Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Trottoarbonden skrev 2012-11-15 20:05:20 följande:

jag har en kyckling-allergiker. Han reagerar med kräkningar då han ätit kyckling. Utesluter all fågel. Har gett utslag på blodprov.
    Är även allergisk mot fisk (blåsor runt munnen o klåda i munnen). Får kli på tungan av följande: fläskkött, ägg från fisk, ägg i större mängd, banan, kiwi, mandel, tomat, baljväxter, potatis, rödbeta, plommon, muskotnöt och paprika. Allt detta (och mer därtill som han inte får besvär av) har gett utslag på blodprov.
    Vi har också tänkt att det kan bero på vad kycklingen äter, men jag tror inte att kycklingar äter massor av vete, soja o mjölk, men har egentligen ingen aning om vad de äter (förutom fiskmjöl och majs). Jag tror att det troligaste, tyvärr, är att han inte tål kyckling.
    här finns ett exempel på kycklingfoder www.skalshult.se/
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Bobosmamma: Det är maltodextrin av majs och kaseinhydrolysat i den ersättningen. Så neocaten är renare än den även om det är beståndsdelar av majs även i neocaten är den inte mjölkbaserad. Och reagerar hon på majs tror jag inte att alimentum är så bra.

www.amazon.com/gp/customer-media/product-gallery/B000ARPKE4/ref=cm_ciu_pdp_images_0/187-3805448-6507010&index=0 
  • 2små2stora
    Bobbosmamma skrev 2012-11-27 12:44:20 följande:
    Ok, min dotter äter Neocate advance, det är alltså den som inte funkar. Active funkar absolut inte för oss, vi tror att det beror på att den innehåller ren solrosolja vilket min flicka inte tål. Nä.... det verkar inte funka att men majsfritt alternativ här i kombo med allt annat det ska vara fritt från. Inte bra alls..... Jag kommer väl få leta efter vitamin- och mineraltillskott som fungerar. Vi har tagit bort neocaten sedan två dagar, och ger ist bovetevälling på rismjölk morgon och kväll som hon tål. Hon mår hittills mkt bra på det...
    Äter hon annan mat så ska de inte behöva "välling" efter 1år. Här skriver de helst inte ut mjölkfri ersättning när de fyllt 1 år. 
  • 2små2stora
    Mandelskorpan skrev 2012-11-27 13:58:13 följande:

Fast Neocate Advance är nog inte ersättning - det är någon sorts kosttillägg för barn över 1 år.

Min fråga gällde dock ersättning, Neocate LCP, som sonen inte tål. Han är 10 mån... 

Har du också barn med majsallergi? 
    Advance är ersättningför barn upp till 10 år och det kan de leva på enbart.

Min 2åring får nutramigen utskrivet då han inte tål någon välling som finns i butikerna. Han reagerar inte på majs men ägg, mjölk och alla sädesslag samt att han har svårt att gå upp i vikt. 

Bobbosmamma: äter man bara 7 livsmedel så behövs det någonting mer helt klart. 
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-11-29 20:09:44 följande:
    Min äldste son är allergisk mot kyckling (kräks och får klåda i munnen). Nu undrar jag hur det kan vara med andra fåglar (gås, anka och kalkon). Kan det vara så att det är värt att prova? Han har aldrig ätit någon av dessa, men nu när han inte heller kan äta fläskkött eller fisk så vore det skönt med lite variation.
    vild fågel kanske kan vara ett alternativ den är nog mer olik kyckling än tex kalkon
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-11-29 21:09:27 följande:
    Yngste sonen fick vaccinet som ges när barnet är 3-månader igår och idag har det blossat upp flera stora röda eksem i ansiktet. Dessutom var det lite blod i avföringen vilket det inte varit sedan jag uteslöt mjölk ur min kost (ammar). Är det någonting i vaccinet han reagerar på eller är det vanligt med såna biverkningar? Nån som vet?
    I dem vaccinen som man ger vid 3 månader bör det inte finnas något som de kan reagera allergiskt på. 
    Äggrester finns det i MMR som ges vid 18 månader och i influensa vaccinet.  
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-11-30 09:55:20 följande:
    Glömde säga att jag även tog med det nya vaccinet som man får betala för. Kan det vara hemophilus influenzae typ b som är nytt? Är så dålig på det här vad som ingår i vaccinationerna..
    Hib ingår i programmet, kan det vara hepatit B du tänker på.
  • 2små2stora
    Bei Bei skrev 2012-12-07 08:53:50 följande:
    Ni som är erfarna vid matallergier. Är det acceptabelt att skolan serverar fel mat? När jag pratade med köket sa de att "det tyvärr är jätteofta som barnen tar fel eller får fel mat" Vad tusan!?
    Nu har min stora tjej (som har celiaki) fått bland annat vanliga pannkakor, fast laktosfria (hon tåg laktos)
    och annan mat som innehåller mjöl under 3-4 veckors tid i skolan. Detta trots intyg och att jag pratat med fritidspersonal, vikarier, köket och givetvis hennes huvudlärare.
    Hon är 7 år, inte ska hon bära huvudansvaret för om hon kan äta maten? Dessutom litar hon ju på när en vuxen säger att "detta tål du" (en extralärare som blandade ihop hennes allergi med laktos)

Har pratat med allihopa igen, men är rädd att de släpper på kontrollen snart igen.

Vad göra? Kräva att köket gör symboler på allergimaten?
    Hos oss är allergimaten på ett ställe och den vanliga maten på ett annat 
  • 2små2stora
    Bei Bei skrev 2012-12-07 09:26:12 följande:
    Så är det här med. Problemet är att lärare och fritidspersonal hänvisat min dotter till den vanliga maten och sagt att hon kan äta den. Samt att allergimaten är i ett eget värmeskåp, men där står ju inte bara en allergi, utan laktos, mjölk-ägg-fiskfritt mm. Så det innebär att hon kan ta fel och få laktosfria pannkakor med vanligt mjöl i. Det är där det blivit så fel. :(
    Här har de en färgmarkering på allt vad som innehåller vad vete tror jag är röd då är det lätt för barnen att komma ihåg att allt som det är rött på kan jag inte äta.
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-12-08 19:56:09 följande:
    Blä! Idag har jag gjort korv - hela dagen!! Min son tål varken potatis, paprika, muskotnöt eller fläskkött och då är det kört att köpa korv. Just korv är en sak som han saknar väldigt mycket och är ledsen över att inte kunna äta. Så jag satte mig för att göra korv själv. Först studerade jag recept på nätet, så ringde jag runt till köttaffärer och så lånade jag gamla kokböcker av mamma osv... Så idag så for jag runt på förmiddagen i olika butiker för att samla på mig ingredienser för en halv förmögenhet! (bara korvskinnet kostade 90 kr!)
    Efter lunch började jag mala, mixa och blanda smet. Gjorde ett par olika för att prova mig fram. Använde finmald nötfärs, högrev samt väldigt fett lamm-kött i olika proportioner. (passade även på att göra en variant av varje utan lök då även min man som inte kan äta lök suktar efter korv). Sen skulle korven i skinnet, en faslig massa snören skulle knytas. Därpå kokning av denna korv. Nu har den stått o svalnat ute på trappen och min man står och skalar av skinnet (fjälster från nöt) och förpackar för frysen. Jag gjorde även typ falukorv, i ugnen, den är nog sval först om en stund...
    Ett jävla jobb helt enkelt. Och korven ser jätteäcklig ut! Den är brun och konstig i konsistensen. Hur fan gör de korv i fabrikerna? Hur får dom den att bli som gummi?? Visst spelar det roll att jag inte kan ha fläskkött, men inte så stor roll gissar jag.
    Nu har jag lagt ner en hel dag på detta och resultatet misstänker jag att sonen inte alls tycker är korv... Där smög sig det julbordet med korv till alla...
    (ursäkta, mycket jag behövde häva ur mig efter denna korv-dag!)
    Brun blir den för att det inte är nitrit i den. Skinnet ska ni nog inte ta av förrän ni stekt/kokat korven för att äta den. tror inte att den kommer att hålla ihop då. Den blir ganska grynig när man gör den själv lite som köttkorv eller julkorv.  
Svar på tråden Allergitråden