• Färgen

Allergitråden

Hrmm behöver lite råd. Vi är ganska övertygad om att dottern reagerar på något som finns i pepparkaka ej mjölk ägg eller sädeslag det är uteslutet sen innan, så borde vara någon av kryddorna alt bikarbonat.

Hon reagerar långsamt med utslag på kroppen. I lördags fick hon en halv pepperkaka runt lunchtid och på kvällen var hon helt röd på kroppen, så tar ett par timmar innan reaktionen syns. Nu vill vi ju lista ut vilken av kryddorna det är hon inte tål.

Vad tror ni om att försöka göra något eget patch-test med typ plåster? Någon som testat?

• Färgen

Idavi: vad använder ni i badet? Olja duschtvål schampo, kan det vara något av de han reagerar på? Min dotter har oxå eksem och vi måste verkligen tänka på Vilks produkter vi använder i badet. Sen blir eksemen rödare i badet men de brukar dämpa dig när hon blir smord. För oss fungerar oxå Essex ( den vit/blåa fetare varianten) bättre än miniderm som BVC ofta rekommenderar.

• Färgen

Vi kan inte bada dottern merän en gång i veckan. Testa att byt produkter om ni tycker han blir väldigt utslagen efter bad. Vi har tex testat oss fram till att använda Weledas ned ringblomma.
    Vår dotters eksem beror på kvalsterallergi vilket inte visade sig på varken prick eller blodprov. Var först vid ett lapptest det syntes att hon var kraftigt allergisk mot kvalster.

• Färgen

Trottoarbonden: om ni inte märker någon försämring under natten tror jag inte på kvalster. Sängen är största boven vid kvalsterallergi. Min dotter vaknade med blodiga lakan varje morgon innan vi fick kvalsterskydd i sängen.

• Färgen

Mandelskorpan: vi fick göra det pga eksem, men då hade vi redan gjort blodprov och pricktest. Det var jobbiga dagar då dottern reagerade väldigt kraftigt på provet men samtidigt fick vi kvalster konstaterat dom den stora boven vilket de inte hittat innan. Så det var absolut bra.

• Färgen

Hur lång tid efter att jag ätit något kan man räkna med att det tar innan det går över i bröstmjölken?

• Färgen

Trottoarbonden: han är tre veckor å han har börjat få ganska mycket magknip. Storasyster var både mjölk och ägg allergisk men det visade sig på huden å inte magen. Han däremot är väldigt fin i huden men magen bråkar lite, dock är bajset när det väl kommer i rätt färg och konsistens, men jag vill se om magknipet har något samband med något jag ätit.

• Färgen

Kitkat: jag kan inte hjälpa dug med det illröda, men i övrigt låter det som ni misstänker; kvalster. Det lindrar ni bäst med kvalsterskydd i sängen, får ni ett läkarintyg på allergin får ni ta dem på er barnförsäkring ( så länge ni inte har Länsförsäkringar).

• Färgen

Vad tycker nu kloka? Igår fick min treåring en riktigt otäck allergisk reaktion fågels hennes öga svullnade igen. Tror det beror på att hon råkade doppa fingrarna i rått ägg och sen kliade sig i ögat. Hon har tidigare reagerat med eksem på ägg i maten men sen typ ett år har hon kunnat äta lagat ägg men vi har sett att hon blivit röd om munnen när hon tex smakat på kaksmet med rått ägg, dock har hon aldrig reagerat så Ulla som igår.

Borde vi prata med alkergimottagningen igen? Enligt dem så har hon ingen äggallergi men känns som inser här råkar hända igen så vill vi ha något som kan lindra reaktionen för hon hade jätte ont igår. Vad tror ni är det något att "bråka om" med läkaren som ni tycker att hon enbart reagerar på kvalster och inget i matväg.

• Färgen

Kitkat: kvalsterskydd till sängen är väldigt dyrt, det kostade över 3000kr för dotterns säng, men det täckte vår barnförsäkring helt (Folksam) bara vi visade ett intyg från läkaren att hon behövde dem pga av kvalsterallergi.
    Tyvärr hjälper inte luftrenare etc mot kvalster då de lever i textilier, visst man jan skapa lite sämre miljö för dem men inte tillräckligt för att de ska försvinna. Det ni kan tänka på själva är att tvätta allt i sängen på minst 60 grader gärna med extra sköljning så ofta som möjligt ( gärna en gång i veckan), ( dvs kuddar täcken påslakan gosedjur etc), ha det ljust och svalt i sovrummet så mycket som möjligt och inte bädda. På medecas hemsida kan man beställa en bok gratis om kvalsterallergi som är väldigt bra.

Vi hittade inte kvalsterallergisk hos dottern förrän hon fick ett patchtest, det syntes inget på varken prick eller blodprov, men ändå är hon kraftigt allergisk mot kvalster.

Svar på tråden Allergitråden