Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Maca skrev 2012-10-25 21:09:25 följande:
    Vad menar du att de kan vara allergi mot havre?men att fortsätta med mjölkfri välling som innehåller gluten??
    Har ni kvar althera kan ni göra välling på den och rismjöl

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 21:40:15 följande:
    Enligt blodprover o lapptester så är han inte allergisk mot något. Men vi håller honom mjölk o soja fria. Han får inte extremt mycket havre i sig kanske i en utav hans portioner är de havre. Har ingen Altera kvar. Men vill inte utesluta gluten produkter så som hans enago välling o gröt eftersom vi väntar gastroskopi är rädd att det inte visar något. Min största fundering är om detta är typiska gluten symptom. Är så orolig över att det ska vara något annat.
    Min son är allergisk mot säd, mjölk och ägg och visade samma symtom. Han gick inte upp i vikt förrän vi fick bort allt.
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 21:51:52 följande:
    Men om vi tar bort alla sädesslag så blir han ju per automatik gluten fri hur vet man då om barnet är gluten intolerant eller spannmålsallergiker. Har din son visat utslag på några tester? Hur snabbt tog de innan han började gå upp i vikt efter att ni tagit bort de han var allergisk mitt.? Min son ser lite ut som ett barn från Afrika stor mage smala armar o ben osv
    Min son visar inte på några tester mer än när vi utesluter och provocerar. Det gick fort när vi fick bort allting.
    Första månaden gick han upp 600g. 

Ni behöver inte ta bort allt. Det räcker med en liten mängd gluten för att det ska visa på på biopsin.  
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-29 20:05:07 följande:
    2små2stora: tog till mig tipset o tog bort all havre. Har använt rismjölk osv 2 dagar senare är magen mjuk o inte hård o stor . Han bajsar normalt o de luktar bajs inte fränt som tidigare. Dock får han en brödskiva (innehåller vete) till frukost för att få i sig gluten inför gastroskopin. Men magen är ändå så mycket bättre än tidigare. Dock har han inte gått upp något men det kanske krävs mer än 2dagar för det.
    Det behövs nog minst 1 vecka innan man ser en viktuppgång det kan även vara så att den inte kommer förrän all säd är borta. Men det låter lovande att du märker skillnad på magen.
  • 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-11-04 00:43:09 följande:
    Min son är kraftigt allergisk mot ägg, mjölk och soja. Jag undrar om ni vet om det finn någon ersättning man kan ge dem i stället för typ gräddfil eller creme fraiche. Som när man äter tacos, bli så torrt för honom då..
    Vi har aldrig ätit gräddfil eller creme fraiche till tacos.
  • 2små2stora
    annahoj87 skrev 2012-11-04 13:57:53 följande:

Okej, men vet du om det finns något man kan använda i stället?
    Det är om man gör bea-såsen i utanallt bloggen

Något färdigt finns det nog  inte.  
  • 2små2stora
    Äntligen dax skrev 2012-11-04 21:56:56 följande:
    annahoj87: guacamole passar ju till tacos. Eller bara mosad avokado för att få det lite mindre torrt. Blanda med kokosmjölk eller havregrädde kanske? Med eller utan vitlök och chili beroende på tycke och smak.
    Guacamole brukar vi ha William älskar avokado så det använder vi oss av mycket.  Det tänkte jag inte på. 
  • 2små2stora
    LadyM skrev 2012-11-05 22:31:22 följande:
    Åh nu fick jag lite hopp ändå!! Ibland går jag förbi barnhyllorna, där lilleman kunnat äta max 4 bukar av typ 50, samt 1 välling av 15 om man har TUR!!) och tänker shit, tänk om man får ett barn som kan äta ALLT detta!??! Färdigmat liksom!!!! Och utan magont o normal viktuppgång på det? Låter som en utopi om ni frågar mig.
    Jag har 2 som kunde äta allt, en som kunde äta en del (bara mjölk och soja allergi) och en som kan äta 1 burk bland de som finns här.
  • 2små2stora
    Trottoarbonden skrev 2012-11-09 19:56:10 följande:

Ni kloka föräldrar! Nu behöver jag era råd.
    Det rör sig om yngste sonen, snart fyra år. Han har alltid haft magbesvär. Som baby sov han endast korta stunder och hade besvär med gaser som knep. Jag helammade honom i ett helt år (i tron om att det var mildast för magen) och provade att utesluta det mesta ur min kost. Slutligen åt jag enbart ris, älg och rapsolja i ett par veckor, utan förbättring hos sonen. Det blev ingen skillnad då han började äta mat själv. Han vaknade vid ett års ålder ca 5-10 ggr per natt. Var ledsen och orolig i kroppen, magen bubblade och när det kom en fis slappnade hela den lilla kroppen av och han sov lugnt en stund. Detta blev något bättre varefter han blev större, men har inte varit bra. När han var drygt två år vaknade han 1-3 ggr per natt. Han var till synes oberörd på dagarna. För ungefär ett år sedan fick vi prova Movicol. Det blev stor skillnad. Nu sover han oftast hela natten utan att vakna, men jag märker att han periodvis är orolig, precis som förut, och att lugnet kommer när fisarna har kommit ut. Sedan ett drygt år tillbaka har vi också märkt att han blir förstoppad av ris, så han äter idag inget ris alls. Under några månader nu har han även klagat på att han har ont i magen. Ofta innan han bajsar eller fiser på dagen. Ibland kommer där varken bajs eller fis och det gör ändå ont. Han har svårt att uttrycka detta på något sätt så att jag får en bra bild av hur det är med smärtan i magen. Han bajsar nästan varje gång han äter, måste gå ifrån och bajsa.

Det har tagits diverse avföringsprover som inte visar något konstigt. Har även tagits allergiprover på mjölk och sädesslag (samt ris) som inte visat något heller.

Storebror multippel födoämnesallergi som visar sig på blodprov (reaktion i magen som liten och nu med klåda på tungan samt blåsor och ibland kräkningar). Pappa IBS.

Läkaren vet inte vad man ska göra. Tycker nog att det mesta har löst sig med Movicol. Vi tycker att symptomen är lite diffusa och svåra, men känner att något inte är helt hundra.

Vad hade du gjort?

Har de kollat gluten? 
  • 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2012-11-13 14:32:26 följande:
    Någon här som vet om Findus eller Icas fiskpinnar är helt fria från mjölk/ägg/soja? Står inget i ingredienserna om att det skall finnas spår av det men man vet ju aldrig... Skönt att kunna ta till någon färdig mat om det kniper.

Har ni något annat tips på färdigmat som kan funka? Han äter fortfarande endel burkmat för att få i sig kolhydrater (är snart 16 månader) för äter han själv ratar han allt vad kolhydrater och grönsaker heter - bara kött eller korv duger. Inte ens välling eller gröt går ner, ibland en liten smörgåsbit. 
    Findus ska fungera 
Svar på tråden Allergitråden