Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

lemco skrev 2010-09-11 07:34:51 följande:

måste fråga någon... satt på akuten i går kväll med min min son som är 1 år o 9 mån.

han har ont i magen och diarrer sedan 1 vecka.

det enda han äter är enago, sinlacgröt...

vad för reaktioner får man om man e allergisk mot detta?

samt lite prickar i ansiktet, men värst e magen, han har så ont, men efter diareen e han relativt nöjd en stund, men sen kommer nästa diaree o då gör det jätteont igen...

han äter inget annat, kan man få hjälp akut med allergier?
    vad göra?
    tycker så synd om honom.
    vi bor i stockholm

Jag tänker att den kosten ger nog den starkaste mage ont. Gröt är nog inte det bästa att ge vid diarée.
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-11 05:46:05 följande:
    Vi var hos Siris läkare igår för vanlig halvårskontroll. Hon äter ju lite mjölk och ägg nu och har inga större besvär av det. MEN hon har gått ner 4 hg sedan i juni och står helt still i vikt sedan i februari. Hmmm. Vi ska väga igen i december och se så att hon går upp annars får vi nog backa på mjölken igen. Suck, jag som trodde att bara för att hon inte fick några direkta symtom så var saken biff. På tisdag ska vi provocera med fisk på sjukhuset. Ska bli lite spännande att se dels om hon kommer att äta alls och dels se hur hon reagerar.
    Vad tråkigt. Nalle
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-12 20:09:03 följande:
    Intalar mig själv att det är normalt att smalna av i denna åldern, men gå NER i i vikt. Det är väl en sak att stå stilla?
    Ner är ju aldrig bra, det är väl bara nrmalt vid infektioner? Och om astman strular mycket? När slutade hon med vällingen? Kan det ha med det att göra?
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-09-13 11:49:11 följande:
    Blå myran: hon har inte varit sjuk, astman är välmedicinerad, hon dricker ca 3 dl havremjölk som välling på kvällen. Det enda vi ändrat är att introducerat lite mjölk och ägg. Hon uppvisar inga andra symtom och är pigg. Vi avvaktar 3 månader och väger igen så får vi se. Om det nu inte är så att det händer något annat.
    Drack hon inte nutravälling innan när hon inte tålde mjölk? Det är avsevärt mycket mindre energii havre än i nutra, men havren är mättande. Du kan lugnt berika med lite extra olja i maten för att väga upp den mängden havreist för mjölk.
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-13 21:15:31 följande:
    Okej då förstår jag !!
    Då gjorde jag nog en ordentlig tabbe igår som kanske har att göra med hennes våldsamma kräkningar igår.
    Jag lagade nämligen hennes mat samtidigt som våran fast i en helt egen kastrull såklart. Till stora dottern och till mig själv gjorde jag en sås och använde vetemjöl till redningen. Såskastrullen var på plattan "ovanför" lilla hönans kastrull. Så med andra ord kankse det varken var ärtorna eller fisken hon kräktes utav utan att det kanske ramlat ner vetemjöl i hennes kastrull med utan att jag sett det. Jag var ganska oförsikt och hällde direkt ut påsen *skäms lite* så det är ju inte helt omöjligt att det kan ha yrt.
    Jag tycker nämligen det är knasigt att hon reagerade så starkt på ärtor eller fisk eftersom hon dels kunnat äta fisk innan och inte reagerar så krafigt på ren soja. Dessutom är det PRECIS så som hon reagerade igår som hon reagerar när hon får vete i sig..alltså med våldsamma kräkningar och magkramper!!
    Det yr liteäven omman inte ser det, så ni bör helt sluta använda vetemjöl hemma. Bakat bröd yr inte och då är det dessutom tillagat länge ochpå högvärme så detär inte samma risker med, men tilloch med mintjej som intehar särskillt allvarlig veteallergi märker vi tydligt att vetemjöl är big no-no.
  • Blå Flygare
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 21:52:08 följande:
    Hmm.. Blir lite funderam över diskussionen om vetemjöl i hemmet Obestämd Vår son har aldrig reagerat när jag bakat/lagat mat på vetemjöl här hemma, men det kanske beror på hur känslig man är och hur man reagerar? Sonen reagerar endast på sådant han äter och mest med magproblem, kanske är det skillnad..? För inte behöver vi väl ta bort vetemjölet från hemmet om han inte märkbart reagerar?
    S är intekontaktallergisk och reagerar bara med magen. Men att gå genom ett kök när de bakar funkar inte. Däremot gör de play-doo på dagis de dagar hon inte är där. Vi är nöjda med den medelvägen.
  • Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-09-13 22:07:44 följande:
    Några frågor  jag hoppas kunna få lite svar på. Att fråga bvc är ingen idé alls för de vet inget så jag känner mig jättevilsen i allt som rör sonens ev mjölkproteinsallergi... Är så rädd för att göra fel.

Jag vill undvika att ge gluten till honom tills han iallafall är 6 månader gammal, men är det okej att ge havregryn (gröt)?

Sen undrar jag hur man ska gå tillväga när man ska börja introducera gluten så vi inte gör "fel".
    Havre brukar rekommenderas eftersom det är sån liten mängd gluten i, bara denmängd som 'smittats' av andra sädesslag. Vid introduktion avgluten rekommenderar de tt man går varligt fram. Först vanlig havre, sen typ suga på rån innan man ger något de faktiskt får i sig av.
  • Blå Flygare

Är det någon här som har koll på allergi mot parfym? På grabbens dagis går ett barnsom får eksem av parfymerade sköljmedel, krämer etc så alla är ombeddaatt inte använda det till sina barn eftersom han även reagerar om han kramar 'parfymerade' barn och så. Vi håller oss borta från det mesta sånt så det är inte så mycketbekymmer. Men nu upptäckte jag att galltvålen innehåller eteriska oljor. Är det samma sak ur allergisynpunkt? Eteriska är naturliga ämnen men parfymer syntetiska, men det kanske ändå inte tåls? Vad kan ni annars rekommendera för fläckborttagning. Har även oxy action gel, men den innehålles massa parfym så nu stinker alla kläder parfym bara för jag tänkte vara lite duttig och få fläckfria kläder, tänkte inte på att sånt skulle innehålla parfym, och ffa inte så mycket att allt tar lukt Kräks
    Också om någon kan tipsa om bubbelbad blir jag glad, för S vill ofta ha det och de badar ju tillsammans. Hårschampo har vi parfymfritt och det använder jag till kroppen med degånger jag inte tar ren olja. Smörjer gör jag med med ren olja.

• Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-09-16 20:16:52 följande:
    Blå myran på Coop finns en ekologisk oparfymerad billig skumbad i en vit fyrkantig flaska. Kan kolla hemma vad den verkligen hette
    Gärna, jag har ju lite andra idéer om vad som är bra och inte också
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-09-16 20:22:21 följande:
    Vi har som ni vet bytt läkare till våran minsting eftersom våran förra hela tiden arbetade mot oss. Nu har vi förhoppningsvis fått en som ska hjälpa oss!
    De väntar bara på hennes journal från förra sjukan och sen ska vi få en akuttid eftersom vi verkligen är i stort behov av hjälp!!
    Vet ju att man kan få mjölkersättning på livsmedelsanvisning. Men kan man få fler varor ??
    Hon är mjölk, soja ( sojasläktingar, baljväxter) vete, vetestärkelse och havreallergiker
    För sädesslagsallergin finns en rad varor hon kan få. Pasta (bl.a. glutis funkar), mjöl (leilas gula är enda utan guarkärnmjöl av de naturligt glutenfria). Vilka knäckebröd, skorpor, kex, rån, frasbröd osv som funkar och inte har jag inte koll på pga sojasläktingar. Flingor kan du ev. få. Pofiber, ströbröd (moilas), fiberhusk finns också. Jag har kanske glömt något.
Svar på tråden Allergitråden