-
Ja alltså perfymerat tvättmedel och sköljmedel har vi och det har hon inte reagerat på innan! Men det kanske var tvålen då =) Kan det komma så sent som 2 dagar efter hon badade ?! Vore ju toppen om det bara var så enkelt!saffe skrev 2010-04-19 08:56:52 följande:Min dotter tål inte parfymerat tvättmedel, får utslag av det. Så det kan ju bero på den parfymerade tvålen. Om hon mår bra för övrigt så skulle jag "blunda och glömma" dom utslagen och sen låta bli att använda parfymerad tvål/tvättmedel i fortsättningen... Lättare sagt än gjort, jag vet, men man blir galen av att analysera allt.. Här har vi varit på kalas i helgen och stora dottern är eksemig i ansiktet. Ingen idé att spekulera i vad det beror på, då det bjöds på allt hon inte tål: mjölk, ägg, vete...Men så länge hon inte får i sig utan bara PÅ sig så går det an.. Men som sagt, jag vet hur jobbigt det är att försöka komma på vad allt beror på, speciellt innan man är hundra på vad det är dom är allergiska mot...
-
Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet.
Värmeutslag ?! -
Efter att ha läst era svar tog jag och mannen ett långt snack om detta med dotterns reaktioner.
Vi hade redan innan dietist besöket sagt att vi ska strunta i både soja, mjölk och vete nu ett bra tag och låta dotterns eksem läka! Men dietisten tyckte bara vi var dumma som uteslöt något ( då vete ) som vi inte alls var säkra på. Jag sa till henne att hon fått positivt på patch två gånger ( hemma gjorda ) men hon sa att det inte räknades..typ.
Utan hon ville att vi skulle testa vete ganska omgående! Vilken vi gjorde. Nu blir jag mer och mer säker på att det var en reaktion på veten hon fick. Prickarna är fortfarande kvar och ser precis ut som dem jag får,, och dessa beror på allergi och KLIAR. Så antagligen bidrar detta till hennes dåliga humör samt att i samband med magont gör att hon äter dåligt. Idag är det nog p G att vända då hon ätit bättre..dock fortfarande prickig!
Så nu har vi beslutat att bara köra på ersättning och kanske lite smakportioner av sempers mjölkfria gröt. Men än har den väl inte kommit tillbaka i affärerna...?! Och som fruktpuré ska vi ha banan , det vet vi att hon tål. Sen ska vi göra som EL I skrev att återinföra en sak i taget. Dietisten och läkaren få säga vad de vill..så här KOMMER vi att göra. Ska även be dem pricktesta för mjölk, ägg, vete och soja när vi ska dit om 3 veckor.
Vi ska också köpa locobase repair och smörja henne med när hon har t-shirt på sig. Blir hon bättre i eksemen då vet vi ju med säkerhet att det är något hon inte tål som hon får på sig!!
Sen tänkte jag bara uppdatera om läget på stora tösen. Nu har hon ätit mjölkfritt i drygt en vecka och magen ser redan mycket mindre ut. Dessutom har hon börjat äta kanon bra. Idag åt hon en HEL portion mat..har nog aldrig hänt =)
Men sen reagerade hon på något i eftermiddags. Blossade upp massa röda fläckar runt hela munnen samt under näsan som kliade. Har ingen aning om vad dock. Hon har inte ätit något annorlunda vad jag vet! -
Ja läkaren tror ju inte heller på dotterns mjölkallergi, bara för att hon inte visade något på pricktestet som togs när hon var 3 månader ( men massa eksem dök upp överallt på kroppen 1 h efter pricktestet tagits, men det räknade hon inte som reaktion )Snutten skrev 2010-04-19 21:04:40 följande:Vi fick också utesluta mjölk på eget bevåg eftersom läkaren inte trodde på att Siri var allergisk trots att henens kinder var ILLröda nästan vätskande, hon skrek flera timmar varje natt, hon hade konstanta diarrer och hon var konstaterat fisk och ägg allergisk. Hon kräktes ju inte upp vällingen så därför var hon inte allergisk. Vi tog bort mjölken och det tog ca 2 dygn så hade vi ett "nytt" barn
Och hon reagerar även om man rör vid henne med mjölkrester på händerna. Men nope..läkaren tror oss inte. Suck.
Ibland undrar man varför de ska envisas med att kämpa emot så..vad får de ut av det ?! -
Nu kommer antagligen en jätte dum fråga men kan man få pricktest även som vuxen..och vart vänder jag mig då!?
De sista 10 åren har jag haft eksem som kommer och går( väldigt sällan jag är helt eksemfri)! Ja har liksom vant mig dem och inte brytt mig om dem särskilt mycket. Fick förklarat för mig att jag bara har känslig hy och köpte väl det resonemanget antar jag!
Men nu när dotterns allergier dök upp fick det mig att fundera på mina egna. Och nu ikväll dök de upp igen och det enda jag kan komma på att jag ätit idag som jag inte ätit de senaste dagarna är ägg. Så nu är hela min underarm+ bägge armhålorna+ ljumskarna fulla med röda prickar som kliar hemskt!
Kanske vore en idé att ta reda på varför de kommer ?! Jag mår ju egentligen inte dåligt eller så men visst irriterar det när det kliar så hemskt! -
Nä locobase innehåller väl ingen mjölk?! Vi är flera här som använder den till våra mjölkallergiker heller. Kanske miniderm du tänker på?! Vet iofs inte om det är mjölk i den men dotterns eksem blev riktigt fula pga av den!Söta Nasse skrev 2010-04-20 15:24:53 följande:tydligen är det vanligt att barn får eksem vid allergi oavsett vilken allergi det är.Sonen är allergisk mot mjölkprotein, men inte akutallergisk längre.Läs på locobase, har för mig att det är mjölk i den? och vi som inte fattade varför vi inte blev av med eksemen. Så fort vi bytte salva försvann de.
Åhh så sur jag är på apoteket just nu!
Min man var och lämnade in receptet på althera förra onsdagen. De bad honom komma tillbaka på fredagen. När han kommer har de endast fått 1 burk men ber honom återkomma på måndag ( igår ) och hämta resten. Tur var att vi redan hade 1½ burk kvar. När han kommer dit idag så har de endast fått 2 burkar till?!?!?! Vad sysslar de med. Och de kunde inte svara på när resten kommer. Hoppas verkligen att det räcker tills dess....annars får väl tösen svälta *suck* -
Hönan håller fortfarande på att tjura med ersättningen =( Och hon som är så liten måste ju verkligen äta duktigt! Någon som vet hur länge detta kan sitta i ?! Hon provocerades i fredags!
Sen kan det ju såklart vara tänder eller utvecklingsfas som gör att hon äter sämre. -
nej det har du iofs rätt i =) Hon åt ju riktigt dåligt i lördags och söndags, ca 100 ml per måltid när hon i normala fall vräker i sig 250 ml.. så det känns som att det hade med provoceringen att göra!EL I skrev 2010-04-21 10:22:08 följande:Det är ju inte säkert att det har med allergi att göra heller även om det självklart KAN vara så, mina söner har båda matvägrat i perioder även när de varit så små som 5-6 månader.
I måndags och igår åt hon mycket bättre men sen sämre idag ( fast 150 ml i allafall) igen! Men det ju säkert med åldern att göra, hon blir ju 6 månader nästa vecka. Är nog bara jag som är lite fjantig ;)
Nu har jag nog äntligen lyckats få hem gröt och välling till affären. Fick vända mig till Ica 2.5 mil bort. Vad gör man inte för att barnen ska ha något att äta =)
Skulle få svar i morgon om de skulle ta hem sempes mjölkfria sortiment, men hon trodde nog hon skulle kunna lösa det åt mig. hon hade själv ett allergibarn så hon vet hur svårt det är att hitta rätt mat. Hallelujah för henne!!!!! -
ELI. Usch stackars er =( Vi har ju samma problem med en dietist som inte riktigt tror oss och som tycker vi ska köra på med både mat och gröt. Hon gillade inte alls att Bella bara äter ersättning. Men vi struntar faktiskt i vad hon säger just nu. Hönan måste få en chans att rätta till magen innan vi kör igång med mat =)
Sen till lite gladare nyheter! vi var på bvc besök idag. 3 veckor sedan sist och stumpan hade ökat 500 g !!!!
Kolla hur viktkurvan ändrat sig sen vi började med mjölkfritt ( vid 3 månader )
Hon började på +1 på kurvan och hoppade ner till -2 på 2 månader. INTE ok va ?! Bvc brydde sig knappt. Men nu sen hon fick mjölkfritt följer hon sin kurva perfekt..hurra!!!
ALLT tack vare er!!! Skickar en stor bukett rosor till er allesamman!!!!!!!!!! -
EL I : Hur har det gått för din son och hans provocering av havre ?!
Här hemma är lillstump helt eksemfri och riktigt mjuk och skön i huden. Nu ska vi bara köpa locobase repair så hon kan få sitta lite i kortärmat också. Vi får nämligen det varmt här hemma så fort solen skiner..28 grader i vardagsrummet ungefär =) Känns lite elakt att ha stumpan klädd från topp till tå då!
Hoppas bara hennes ätande kommer igång snart. Hon trilskas fortfarande. Men det skiljer sig från de gånger hon haft ont i magen och matvägrat. Då har hon försökt äta men släppt och gråtit för att det gjort ont. Nu vill hon knappt se åt flaskan..knasungen!!
Aja..går väl över om någon dag!
Funderar lite på vad man kan ha som mellis till henne sen när hon blir lite större, om drygt 1-2 månader. Dietisten var ju som sagt inte alls nöjd över att hon endats äter ersättning just nu. Hon vill såklart att vi ska köra på med både mat och gröt. Mat har vi testat innan typ potatis, majs morot mm. Men hon klöks så fort hon ser skeden så det har vi lagt ner nu! Gröten kommer ju förhoppningsvis snart tillbaka i affärerna snart. Men då tyckte hon att vi skulle göra gröt på mannagryn. Men är den fri från vete ?!
Men som sagt lite mellanmål kanske man snart kan köra igång med..så fort magen läkt helt alltså. När stora dottern var liten fick hon turkisk yougurt och macka/frukt. Vad kan man ge istället ?!