• Tingeling83

Tips mot spruckna hälar?!?!

Tips mot spruckna hälar?!?!
    Kärlek
  • Svar på tråden Tips mot spruckna hälar?!?!
  • VISAMÅ

Munkens bisalv är ett annat tips. Tror honung funkar bra också har inte testat det själv men det funka för mor min.

• Fru annmi
    NoMatter skrev 2010-04-10 19:53:01 följande:
    Calmuril (från apoteket) svider som fan när man har på det men självsprickorna försvinner över en natt, eller två.
    Jaaa,detta är ett Mirakel...Fungerar perfekt!!!
  • en glad

Onda självsprickor - akut: sätt på rejält med silonsalva under plåster på natten (gärna med socka så att inte plåstret lossnar).
    Sedan handlar det om att sitta med fötterna i fotbad med grönsåpa i - ofta och slipa, slipa, slipa och varje kväll och helst varje morgon också, smörja fötterna med canoderm (apoteksvara) eller annan fotkräm med Karbamid! Sedan måste man vara uthållig .....

• mamma0104

Jag har haft problem med mina hälar i åratal, ett av mina nyårlöften var att ta hand om fossingarna och en gång för alla bli av med dessa gegantiska hälsprickor.

Det jag har gjort nu under våren är att gå på regelbunden fotvård på en fotvårdsklinik. De har filat och slipat, tejpat och limmat you name it..... mellan tillfällena har jag suttit hemma varje fredagkväll med föttern i fotbad UTAN BADSALT efter det har filat och smörjt. Försökt att komma ihåg att smörja varje kväll innan jag lagt mig. Har provat de olika salvorna mot hälsprickor, de är bra.

Det fotvårdtjejerna har sagt till mig är att det inte spelar så stor roll vad man smörjer med utan ATT man smörjer dom regelbundet.

Sova med strumpor på är också bra, själv tycker jag det är obehagligt att ha något på fötterna så jag kom på den smarta iden om jag får säja det själv ;) Jag tog ett par vanliga strumpr med kort skaft och klippte av framdelen på strumpan så blev det bara en liten hästrumpa, den satt jättebra på foten och man tänkte inte ens på att man hade dom på.

Visst jag har fått lagt ut lite pengar men det har varit värt det många gånger om för det resultat jag har nu hade jag aldrig kunnat uppnå själv.

Den här sommaren är första sommmaren på säkert 10-15 år som jag kan ta på mig sandaler utan att skämmas.

Lycka till med filandet!

• en glad

Jag har också haft problem i säkert 40 år eller mer! Bra blev det inte förrän jag blev uthållig md slipande och fotkräm - slarvar jag en vecka saggar det genast till sig o så får jag ta nya tag! (Fattar inte att man kan få förhårdnader så fort (hälar och en stortå och en långtå är värst för mig!) - som sedan spricker ...??)

• rockdoll

Aloe Vera Propolis!
    Består till största del av Aloe Vera-gel och innehåller inget vatten heller! Jättebra mot bl.a fotsprickor eller torr hud i största allmänhet. Riktigt dryg också, en tub räcker läääänge!

• M Hellin

Torrfila innan kvällsduschen, är det riktigt illa fila lite till innan du kliver ur duschen. Smörj sen med ccs fotsalva, blå tub. finns som kräm också den är mindre fet än salvan. Har man stora problem kan man smörja salva på kvällen och kräm på morgonen så känner man sig inte så fet om fötterna. Har man mindre problem räcker det att smörja en gång på kvällen.

Tycker förövrigt att ccs fotkräm är riktigt bra till torra händer också, de blir mjuka i ett nafs.

• Tingeling83

här va de mycket, får läsa igenom

Kärlek
  • Ekosnygg

Jag håller med föregående talare och rekommenderar sheasmör starkt eller vilken annan riktig fet salva. Har du sprickor och överbliven torr hy så ska du fila ner så mycket du kan för att sedan smörja in fötterna på kvällen, dra på sockor och sova med dem. Morgonen efter skall du nog se att dina fötter mår betydligt bättre.

Driver naturesbeauty där du kan köpa sheasmör

• Edina

Använd strumpor av ull. Bomull gör torra fötter ännu värre.

• gelsox

Finns nu en strumpa som hjälper dig med dina hälsprickor utan konstigheter.

En strumpa likt en vanlig strumpa fast med en gummigel i hälpartiet. Inget som går in i huden, utan hjälper kroppen att självläka. Går självklart att tvätta i maskin.

besök www.gelsox.se och gör din beställning eller besök någon av Gelsox återförsäljare, står vilka det är på hemsida.

Jag är hjälpt av dessa strumpor efter flera års lidande av jobbiga och djupa blödande sprickor.

• LaLeLo

Senaste kommentaren.. inte alls tydligt att det är företaget själv som gör reklam va ? ???? Det vara skriker reklam om det .. det var för "in-säljande" för att vara svar från en privatperson till en annan..

De stör mig så sjukt mycket när företag gör reklam för sig själv och lossas vara en kund för produkten ????????

• flygrl
    Ekosnygg skrev 2014-09-07 11:48:03 följande:

Jag håller med föregående talare och rekommenderar sheasmör starkt eller vilken annan riktig fet salva. Har du sprickor och överbliven torr hy så ska du fila ner så mycket du kan för att sedan smörja in fötterna på kvällen, dra på sockor och sova med dem. Morgonen efter skall du nog se att dina fötter mår betydligt bättre.

Driver naturesbeauty där du kan köpa sheasmör

Håller helt med. Fila hälarna på kvällen --> smörj & sen på med strumpor --> sov gott --> mjuka fina hälar

Shea smör är bra och kan användas över hela kroppen. Har hudvårdande och inflammatoriska egenskaper (vad jag vet). Men VIKTIGT är köpa oraffinerat shea smör!!!
    Nåt som också är bra smörja torra hälar med är olivolja. En produkt dom flesta redan har hemma m a o.

Lycka till!
Svar på tråden Tips mot spruckna hälar?!?!