Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

IdaVi skrev 2012-10-24 10:13:51 följande:
    Hej tråden!

Någon av era barn som har problem med hårt bajs? Vår dotter, 4 år, gråter och skriker varje gång hon ska bajsa. Hela processen kan ta 2-3 timmar och efteråt är hon helt svettig och skakar i hela kroppen. Hoppas få någon medicin som ska hjälpa henne att inte få så ont. Men en tanke är att det kanske är något hon inte tål som ställer till det? Måste man få lös mage av t.ex glutenintolerans?

Ska försöka tjata mig till en tid där de testar henne också, när de ska testa hennes äggallergi igen. Hon har ju ägg- och nötallergi och förmodligen pälsdjur och gräs också vad vi kan se på hennes utslag hon får.
    Min tjej har fått diagnosen kronisk förstoppning och står på movicol. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    IdaVi skrev 2012-10-24 13:20:30 följande:
    Tack för era svar!

Hur äter era barn, ni som har barn som har förstoppning vill säga? Och hur dricker dom? Vi fick rådet att börja med svagare välling, får se om det hjälper lite. Och vätska är hon dålig på, det är jag medveten om. Men hur kan man tvinga ett barn att dricka? Hon petar i maten, men vem vill äta när man i princip varje dag är hård i magen.

Hon tar i som att hon försöker krysta fram ett barn. Får tjata på vården att det kollar upp mjölkallergi och gluten också.
    Numera äter hon bra, hon har alltid druckit rätt bra och äter mest mörkt bröd. Men när hon inte bajsat på 3-4 dagar så äter hon naturligtvis nästan ingenting

Klarar hon laktos kan du köpa laktulos på apoteket och ge henne.  
  • 2små2stora
    IdaVi skrev 2012-10-24 14:05:12 följande:
    2små: Dottern äter i princip ingenting. Pasta, välling och typ köttbullar/korv. Päron försöker vi få i henne, och banan går ibland och annan frukt. Brödet slickar hon mest i sig smöret på

Vet ju inte om hon har några allergier förutom ägg- och nötter. Har inte testat gluten, laktos osv sedan hon var 6 månader sedan.
    Äter hon vanlig välling så är det laktos i den. 
  • 2små2stora
    IdaVi skrev 2012-10-24 14:08:48 följande:
    Hon älskar välling! Frågan är om det är den som gör att hon blir hård i magen?!
    Mjölk i sig är stoppande. Men testa att ge henne laktulos så att hon får lite lättare att bajsa i alla fall. 
  • 2små2stora
    LokesMammi skrev 2012-10-25 13:00:01 följande:
    Sonen har blivit jätte prickig i stjärten när han bajsat (han säger inte till att han bajsat så det tas inte bort direkt tyvärr) och jag funderar direkt om det är ngn allergi som vi inte vet om, med tanke på att han går ner i vikt varje månad trots stor apetit på mat......
    Här är det tecknet på säd, mjölk eller ägg. 
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 19:30:38 följande:
    Jag är en orolig mamma som har en son på 13mån som väger 8320g. Han har alltid varit tunn o i början trodde man att hade mjölkallergi då han hade mycket utslag o han fick gå på althera. gick upp hyfsat men har alltid legat som bäst -1 på viktkurvan (föddes 3500g). Kring 9mån introducerade vi gluten och mjölk första månaden gick han hyffsat upp i vikt men från 10mån - 12mån stod han helt still på 8160g.  Fick omgående börja med mjölkfri kost o har nu varit mjölkfria i 4a veckor. första veckan ökade han ingenting, andra veckan gick han upp 140g, tredje veckan ingenting o nu 4e veckan 25g. o väger nu 8320 jag känner mig hjälplös. Han äter jätte bra o mycket. avföringen är hård o han har jobbigt att bajsa. Man har tagit blod prov på olika allergier samt gluten men allting visar på normal värden. Man har skickat remiss till gastroskopin men dom vill inte ta emot honom föränn vi har varit mjölkfria 8veckor men det känns så jobbigt då vi ser helt o klart att den mjölkfria kosten inte ger någonting.Han har även gått ner på längdkurvan från normal till nu minus 1, 5 är det någon som varit med om samma sak. Jag är fruktansvärt orolig. Han är hur pigg o glad som helst har mycket energi men vi har märkt att han blir tröttare tidigare på dagen o sover längre pass om dagarna. Han har uppblåst mage o magen är stenhård alltid.Jag är så orolig o ledsen vill bara gråta utav oro o frustration =(((((
    Vad har ni ersatt mjölken med?

• 2små2stora
    LokesMammi skrev 2012-10-25 19:30:31 följande:
    Han är allergisk mot mjölk, det har han inte fått i sig sen han var 4mån
    Han är allergisk mot vete, havre, råg, korn, mjölk, ägg o soja! =)

Ska nämna det för hans läkare när vi ska dit i november!

Finns det något han äter dagligen eller i alla fall väldigt ofta.
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 20:44:22 följande:
    Havre baserade produkter främst har vi ersatt det med men främst i matlagningen. Han gillar inte havremjölk så han dricker vatten o vällingen är från ena go mjölk o soja fri.
    Byt ut havren mot ris och se om det blir bättre och mycket fett i maten. 
  • 2små2stora
    Maca skrev 2012-10-25 21:09:25 följande:
    Vad menar du att de kan vara allergi mot havre?men att fortsätta med mjölkfri välling som innehåller gluten??
    Det behöver inte vara allergi men det kan bli för mycket havre. 

Är det bara mjölk han är allergisk mot? 
Svar på tråden Allergitråden