Allrona skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.
När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?
Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?
Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!
Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.
Svårt att veta innan, men om man inte söker får man aldrig beta. Man kan inte få mer än ett nej. Jag fick för min dotter när hon hade sädesslag, mjölk, ägg, förkylningsastma, pollenallergi och viktproblem. Fick merkostnad för mjölk, mediciner och tvätt och mertid för medicinering, måltider, bak, matlagning, städ.
När mjölk och ägg försvann fick hon avslag. Nu har eksem tillkommit men jag har inte sökt om för vi har nu beviljat för henne och lillebror (svår astma) ihop. Dock ingen merkostnad sen mjölken gick bort.