Mamsie skrev 2010-04-10 22:09:12 följande:
Hos oss tog det låååång tid innan maken fattade galoppen. Nu är lillen snart 4 år och vi tog bort mjölk vid 2 veckors ålder, soja vid 3 månader. Ägg, vete, havre, korn & råg vid knappa 2 år. Först på sistone har maken till fullo fattat galoppen. Numera undviker han alltså kontaminering, tar småsymtom som just symtom och förstår att sonen INTE mår bättre av att få "lite gott". Varför ska de vara så tröga? Ungarna är ju de som lider av det! Visst önskar jag också att det inte är "så allvarligt", att vi tagit fel, att det gått över osv.. Men jag vet ju att han är allergisk och måste rätta mig därefter...
ja precis. han sa i dag "vad gör det om han blir lite röd om kinderna" (ang att det ev kunde vara vete i godiset)...men det är ju inte bara det sa jag, han vaknar ju om nätterna och de där kinderna ser man ju att de gör ont, jag får ju inte tvätta honom i ansiktet ens med vatten när han ser ut sådär, han blir helt galen.
då tycker han att "men vaken på nätterna är han ju ändå ibland" jo men inte 3 timmar!! då somnar han ju om direkt om man går in till honom.
han har dock tagit detta mkt bättre än vad jag trodde. trodde han skulle säga att jag var skitfånig när jag tog bort vete ( o övriga sädesslag har liksom försvunnit på en gång) men han håller med mig även om han inte FÖRSTÅR det fullt ut.
Idag sa jag till honom (ang det du kavat skrev här) att det var dumt att vi tog plockgodis för det kan ju funnits annat på skeden...då var hans svar "är han SÅ allergisk så är det ju bara att ge upp..."
visst han DÖR inte men det är ju onödigt att han ska behöva ha ont och må dåligt när han inte behöver...så helt klart inser han inte problemet. Han säger det ju absolut inte för att vara elak för han vill sina barns bästa, tror bara inte att han (liksom många andra däribland även läkare har jag insett) förstår eftersom sonen inte har så "tydliga"/"allvarliga" symtom som t ex att det visar sig på tester, sätter sig på andning, får eksem över hela kroppen etc...även om JAG tycker symtomen är tydliga o tillräckligt allvarliga för att ta bort det han inte tål.
Skönt att veta att jag inte är ensam om detta. Jag jobbar på hans förståelse. Kanske blir bättre när jag varit hos dietisten och fått hennes syn på det?!