• Färgen

Allergitråden

Igår blev det ambulansfärd efter att hon fått en jordnöt. Så nu skrev vi upp en allergi till på listan.

Någon som vet om man bör ha de här adrenalinsprutorna ( vad de nu heter?) även på dagis? Där ska det ju inte finnas jordnötter?!

• Färgen

Min man gav henne den, vi visste inte att hon var allergisk mot jordnötter så det fick vi lära oss den hårda vägen. Tur i oturen fick hon bara en halv och vi fattade snabbt vad sin hände och gav henne dubbel dos aerius i väntan på ambulansen. Men otäckt när de reagerar så starkt på något som man tror är ok.

• Färgen

Tibell: vad menas med äkta? Hon började säga att hon hade ont i tungan, det tog nog inte ens en minut, sen svullnade ögonen och läpparna, å när ambulansen kom så var hon helt igen svullen i ansiktet. Sån tur var satte det inte sig i halsen med tanke på hur snabbt det gick.
    Har ni adrenalinpennor även på dagis? Min dotter är oxå bara 3,5 å hennes övriga allergier har främst visat sig med eksem.

• Färgen

Ska man då instudera dagispersonalen själv hur de ger injektionen? Min 3,5åring lär ju inte klara det själv i en paniksituation. Även om det inte ska finnas nötter eller jordnötter på hennes dagis litar jag inte på det då de flesta barn kommer med en macka i handen på morgonen som de tar med in på avdelningen sen. Å när någon fyller år får man ta med isglass enligt reglerna, men dottern berättar om den ena strutglassen efter den andra.
    Har inte brytt mig så mycket om det innan , då hon varit enda allergibarnet och hon bara reagerat med eksem, men nu känns det verkligen inte bra att de är så slappa.

• Färgen

Molina: tack, bra att höra andras erfarenheter:). Vi ska till allergimottagningen på måndag dock är läkaren bortrest så ska bara ta prover och gå igenom hur pennan vi har hemma nu fungerar, men hoppas att vi får extra pennor, vill helst ha hemma, dagis och hos farmor å farfar dör hon är mycket

• Färgen

Idag var Mannen med Dottern på allergimottagningen för genomgång av adrenalinpennan. Vi önskade att få ha en även på dagis om något liknande skulle inträffa där men det tyckte inte sjuksköterskan skulle behövas då dagis måste kunna garantera att det inte finns jordnötter där. Suck hur lätt är det för dem att garantera? Det räcker ju att ett barn har med sig ett choklad i väskan eller en macka med jordnötssmör hemifrån på morgonen å att Hon får i sig det, de är ju så små barnen så de vet ju inte vad det innebär och alla föräldrar tänker inte på att det finns känsliga barn eller på att läsa alla innehållsförteckningar. Mannen försökte påpeka detta men hon tyckte att om inte personalen kan garantera så måste vi prata med rektorn. Men personalen kan ju inte kolla alla barn när de kommer på morgonen.
    Suck! Sen tog de nytt blodprov för att kolla hur allergisk hon är mot jordnötter , vi ville dessutom att de skulle kolla henne för andra korsallergier samt nötter men så gjorde de tydligen inte, så nu skulle de bara kolla jordnöt:/. Ska dit om två veckor igen för möte med läkaren då hoppas jag att hon kan förklara varför de inte vill testa henne för fler födoämnen, jag vill inte upptäcka fler allergier med ambulans!

• Färgen

Det närmsta finns i Kungsbacka men dit är det 2 mil så vill inte byta då skulle hon inte få gå med barn hon kommer gå i skolan med sen.

Men ju mer jag går och tänker på det ju mer irriterad blir jag på förskolan. Vad är det egentligen att fundera på? Det är väl självklart att hon ska ha en adrenalinpennan där?! Går personalen inte med på det tänker jag ringa rektorn! De säger ju själva att de inte kan garantera att det inte kommer in jordnötter så då måste de ju kunna gå med på att ge henne adrenalin om "olyckan" är framme.

• Färgen

Känns som en vinst, förskolan har nu gått med på att ha en adrenalinpenna!!

• Färgen

Molina: vem gick igenom hur den funkade med personalen? Känns som vi får driva igenom allt så vet inte riktigt vart vi ska börja för att utbilda dem. Dotterns pedagoger hade varit lite tveksamma till sprutan men så hade de pratar med rektorn om det som direkt sagt att den måste finnas där och berättade att på förskolan bredvid vår hade ett barn gått och delat ut M and M's för någon vecka sen. Den hade ju inte varit så kul om det hade hänt på dotterns förskola!

Svar på tråden Allergitråden