Tibell skrev 2010-04-13 17:25:56 följande:
jag ammade bara i 2 månader eftersom hon inte ökade så bra i vikt. sen bytte vi till nan. då kom koliken ( som läkaren så fint kallade det när vi sökte hjälp för hennes eviga magont) dessutom ökade hon sämre med ersättning. från 6 mån-1½ bajsade hon diarré flera gånger varje dag - helt normalt enligt bvc från 2 år tills nu har hon allstå varit förstoppad. dock inte alltid utan var ok i magen i höstas. men sedan jul nån gång har varit förstoppad hela tiden. tillslut så illa att hon bara vred sig i smärtor och kräktes! dessutom har hon alltid varit liten i maten. kräsen har vi kallat henne en bra dag ser ut såhär välling- 1 flaska frukost. ibland ingen eller 2-3 bett på en macka middag- ibland 1 dl pasta+köttfärssås ( enda maten hon äter bra av) mellis - några bett på en macka eller 3-4 skedar kräm kvällsmat en flaska välling men detta kanske är normalt för en 3-åring? jag har ju inget att jämföra med! Skönt att sonen är bättre!!!!
Får säga som du själv sa till mig i går...när du läser vad du skriver tycker du det låter "normalt"?.
"koliken" kom när ni började med NAN...gick iinte upp i vikt....diarré, förstoppning, magont, liten i maten etc.
Tycker själv det är rätt uppenbart att nåt inte är som det ska och det första man tänker på är ju mjölken eftersom hon själv undviker det.
Min son är 3.5 år och är liten i maten om man jämför med andra i samma ålder. Han äter ungefär såhär (för att ha nåt att jämföra med)
frukost: halv macka, ½ dl yoghurt, 1 glas o'boy
lunch: kanske ½ dl pasta och 1 dl köttfärssås (för att jämföra med din dotter).
mellis: ½-1 macka, 1-2 glas dricka, 1/4 frukt.
middag: t ex 1 liten pannkaka
kvällsmat: ibland inget, ibland ½-1 dl yoghurt och en halv macka.
Han är VÄLDIGT liten i maten jämförelsevis med andra i hans ålder och han äter ju ändå mkt mer än din dotter! Han väger 16 kg och är 3.5 år 97 cm lång...
Ang hennes förstoppning som det känns som jag blivit expert på
så skiulle jag ge henne laxermedel varje dag! Laxermedel är inget som funkar om man bara ger det en dag här och där. Barn som har problem med förstoppning bör få laxermedel uppifrån VARJE dag. Blir de lite lösa så får man reglera medicinen efter det men de bör få varje dag för annars funkar det inte något vidare! Ett tips bara
men om ni tar bort mjölken helt kanske det inte behövs?
Lilla sonen blev ju förstoppad av vete och det tog ju 1 vecka ungefär så behövde han inget laxermedel