Ann!

Tråkigt att höra att du blev så skadad, hoppas du läker snabbt!

~*~♥~*~ dotter -96, son -97, son -09, dotter -101220 ~*~♥~*~
Svar på tråden Decemberbebis 2010