Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Kavat skrev 2011-11-12 19:07:03 följande:
    Minst 2 månader har jag för mig Blå Myran sagt.
    3 mån
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2011-11-14 10:10:30 följande:
    Theo har blivit jätteröd i rumpan och ljumskarna nu igen, i ena ljumsken har det gått hål. Så var han inte igår då var han fin i rumpan. Men bajsade tydligen lite vattnigt på morgonen innnan vi gick upp. 

Funderar på om det kan vara morot, han fick en igår att tugga på nät vi lagade mat. Men hur som helst vad gör jag åt det lilla såret? Är det inoytolsalva som gäller är med, han får gå utan byxor men det är svårt att vara utan blöja när vi ska iväg idag. Ikväll kan han nog få lufta en stund.  
    Lufta och inotyol för såret. Man får ta regält med salva för det vill liksom glida av när det är sår. Om det skaver mellan lår och skrev så lägg en liten bit tyg eller en kompress emellan. Kanske inte funkar på så stora barn? Lufta är det enda som det blir bättre av, inotyol hjälper ara så det inte blir så mycket värre när man inte luftar är min erfarenhet. Så var lite vågad!
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2011-11-16 17:38:39 följande:
    Woho, nu är jag glad för min egen skull, ska äntligen få försöka utröna vad jag är allergisk emot. Etapp ett: Blodprov är avklarat, om två veckor ska vi utvärdera hur kortisonkräm funkar för att hålla utslagen i shack samt ordna med pricktest! Det tar sig :D
    Tjoho! (på tiden)
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-11-22 08:20:23 följande:
    Pratade med kocken på dagis idag. Han hade suttit flera timmar igår och letat produkter och ringt deras leverantörer. Men det finns inte några mjöler dottern tål att få tag på! Förvånad Leverantörerna hänvisade till det färdiga glutenfria brödet men det tål ju inte min dotter. Hur har ni andra gjort? Dagis hade ju tänkt baka bröd själva men då måste de åka själva till coop eller ica och handla mjöler. Kan man få hjälp av dietisten att trycka på leverantörerna eller hur gör man? Nu har jag bakat bröd och tagit med till dagis men det är ju inte meningen att jag ska behöva göra!

De är så himla gulliga på dotterns dagis. De engagerar sig och hjälper till hur mycket som helst och jag känner mig så tacksam över hur deras reaktioner var när de fick veta att vi skulle ta bort vete också. De tycker såklart inte att de är jättekul, det förstår jag också, men de är otroligt hjälpsamma och sa flera gånger att det här löser vi, vi får göra det bästa av det osv. Så otroligt gulliga! {#emotions_dlg.flower}
    Får du mjöl på anvisning? då kan du få tillräckligt för att kunna lämna till förskolan. Dock kan de inte använda produkter "utifrån" i köket pga livsmedelsverkets regler. Tror många förskolor bryter mot den regeln dock när det gäller allergivaror Obestämd 

Vi fick baka bröd hemma och ta med så länge S inte tålde köpe-bröd, för fsk hade inga resurset till bakning. Vi fick ersättning på VB för det. 
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-11-22 09:33:20 följande:
    Dagis här tycker det är självklart att de ska fixa bröd och tycker det är lite genant att jag måste ta med bröd och pasta nu. De har tom redan ändrat sina rutiner för bakning av vetebröd sedan i fredags när jag meddelade att vi skulle köra vetefritt. De har verkligen tänkt till och ansträngt sig. {#emotions_dlg.flower}Skrattande Sen att de inte har hunnit fixa från i fredags till den här veckan tycker jag är helt ok och jag kan såklart ta med bröd ett tag till det har fixat sig. Jag ska kolla upp med dietisten med mjöl till dagis. Tack för tipset!
    På vår fsk bakar de aldrig bröd, så det är ju lite skillnad. Trolldeg gör de, så det har de självklart även gjort åt S.
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-11-25 09:20:42 följande:
    Är det någon som har testat soja, mjölk och glutenfri mjölmix från Mixwell? Har inte sett den i ngn butik men min dietist trodde att de hade en och när jag gick in på deras hemsida så har de ju en som innehåller:

107 Naturligt basmjöl utan gluten, laktos & soja

En mjölmix att använda vid bakning och matlagning. Den är naturligt fri från gluten, laktos och soja.
    Ingredienser: rismjöl,tapiokastärkelse, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (E415), stabiliseringsmedel (E464), aromämne.
    OBS! Innehåller inte salt. Förpackningen innehåller 1000 g

Är det någon som har sett den i butik? Bättre eller sämre än lailas gula?
    Vi använde den, och den funkar fint. E415 är guarkärnmjöl, en sojasläkting. 
  • Blå Flygare
    LokesMammi skrev 2011-11-25 21:53:28 följande:
    Ne, det står att innan dom beslutar så ska jag höra av mig innan 9dec. Ska ringa min faster som jobbar på fk o kolla med henne!
    På motivering står det att "livsmedelanvisning är redan subventionerad". Vad betyder det?
    Tykcer också att 1800kr/år är för lite! Är ju 150kr/mån. Känns som att allt kostar mer än så....men det kanske det inte gör! :/
    Jag har tagit upp allt typ! =) Ersättningen, mjöl, pasta, mediciner, salvor.....allt som finns på recept! =)
    Att livsmedelsanvisningen redan är subventionerad betyder att de anser att ni redan får specialkosten bekostad av vården, så den inte innebär någon merkostnad för er. Får ni mjöl på livsmedelsersättning kan ni inte få merkostnad för det på vårdbidraget. Gissar att handläggaren utgår från att ev. ersättning ni får täcker kostnaden för mjölkfri kost. Viktigt att motivera vilka faktiska kostnader man har och VARFÖR. Man får komma ihåg att handläggarna har alla möjliga ansökningar; rörelsehinder, utvecklingsstörningar, autism mm mm Allergi är säkert en mycket liten del av deras ärenden så man får utgå från att de inte vet "något". Behöver man köpa till varor utanför vad man får på anvisning måste man motivera det (medicinskt).
  • Blå Flygare

Om någon har celiakitråden lättåtkomlig så tipsa mig gärna, kommer inte ihåg kategori den låg under.

A har testats för det innan och det var negativt. Men han har ffa samma problem och läk har inte hittat något (utom astman och kruppen som är rätt uppenbar ) utom lågt IgA-värde. Eftersom celiakiblodprovet bygger på IgA-antikropparnas reaktion kan man få falskt negativt svar då 8men det brukar stå i svaret då vilket det inte gjorde) Remiss till gastro (?) är skriven för ställningstagande till biopsi.

Någon som hört om detta innan? Varit med om det?

Vill      inte      ha       specialkost        hemma       igen     !!!!  

Räcker med mjölkfritt, nu när man känt av hur bekvämt livet är då. 

Vänliga hälsningar
    Bortskämd 

• Blå Flygare

En fråga till, vi vill ha calcichew till dottern för att slippa ge både kalcitugg och D-droppar. Men man måste ha det på recept?? Är det svårt att få? Eller finns det någon annan kombinerad kalcium-D-tablett som är god (inte mint) och tuggbar/smält-tablett. tycker pulver är omständigt, för S vill inte blanda i maten. Nu häller jag probiotika-pulver rätt i munnen på henne Jag ger också multi-vitamin-mineral-tablett, så vet ni någon bland-jox-tablett med mycket kalcium, D-vitamin, magnesium och så lite annat bös för allmänt lågt grönsaksintag så tipsa mig gärna Hon äter iaf .... pasta och ris med god aptit. Och söta saker Kaffe

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-12-01 18:39:03 följande:
    Celiakitråden: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.html

Man brukar alltid analysera IgA & gluten samtidigt för att se så att det finns tillräckligt med IgA.
    Har man IgA-brist så går det att analysera för gluten med hjälp av IgG-antikroppar mot transglutaminas
    Det låter ju bra. Han har ju inte noll av IgA. Undrar om de redan testat med IgG eller om IgA kanske rent av var högre då för ett år sen.
    Tack för tråden! 
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-12-01 18:56:04 följande:
    Det finns både receptbelagd och receptfri Calcichew.
    Den som heter Calcichew Mite är receptfri. 500 mg kalcium + 200 IE D-vitamin, men det blir ju lite lite d-vitamin om man jämför med separat kalcium + d-droppar (80 IE/droppe * 5 droppar = 400 IE) såvida man inte "överdoserar" på kalcium.

De som heter bara Calcichew citron eller spearminsmak) är receptbelagd. 500 mg kalcium + 400 IE D-vitamin
    Sen finns även Calcichew Forte som också är receptbelagd. 500 mg kalcium + 800 IE D-vitamin.

Så det hänger på mängden D-vitamin om det är receptbelagt eller ej.

Övriga kombinerade kalcium/D-vitamin som inte är mint är:
    Cal-D-vita - brustablett med apelsinsmak, 600 mg kalcium/400 IE d-vit. Receptbelagd

Jag har svårt att se att det ska vara svårt att få det utskrivet som kombinerat preparat om det nu bevisligen finns ett behov av extra kalcium pga mjölkfri kost samtidigt som det finns behov av D-vitamin.
    Tack O Kunskapens källa ;)
    Får väl ta kraft att ringa om det med imorgon. Vill ha forte, men antar att man inte får det utskrivet bara för att man "tror" på det.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-12-01 20:27:30 följande:
    Oj, då. Men vad är hans problem då? Skulle det kunna vara glutenintolerans? Sen faller ju inte äpplet långt från trädet. Det hade ju inte varit jätte konstigt om han också skulle vara allergisk. *gömmer mig under en stor sten*

Kram!
    Han stod still i vikten runt 1 års ålder som en lite överdriven amningspuckel först, vilket ju var ok, men sen kom längden efter det och då togs glutenprov runt 1½ års ålder. Sen hämtade sig vikten och det hela släpptes för då skulle ju längden komma efter. Men vid 2½-årskontrollen upptäcktes att den kom inte alls. Så nu väger han bra för längden, lite lätt rulltig men inte överviktig. Men har tappat från -1 på längden till -2½ (vikt -1 till -2). 

Sen har han sin astma som mer gått åt krupp-hållet. Han medicinerar ju rätt bra för den men den är också rätt bra nu om de lyssnar på lungorna när han är frisk. Han får anfall varje vecka men de är lätta att häva. Kruppen lite jobbigare, men vi börjar få styr på den vareftersom. Snuvig hela tiden. Bokstavligt talat. Drar på sig förkylningar (ofta bara lätt feber, men så astma och krupp, ibland kräkningar), hemma ett par dagar ungefär varannan vecka. Öroninflammationer har varit hans specialitet, så i september fick han rör i öronen äntligen (halvdöv under ett år innan) 

Så vi sökte dels för vikten, dels för förkylningarna. Ingen immunbrist och tillväxt-hormonerna är bra. Astman bra behandlad så han BORDE inte tappa i längd för det. Och kortisonet BORDE inte ge så stor påverkan på längden. Och vad gör att han är sjuk jämt?

Allergi, tjoho. Tänk om han är täppt i näsan av allergi och inte förkylningar Men så snorig blir man väl inte av allergi? Jag blir i alla fall mer täppt än snorig, och definitivt inget segt snor. Längd, tja ... 

Sen har jag inte släppt det andra äpplet än. Hon har magont igen. Dags att ta nytt glutenprov känns det som. Men föst ska vi ta bort grazax under en vecka och se att inte det ger magont. Fast det började ju innan dess, bara att nu har det blivit värre. Och är i samband med mjölk. Och det tålde hon LÄNGE innan. Men nu flera månader efter glutenintroduktion ... Ja, du vet var jag är på väg.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-12-01 20:25:33 följande:
    Tål en sojaallergiker dem tro?

Innehållsdeklaration

De aktiva substanserna i en tablett är:

kalciumkarbonat 1250 mg (motsvarar 500 mg kalcium)

kolekalciferol (vitamin D3) 800 IE (20 mikrogram)

Övriga innehållsämnen är:

sorbitol (E420), povidon, isomalt (E953), smakämne (Citron), magnesiumstearat, aspartam (E951), mono- och diglycerider av fettsyror, tokoferol, hydrerad sojaolja, sackaros, gelatin och majsstärkelse.

Blä, vad mycket skräp i dem! Kan de inte göra goda bra tabletter? Nalle-tabletten är ju suverän på det sättet, barnen älskar dem. Men ingen D i då ...
  • Blå Flygare
    mithrandil skrev 2011-12-02 21:52:47 följande:
    Mamierica: Ja, båda mina barn är multiallergiska och tydligen ska de inte få någon specialkost fr.o.m måndag eftersom jag inte lämnat in läkarintyg. Helt sjukt, jag har ju bett om det, men jag kan ju liksom tvinga läkaren att skriva ett intyg innan ett visst datum bara för att de fått för sig att de ska ha det senast 1 Dec.

miralicia: Tack! Vet ärligt talat inte hur jag ska göra. Har inte haft annat än problem och möten sen Amanda började på förskolan 25 augusti. Det går åt ungefär 1 tim i veckan på att svara på frågor. Möte med storköket, möte med kokerskan, möte med rektor, kostchef och förskolepedagog, det tar aldrig slut. Varje gång säger de att de inte kan ha mina barn där för att de har för många allergier och att de borde gå på allergiförskola istället. Tror nästan de gör allt det här bara för att jävlas för att jag inte går med på det.

Jag ska ringa till chefen för förskoleverksamheten i kommunen på måndag morgon och sen tänker jag anmäla detta på något vis. De säger att de finns för barnens bästa, men hur bra är det för mina barn att äta normalkost för att deras läkare inte skriver ut intyg lika snabbt som de begär? Jag tror att de tror att jag hittar på alla barnens allergier och att jag gör det här för att det är roligt. Men de har ju själva sett alexanders rygg, att han fick utslag på allt de testade. Varför tas jag ännu inte på allvar då? :( Nä fy. Idag var ingen bra dag. Hur länge ska man orka kämpa emot alla? Hade det inte gällt mina barn hade jag gett upp för länge sen.
    Kram! Och ta hand om er nu under helgen. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Allergitråden