• Tibell

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-04-22 10:03:20 följande:
    Mannagrynsgröt är vete. Man kan göra gröt på Pama minutris
    Har testat det. Hon tyckte det var sååå äckligt och klöktes vid varje försök. Vi försökte även med både färsk frukt och fruktpuré i ..men näää..ingen hit =(
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 10:20:26 följande:
    ja mannagryn är vete så använd för guds skull inte det! Testa annars att göra risgrynsgröt på rismjölk, jättegott Det verkar funka bra. Han har vaknat några ggr i natt men somnat om av sig själv så det är inget konstigt. Det brukar han göra även när han mår bra. Eksemen i ansiktet är helt borta fortfarande. Får se hur det blir när han kommer hem i em, brukar ta ca 1 dygn för honom. Nu var det ju dock REN havre i form av solhavre som jag gett så det borde han ju inte reagera på om han nu bara är veteallergisk.Måste försöka få till råg och korn på nåt sätt också vet inte hur bara...eller räcker det med att ge honom havre för glutens skull eller måste det vara gluten från alla olika sorters sädesslag, är gluten gluten liksom eller innehåller det olika i olika sädesslag??Testade ju att baka bröd i går men blev inget bra, får väl testa igen idag antar jag
    Men varför i hela fridens namn sa hon att jag kunde göra gröt på den då när vi sekunden innan pratat om att hon kanske är veteallergisk ?! Stooor suck. Sen sa hon att man kan använda vanligt flytande margarin som mjölkallergiker..kan man det ?!

Vad skönt att det verkar funka med havre iallfall =) Något mer att lägga på listen över saker att äta/dricka !!
    Ska ni även testa vete sen när han är bra eller vad säger dietisten ?! Så att ni har gjort en "medveten" provoceringa alltså?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:21:14 följande:
    Nu blir jag arg! Vad är det för jäkla dietister och läkare som finns! Rekommendera mannagrynsgröt till en såpass liten som även har mycket misstänkt veteallergi!!! älsklingen, nej, mannagryn ska du inte ge, inte heller couscous, bulgur eller något annat som döljer sig under annat namn. Kolla gärna min sädesslagsblogg här eller miralicias blogg för mer info.Precis som 3 busfrön skriver, Pama minutris kan man göra gröt av. Sen kan man även göra på Polenta (som är majsgryn, men blir lite mer grynigt) och på sagogryn som är potatis och berika med Althéran. Jag kokar alltid gröt på Carlshamns risdryck till sonen, oavsett vad det är för gryn. Ibland har jag haft lite kokosgrädde i också. Och så olja.
    Ja fråga mig inte. Gud vilken tur att jag har er!!! Ska genast in och kika i era bloggar. Gjorde likadant när mjölkallergin upptäcktes. Så nu har vi, svärmor, mormor varsin lapp med alla benämningar på mjölk! dessutom en pärm full med recept från era bloggar..toppen =)
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:25:55 följande:
    Mixa den så den blir slät och gör den så lös du kan och se om det gör skillnad. Jag tror inte att hon kläks av smaken utan av konsistensen.
    Smart =) ska testa i eftermiddag när hon förhoppningsvis är på mer mathumör !!!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 10:27:46 följande:
    Vanligt flytande margarin??? Det finns ju sorter som inte innehåller mjölkprotein, som är gjorda på olja, MEN det finns de som har mjölk i sig, så nej, du måste kolla om det är mjölkfritt!!!!
    Hon skickade nämligen med mig en lapp med bilder på olika mjölkfria produkter. Och där finns milda culinesse med, den på flaska! Kan man använda den ?!
  • Tibell
    EL I : Ja jag säger då det. Man kan undra vad de har innanför pannbenet ;) Jag kände också att jag nästan visste mer än henne och då har jag bara "tänkt" allergier i 3 månader. Men på denna tiden har jag sugit åt mig allt ni har sagt som en svamp. Och ni är så sablars kunniga så det är ju inte konstigt att man lärt sig en del!!

Innehåller gyllenmust också vete ?!
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 11:51:13 följande:
    Om det inte står REN havre så kan det vara upp till 5% annat och då ofta vete eftersom det går i samma kvarnar osv. Så är man allergisk mot vete så är det nog stor risk att man inte klarar oren havre..
    ÅÅÅÅhhh..stooor suck.

Jag ringde till dietisten i tisdags och berättade om hur vi tänkt göra med Bella och hennes mat. Att vi endast tänkt ge ersättning och grötsmakisar tills dess att hennes eksem+mage läkt.
    Eftersom vi inte visste när gröten skulle komma tillbaka föreslog hon att vi kunde ha i lite gyllenmust i ersättningen vid ett mål för att liksom "tjockna" till den lite.
    Vi tyckte det lät som en bra idé och blandade i 2 tsk i 250 ml+ althera i tisdags kväll.
    Hon tyckte dock inte det var så gott utan drack kanske bara 3-4 munnar.
    Kan det kanske vara det som gör att hon äter så jäkla dåligt samt är lite små gnällig ?! Svårt för er att svara på kanske men det vore ju inte helt omöjligt.
    Nu tänker jag inte be henne om mer råd utan kommer vända mig till er istället..känns liksom tryggare,
    Sen har vi pratat om att hon kanske inte tål havre heller ?!?!
    Hon fick ju eksem på kinderna minns ni när vi blandat gröt på solhavre + rismjöl.
    Och när jag kollar tillbaka på fotorna från provoceringen ser man att det gett utslag även på havre ( alltså små små blåsor/plitor ) Men dessa kort är inte tagna efter 24 h och jag minns inte hur det såg ut på havre då. Det kanske inte visade något eftersom jag tydligen förträngt det ?!
  • Tibell

har lagt ut bilder i galleriet på hur patchtestet såg ut på vete. De är dock INTE tagna efter 24h utan snare efter 9h och kanske 15h.
    De satt ju dock inte på i de rekomenderade 48h heller, hade antagligen gett bättre resultat. De två märkerna på sidan är från plåstret och sen sitter "havremärket" lite längre ner. Man ser att det är små små plitor. Vad tror ni?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-04-22 14:26:48 följande:
    Det är jätte svårt att se på de bilderna tyvärr. Tja, vad ska jag skriva... Ni får vänta och se och försöka hålla henne ifrån saker som ni inte vet att hon tål och testa snälla saker istället.
    Ja nu har jag bestämt att vi bara kör på med althera och kanske någon frukt på förmiddagen. Resten får vänta. och nästa gång jag ska testa något nytt tänker jag INTE fråga dietisten i allafall =)
Svar på tråden Allergitråden