• Ginge

Decemberbebis 2010

LyckligaGatan skrev 2010-04-20 12:26:34 följande:
    Grattis!!Som min BM sa förra graviditeten, mår du skit så vet du att det är som det ska där inne iaf.
    Det kan jag hålla med!
    Mitt illamående verkar lindras lite av ingefäratabletter :) men dåligt mår man ändå i olika svårighetsgrader... Tur att man har så förstålig (?) sambo. Han tycker så synd om mig och försöker ta hand om mig så gott han kan.
    också igår föreslog han att snart är ju försent att ta "före" bilden på min mage. så nu börjar vi fundera om vi ska följa mages växande med bilderna eller inte... :)
  • Ginge
    Tilma skrev 2010-04-21 12:27:47 följande:
    Tessbmess: Det som gör mig mest rädd, är att jag inte på något vis kan påverka det som händer. Jag avskyr att inte veta... och att tappa kontrollen.
    Jag tänker mest att även om jag mår illa konstant så vet jag i alla fall VARFÖR :)  Det är ju värra när man mår illa annars och vet inte varför.  Så för mig känns som jag har koll på läget och på sätt och vis även kontrol över situation :)
  • Ginge

Just nu har jag fastnat i en tanke att jag inte förser embryot med alla näringsämnen. Man kan ju knapt äta någonting av illamående....Min diet består av alla möjliga frukter och...körsbärstomater, och inte så mycket av proteiner eller kolhydrater.

Även om i boken står det att om man spyr i början av graviditet så kan man t.o.m. gå ner i vikt, och det är helt OK tydligen. Men ändå... Man skulle ju kunna få råd från BM om vilka extra vitaminer eller något annat man ska ta, men för mig kommer det bli vecka 9 när jag första gången träffar BM. Och då är ju bara 3 veckor kvar inan embryo är utvecklat. Det är ju så mycket som färdigtutvecklas innan veckan 9......

Min värsta mardröm skulle vara icke hälsosam bebis ju.... Vet inte om jag skulle palla med.....

• Ginge
    Tilma skrev 2010-04-21 16:32:53 följande:
    Jag käkar "mitt val kvinna" som finns att köpa på apoteket. Då får man i sig lite av varje och sånt som är nyttigt och bra för både en gravid och en ogravid kvinna Kanske ett tips?
    Tack! jag funderar på det också. Men jag tar ju folsyra med. Och den ingår i mitt val kvinna. Undrar om det kan inte bli "för mycket" av folsyra då?
  • Ginge
    LyckligaGatan skrev 2010-04-21 18:18:54 följande:
    Men vännen, oroa dig inte. Jag mådde precis så som du mår i förra graviditeten, det tog till v 15 innan jag kunde äta schysst igen. Bebisen får all sin näring från gulkroppen eller gulesäcken, kommer inte ihåg vilken. Och är du orolig, ring BM redan nu. Ta vitamintillskott om du känner dig orolig, apotekspersonalen vet ju ganska mkt också.Försök att inte oroa dig, bebben mår bra!
    Tack snälla du! Jag försöker verkligen att låta bli oroa mig :) Och nu har jag bestämmt mig att jag tar extra vitaminer och folsyra självklart. Tänkte också dricka mycket filmjölk (för den är mycket godare än mjölk) för att få i mig något mjölk produkt och samtidigt kalcium...

Märkligt är det att alla har sina egna funderingar och oro, och alltid dem egna som verkar vara mest viktiga av alla :)
  • Ginge

Vi har tänkt att berätta för sambos föräldrar när vi är iväg allihoppa i Prag om 2 veckor. Vi ska fira hans mammas 60år så jag hoppas att det blir en fi present till henne :) Mina föräldrar får vänta tills mage blir stor och då tänkte jag skicka ett kort till dem och berätta. Vi träffas typ vart annat år bara.
    Annars har vi inte sagt till någon alls, förutom BM :) Det är roligt att ha egen hemlighet.

• Ginge
    tessbmess skrev 2010-04-22 16:16:27 följande:
    ah, jag sitter på jobbet så hær ær det bara norska tangenter som gæller fast jag kan ju anstrænga mig och sætta prickar på o och a.. :) Men det glømmer jag så lætt..hoppas att alla førstår ændå! Ja, det var synd før det hade varit trevligt!
    Det är nog inga problem att förstå vad du skriver på norska ändå :) Danska kanske skulle vara lite svårare:)
  • Ginge
    Tilma skrev 2010-04-22 17:31:39 följande:
    Igår var jag och käkade middag med ett par gamla kollegor. De anade något när jag valde ett alkoholfritt alternativ till maten... och då kunde jag inte hålla mig längre. Känns ändå skönt att ha berättat för några.
    det blir ju så när man är van att dricka något med alkohol i till middagen eller på fest. För mig är ju mycket lättare för det blir mer ovanligt att jag dricker med alkohol än utan. Så även nu dricker jag vatten till allting men ingen ens får tanke om graviditet :)  För det är ju så typ alltid :P
  • Ginge

man ska väl inte klaga men ush vad jag mår illa igen. Idag hade 3 timmar friskt tid. Nu känner att snart spyr.  Titta på datorn gör värre.... Så nu går jag och lägger mig i stället.... Ha det bra tjejer!

• Ginge
    Nanniii skrev 2010-04-23 14:47:51 följande:
     Sen tänkte jag höra runt här lite. Är det fler som helt plötsligt kan få det som ett hugg i buken ,som känns som mensvärk och sen bara försvinner?Blir galet orolig.Ha det fint allaKram till er och trevlig helg
    Jag får inte plöstliga hugg, men jag känner mest spännt under längre tid. specielt på näterna. Men jag kan gissa att dinna "hugg" kan bero på att livmodern expanderar.
    som t.ex. i vecka 8 så är livmoder stor som apelsin. så man kan förstå att man känner av när den växer.

Var inte orolig nannnnii!
Svar på tråden Decemberbebis 2010