Trottoarbonden skrev 2012-12-08 19:56:09 följande:
Blä! Idag har jag gjort korv - hela dagen!! Min son tål varken potatis, paprika, muskotnöt eller fläskkött och då är det kört att köpa korv. Just korv är en sak som han saknar väldigt mycket och är ledsen över att inte kunna äta. Så jag satte mig för att göra korv själv. Först studerade jag recept på nätet, så ringde jag runt till köttaffärer och så lånade jag gamla kokböcker av mamma osv... Så idag så for jag runt på förmiddagen i olika butiker för att samla på mig ingredienser för en halv förmögenhet! (bara korvskinnet kostade 90 kr!)
Efter lunch började jag mala, mixa och blanda smet. Gjorde ett par olika för att prova mig fram. Använde finmald nötfärs, högrev samt väldigt fett lamm-kött i olika proportioner. (passade även på att göra en variant av varje utan lök då även min man som inte kan äta lök suktar efter korv). Sen skulle korven i skinnet, en faslig massa snören skulle knytas. Därpå kokning av denna korv. Nu har den stått o svalnat ute på trappen och min man står och skalar av skinnet (fjälster från nöt) och förpackar för frysen. Jag gjorde även typ falukorv, i ugnen, den är nog sval först om en stund...
Ett jävla jobb helt enkelt. Och korven ser jätteäcklig ut! Den är brun och konstig i konsistensen. Hur fan gör de korv i fabrikerna? Hur får dom den att bli som gummi?? Visst spelar det roll att jag inte kan ha fläskkött, men inte så stor roll gissar jag.
Nu har jag lagt ner en hel dag på detta och resultatet misstänker jag att sonen inte alls tycker är korv... Där smög sig det julbordet med korv till alla...
(ursäkta, mycket jag behövde häva ur mig efter denna korv-dag!)
Brun blir den för att det inte är nitrit i den. Skinnet ska ni nog inte ta av förrän ni stekt/kokat korven för att äta den. tror inte att den kommer att hålla ihop då. Den blir ganska grynig när man gör den själv lite som köttkorv eller julkorv.