• EL I

Allergitråden

Studsboll: jag har inte rest med mitt allergiska barn än men jag hade nog lagt burkarna i bagaget du checkar in för att vara säker. Vi behövde inte smaka på ersättningen utan det räckte att säga att det var barnmat men det är säkert olika

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-09 15:51:18 följande:
    Skulle enagos gröter snart vara tillbaka i affärerna igen ?! Nu när det förhoppningsvid inte är veteallergi tänkte vi prova deras gröt. Den mjölkfria på apoteket skulle tydligen dröja vad jag fattat det som ?! Och idag testade vi sinlacen men den fick hon massa eksem av på armarna, mage/rygg ?! Är den för stark kanske ?! För det borde väl inte vara någon fara att testa 6 månaders gröten till en som är 5½ månad !? Kommer ju endast testa ytterst små mängder eftersom vi inte är helt hundra på att det inte var veteallergi!
    om hon reagerar även på sinlac så skulle inte jag köra med sempers gröt. Jag skulle ta och göra helt vete, mjölk och sojafritt några månader framöver och sedan provocera. Finns ingen anledning att ge det innan tycker jag. Eftersom ni sett reaktioner på vete både på patchtestet och när ni hade gett ett litet rån även förut så skulle jag helt klart se upp med alla de sakerna. Så länge hon är så liten som hon är, är det eg inga problem att klara sig på mjölk, soja och vetefritt. Gäller ju bara att göra gröten själv som någon sa och berika med ersättning som hon ju har hemma. Skulle jag göra i alla fall!
  • EL I

Föresten, i dag när jag hämtade på dagis så var han fortfarande mkt finare i ansiktet (finns bildbevis) och de sa att han hade varit på jättebra humör hela dagen. Det gick bra att åka bil och han har sovit hela natten

De sa t o m på dagis när jag sa att det som hade hänt var att han hade fått i sig lite kräm med vete i. "oj ja då är han verkligen känslig, vad bra att det är borta" . Skönt att de förstå hur allergisk han är, inte för att det är dödligt men inte skoj när han blir grinig och ser ut som en clown i ansiktet som svider och har sig. Nu känns det faktiskt helt säkert!

Vad skönt ändå att veta och då har jag det att gå på tills jag ska träffa dietisten också om hon inte tror på mig!

Jag har lärt mig att gå på min magkänsla nu även om jag tvivlade förut så känns det verkligen säkert nu. Hade han inte blivit bättre varken om kinderna eller sömnen så hade jag nog fortsatt tvekat men nu känns det rätt klart!

• EL I
    Tibell skrev 2010-04-09 17:52:44 följande:
    Jo du har helt rätt. Har du eller någon annan något bra recept ?! Går väl berika med Althera!?
    jag gjorde gröt på ris eller majsmjöl när sonen var i samma ålder som din dotter. Så berika den, ibland hade jag även hirs i (rätta mig om jag har fel men det innehåller väl ingen vete???). Det gillade han mkt.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-09 20:18:29 följande:
    Hirs vet jag inte ens om vad det är för något =) Men ska jag testa Sinlacen igen för att få det bekräftat ( så det inte var en slump eller värmeutslag) eller ska jag strunta i det. Hon var HELT eksemfri innan hon fick smaka lite så det känns inte som något direkt sammanträffande. Men de säger ju att man ska provocera 3 ggr..stämmer det ?!
    Jag hade nog testat en gång till för att vara säker MEN jag hade väntat kanske en månad eler nåt sånt så hon är HELT symtomfri. För mig räcker det med 2 ggr för att jag ska vara säker. Mjölk provocerade jag "massor" med ggr, soja bara 2 ggr. Vete har vi ju provocerat en gång omedvetet denna vecka och jag tänker inte provocera med vete igen förrän tidigast om några månader. Känner mig så säker på vetet så det känns bara som att plåga honom.

Jag hade som sagt provocerat en gång till för att få det säkerställt...men 3 ggr känns onödligt.

Visste inte heller vad hirs var innan men fick massor av tips om det när jag läste om mjölkfria alternativ till de grötar som finns i affären. Det är små "kulor" som man blötlägger så de sväller lite sen häller man bara i dem. De brukar stå bland "hälsokosten" i affärerna, typ där majs och rismjöl också står.
  • EL I

Det var så märkligt. I dag var vi o köpte lördagsgodis till stora killen. Lillkillen ville naturligtvis ha. Vi köpte russin till honom men han fick 2 bitar av annat godis också. det stod stärkelsesirap eller glukossirap på nästan alla men det var några det stod (vete) bakom. Betyder det att de som det INTE står vete bakom inte är det i??? Eller är det på något sätt olika tillverkare som tillverkar olika sorter och därför bara skriver ut på vissa godisar?

I dag har jag föresten bakat bröd till lillkillen som h

• EL I

hmm detta internet, var inte färdig än.

Jo jag bakade bröd till lillkillen där jag blandade lailas gula med grov mix. Blev jättebra.  Höll ihop mkt bättre än det bröd jag bakat förut. det blev ljust men samtidigt lite fibrer i är riktigt nöjd

• EL I
    Miralicia skrev 2010-04-10 15:40:28 följande:
    Ett fåtal fall är det utskrivet med vete eller majs inom parentes och då håller de sig till det varje gång. Står det inget så kan det vara majs, kan vara vete, kan vara potatis, men oftast är det en blandning och det kan variera från gång till gång vad som var billigast för dem att köpa in just då. Står det majs så kan du lita på att det inte är vete, i övrigt kan det (och är ofta) vara vete i all glukos-/stärkelsesirap i större eller mindre mängd. Om de deklarerar glukossirap (vete) eller glukossirap (majs) så är det snarast en trevlig gest från tillverkaren, för de behöver inte deklarera och de flesta gör det inte för att slippa ändra i innehållsföreteckningarna på förpackningarna efter vilken sort/blandning de använder just då.
    aha ok... då får vi se om det blir nån reaktion i kväll då.

det var mannen som tyckte vi kunde köpa 2 st bitar, jag sa att det är ju bättre att vara väldigt strikt såhär i början o sen kan man ju provocera med vissa saker och se. Han reagerade ju kraftigt på stärkelsesirap i ca 1 dl kräm i måndags så då borde han ju reagera på detta också om det är vete. Bara att hoppas att det inte var vete i det denna gång då...

Försökte förklara för mannen vikten vid att vara väldigt strikt såhär i början och jag tror han förstod. Han tycker dock att jag läser in "allergi" i alla symtom han har som sömn, grinighet, eksem etc men det känns rätt självklart för mig då jag tycker han har väldigt säkra reaktioner. tror bara inte han förstår det, tyvärr.
    Frågade honom om han tyckte vi skulle ge honom både mjölk och vete då men det tyckte han inte, så samtidigt som han förstår att sonen är allergisk så vill han nog inte riktigt tro på det tyvärr...
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-10 17:39:34 följande:
    2 bitar plockgodis?!?! OM det var det så hade jag ALDRIG gett mina allergiska barn plockgodis. Skedarna åker ju runt hur som helst så det är förmodligen spår av både det ena och andra i sådant godis, pga hanteringen...
    mm tyvärr....*skäms* är nog att man liksom inte tror att han är så känslig dumt jag vet, hade aldrig köpt det om inte mannen stått på sig, även om det inte är nån ursäkt å sonens vägnar

jag har som sagt försökt förklara men han tror inte riktigt på hans allergi på nåt sätt jag vägrade efter 2 bitar och sen fick han russin.
    Jag hoppas han inte får nån reaktion nu i alla fall så får jag köpa hem "fritt" godis att ha, men problemet är att jag letat överallt efter det som ni pratat om men hittar inte någonstans något som är "fritt".
  • EL I
    Mamsie skrev 2010-04-10 22:09:12 följande:
    Hos oss tog det låååång tid innan maken fattade galoppen. Nu är lillen snart 4 år och vi tog bort mjölk vid 2 veckors ålder, soja vid 3 månader. Ägg, vete, havre, korn & råg vid knappa 2 år. Först på sistone har maken till fullo fattat galoppen. Numera undviker han alltså kontaminering, tar småsymtom som just symtom och förstår att sonen INTE mår bättre av att få "lite gott". Varför ska de vara så tröga? Ungarna är ju de som lider av det! Visst önskar jag också att det inte är "så allvarligt", att vi tagit fel, att det gått över osv.. Men jag vet ju att han är allergisk och måste rätta mig därefter...
    ja precis. han sa i dag "vad gör det om han blir lite röd om kinderna" (ang att det ev kunde vara vete i godiset)...men det är ju inte bara det sa jag, han vaknar ju om nätterna och de där kinderna ser man ju att de gör ont, jag får ju inte tvätta honom i ansiktet ens med vatten när han ser ut sådär, han blir helt galen.
    då tycker han att "men vaken på nätterna är han ju ändå ibland" jo men inte 3 timmar!! då somnar han ju om direkt om man går in till honom.

han har dock tagit detta mkt bättre än vad jag trodde. trodde han skulle säga att jag var skitfånig när jag tog bort vete ( o övriga sädesslag har liksom försvunnit på en gång) men han håller med mig även om han inte FÖRSTÅR det fullt ut.

Idag sa jag till honom (ang det du kavat skrev här) att det var dumt att vi tog plockgodis för det kan ju funnits annat på skeden...då var hans svar "är han SÅ allergisk så är det ju bara att ge upp..."
    visst han DÖR inte men det är ju onödigt att han ska behöva ha ont och må dåligt när han inte behöver...så helt klart inser han inte problemet. Han säger det ju absolut inte för att vara elak för han vill sina barns bästa, tror bara inte att han (liksom många andra däribland även läkare har jag insett) förstår eftersom sonen inte har så "tydliga"/"allvarliga" symtom som  t ex att det visar sig på tester, sätter sig på andning, får eksem över hela kroppen etc...även om JAG tycker symtomen är tydliga o tillräckligt allvarliga för att ta bort det han inte tål.

Skönt att veta att jag inte är ensam om detta. Jag jobbar på hans förståelse. Kanske blir bättre när jag varit hos dietisten och fått hennes syn på det?!
Svar på tråden Allergitråden