• EL I

Allergitråden

Hittade både rågmjöl och kornGRYN på affären. Det står ju inget om vete i dem men frågan är vad det är kontaminerat av, fast han kanske inte reagerar på det??? Enligt henne var det ju omöjligt och att han reagerade på 2-3 bitar godis med glukossirap nästan skrattade hon åt så hmm kanske inbillar mig igen?!?

Får se hur det blir. Just nu är han kinkig som fan, precis som förut, men det kan ju vara så ibland ändå... får se hur det artar sig

• EL I

Vart har du praktik någonstans???

Jag blir så irriterad när jag läser allt ni kunniga skriver och sen de svaren jag fick av dietisten. Det lilla jag lärt mig om veteallergi (o allergi överhuvudtaget) sedan jag gick med i denna tråd gör att jag börjar ifrågasätta många dietister och läkare. Är det av  ointresse? Oförmåga att se individer eller vad är problemet?? Är de SÅÅÅÅ insnöade på vad som är "vanligt" att de inte kan se att en del faktiskt KAN reagera på annat??

Jag sa ju till henne att det var väldigt tydligt med glukossirapen för han hade inte ätit NÅGOT annat konstigt och han hade varit bra i 2-3 veckor innan dess och det enda "nya" han hade ätit var godisbitarna...visst kunde  det varit kontaminerat av mjölk mm MEN han har ALDRIG reagerat med eksem på annat än vete så även om det var kontaminerat av mjölk så var det ju inte det han reagerade på, liksom stärkelsesirapen i krämen...men hon verkade inte tycka så

grejen är den att jag som är inom vården själv inte för mitt liv kan först hur man kan misstro patienter/anhöriga. Vad har de för anledning att hitta på??? Speciellt gällande barn?? VARFÖR skulle jag ge honom mat som kostar 3 ggr så mkt och som är 10 ggr så krångligt som "vanlig" mat om edt inte behövdes...förstår inte.

Får testa att göra det så "rent" som möjligt. tack för alla tips ni kunniga

• EL I

älsklingen: skoj att hon går upp så fint i vikt!

snutten: håller alla tummar som finns. uppdatera oss sen!

miralicia: ok verkar dietisten bra där eller?

• EL I
    Miralicia skrev 2010-04-21 19:42:54 följande:
    Hon verkar trevlig, mer kan jag inte uttala mig om, har bara mötts som hastigast i personalrummet/köket i samband med lunchen igår. Hon cirkulerar mellan tre olika VC har jag för mig, så det är väl lite varierande när hon är på den VC jag är nu i tre veckor. Hon har väl inte så jättemycket "allergi-dietist-jobb" skulle jag gissa, utan en hel del antar jag handlar om diabetes, vikt och liknande. Funderar på att fråga om jagg får vara med henne en stund nån dag.
    jag har nog missat, men vad läser du till?

klart du ska fråga det, det kan ju vara väldigt intressant du som har så otroligt mkt kunskap redan.
  • EL I
    JPL skrev 2010-04-21 19:46:06 följande:
    När det gäller den allergolog som jag träffade på barnmedicin är han just precis så insnöad. Så insnöad att jag nästan inte kan fatta själv hur fel han hade. När jag beskrev äldste sonens symtom, som jag vet är mycket ovanliga, så avskrev han hans allergier helt, med motiveringen att de är ovanliga. Jag försökte stå på mig men ovanligt är lika med omöjligt för honom. Den mannen har gott renomé och är välkänd så han är helt enkelt fast med näsan i forskarböckerna och har ingen aning om hur det är att leva i en familj med allergier.
    Usch!!! varför ska det vara så???
    låter som den första läkaren jag träffade med sonen som när jag visade bilder på hans eksem skrattade åt mg och sa "det ser ju ut som någon slagit honom" va????? ursäkta??? när det eg var så att hans eksem var så illa att han hade en stafylokockinfektion!!

blir irriterad!
    jag VET att det kommer blir detta uttalande hos dietisten:..."han KAN inte reagera på glukossirap för det är såååååå liten mängd vete i" hmm konstigt att han gör det då???

I dag har t o m mannen "erkänt" att han märker en klar förbättring på sonen det är ett stort framsteg och ALLA jag träffat säger att de märker skillnad på sonen; dagis, mormor o morfar (som han VÄGRADE att ens titta på förut, han satt i min famn konstant och GALLSKREK när de kom i närheten, nu leker han o busar som tusan), kompisar som inte träffat honom på nån månad...finns liksom inget tvivel och det stör mig nåt fruktansvärt att en dietist/läkare på telefon eller som ser sonen 10 min i ett behandlingsrum kan bedöma hans välmående...
  • EL I

miralicia: ja då kommer du bli en lysande ssk så mkt som du kan
    När jag har studenter så tar jag alltid reda på vad de har för bakgrund så jag vet vart jag ska lägga nivån, idioti att bara gå på vilken termin man går!!!
    Du får stå på dig! Kul att "känna" någon som kan så mkt om ALLT känns det som

Skulle baka bröd i dag men fallerade totalt haha så jag får göra nytt försök i morgon

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 10:01:44 följande:
    EL I : Hur har det gått för din son och hans provocering av havre ?! Här hemma är lillstump helt eksemfri och riktigt mjuk och skön i huden. Nu ska vi bara köpa locobase repair så hon kan få sitta lite i kortärmat också. Vi får nämligen det varmt här hemma så fort solen skiner..28 grader i vardagsrummet ungefär =) Känns lite elakt att ha stumpan klädd från topp till tå då! Hoppas bara hennes ätande kommer igång snart. Hon trilskas fortfarande. Men det skiljer sig från de gånger hon haft ont i magen och matvägrat. Då har hon försökt äta men släppt och gråtit för att det gjort ont. Nu vill hon knappt se åt flaskan..knasungen!! Aja..går väl över om någon dag! Funderar lite på vad man kan ha som mellis till henne sen när hon blir lite större, om drygt 1-2 månader. Dietisten var ju som sagt inte alls nöjd över att hon endats äter ersättning just nu. Hon vill såklart att vi ska köra på med både mat och gröt. Mat har vi testat innan typ potatis, majs morot mm. Men hon klöks så fort hon ser skeden så det har vi lagt ner nu! Gröten kommer ju förhoppningsvis snart tillbaka i affärerna snart. Men då tyckte hon att vi skulle göra gröt på mannagryn. Men är den fri från vete ?! Men som sagt lite mellanmål kanske man snart kan köra igång med..så fort magen läkt helt alltså. När stora dottern var liten fick hon turkisk yougurt och macka/frukt. Vad kan man ge istället ?!
    ja mannagryn är vete så använd för guds skull inte det! Testa annars att göra risgrynsgröt på rismjölk, jättegott

Det verkar funka bra. Han har vaknat några ggr i natt men somnat om av sig själv så det är inget konstigt. Det brukar han göra även när han mår bra. Eksemen i ansiktet är helt borta fortfarande. Får se hur det blir när han kommer hem i em, brukar ta ca 1 dygn för honom. Nu var det ju dock REN havre i form av solhavre som jag gett så det borde han ju inte reagera på om han nu bara är veteallergisk.

Måste försöka få till råg och korn på nåt sätt också vet inte hur bara...eller räcker det med att ge honom havre för glutens skull eller måste det vara gluten från alla olika sorters sädesslag, är gluten gluten liksom eller innehåller det olika i olika sädesslag??

Testade ju att baka bröd i går men blev inget bra, får väl testa igen idag antar jag
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-22 10:23:56 följande:
    Det är inget gluten i ren havre! Men fortsätt du och öka sakta och se hur det går först. Jag skulle ju väntat MINST 4 dagar med ren havre innan jag försöker med något annat. (egentligen längre, men vet ju att ni har lite tidsbrist)
    fast 4 dagar går nog bra. jag ska dit den 5 maj, det är ju ca 2 veckor kvar tills dess. kör på med ren havre ett tag till så får vi se. Jag är ju väldigt säker på att han INTE är glutenintolerant men men vill de testa det så varsågoda

älsklingen: för att dietisterna inte verkar ha koll på nåt känns det som eller också tror de att "så små mängder spelar ingen roll" GGGAAHHH. "vår" dietist tyckte jag skulle göra välling på havremust?! tillsammans med nutra fast jag sa att han inte dricker välling direkt, ibland får han lite nutra när han vaknar vid 05 bara för att han ska somna om men det räcker oftast med vatten...han behöver inte välling och absolut inte nåt med havremust i som ju innehåller vete också!!

Trist men ibland känns det som om JAG kan mer fast jag inte hade någon kunskap om allergi sedan tidigare!! Blir galen!!!
  • EL I

kavat: ja jag tycker också det, när jag nu var hos läkaren så kunde de ju tagit glutenprov. gjorde ju det med stora killen när han var liten, tog ju 2 min med ett stick i fingret bara!! Hur svårt  är det liksom?
    Jag tror bara att han inte riktigt trodde att vi skulle ta bort vete och därför inte testade det men sen sa han ju rätt ut att han inte heller trodde på glutenintolerans.

Nä men det är ju det jag menar. om han varit utan gluten nu i ca 1 månads tid så spelra det ju ingen roll att jag ger honom gluten nu i 2 veckor... det är ju bara att ev gör honom sämre igen. Nu tror jag i o för sig att det bara ÄR vete så han borde ine bli dålig om jag inte ger sånt som innehåller spår av vete...för jag vet ju inte hur känslig han är. Han skulle säkert reagera på spår av vete med tanke på att han reagerade på stärkelsesirap och glukossirap, eller vad tror ni?

• EL I

Nu har jag inget paket havremust hemma men jag rensade ur mitt skafferi när vi tog bort vete för sonen och jag kastade havremusten för att det uttryckligen STOD vete på paketet, det är jag ganska säker på, eller har jag blivit helt galen??

Svar på tråden Allergitråden