Allergitråden
Lokes: min dotter kliar massor, men hon har kvalsterallergi så det beror nog på det. Vi hade pyjamas med fot läääänge just för att hon inte skulle komma åt att klia.
Lokes: min dotter kliar massor, men hon har kvalsterallergi så det beror nog på det. Vi hade pyjamas med fot läääänge just för att hon inte skulle komma åt att klia.
Lokes: vet du vad kliandes beror på, för sen vi fick kvalsterskydd så har hennes kliande nästan slutat, nu börjar det bara om hon sover i någon annan säng än sin egen eller om hon har någon infektion i kroppen ( då reagerar hon på något annat än kvalster oxå).
Vet inte riktigt vad du menar med kvalsterutslag, min dotter får bara eksem å hon kliar sig dygnet om även om det är mest koncentrerat till natten. Det låter ju iallafall som han har något han reagerar på, har ni testat byta tvättmedel? Vi kan tex inte använda annat än via sensitiv, inte ens neutal fungerar för då börjar hon klia och sköljmedel är helt uteslutet.
Lokes: nej aldrig hört att man får utslag av kvalsterallergi. Pricktestet visade inte på kvalster för min dotter heller men när vi fick göra ett patchtest så var det ingen tvekan. Enligt läkaren var det ganska vanligt att man inte hittade kvalsterallergi med pricktest då det oftast inte handlar om en snabb reaktion.
Men ta det enkla först och testa att se över allt som kommer i kontakt med huden så det är parfymfritt, vi har som sagt även märkt skillnad mellan de parfymfria.
Spökis: pollen kanske?
Shine: min dotter var allergisk mot mjölk och ägg och nu kvalster (+ev ägg ska få svar på prover nästa vecka). Fick vårt andra barn i jan och jag har inte uteslutit något ur kosten, det enda vi gjort är att tvätta hans lakan/kläder lika noga som dotterns och undvika allt parfymerat som dottern reagerat på, men i matväg har vi inte uteslutit nått. Än så länge verkar det gå bra, han har haft lite magknip men det ordnade upp sig med sempers magdroppar.
Någon som vet var gränsvärdena för ägg ligger på? (Vid blodprov)
Tibell: tack ville bara veta hur långt ifrån dottern ligger. Läkaren tycker hon bör äta ägg i mat för hon har så lågt (1,6), å vi tycker ju att det funkar med tillagat ägg även om hon väldigt sällan är helt eksemfri. Men oftast blommar eksemen upp vid någon infektion.
Jkpg deluxe: jag skulle oxå föreslå ett patchtest om ni inte redan testat det. Min dotter reagerar bara i huden och det var inte förrän vid ett patchtest som de hittade den stora boven för henne (kvalster). Långsamma reaktioner som det oftast handlar om när det sätter sig på huden är svåra att hitta med pricktest och blodprov.
Avena: till oss har läkaren sagt att det inte finns något som heter förkyldningsastma efter de fyllt 2år, får de då astma-besvär har de antingen astma eller så beror det på något annat typ allergi.
Jkpg: har ni provat annat än miniderm? Min erfarenhet av miniderm är att det är kasst, vi använder enbart Essex ( den vita flaskan/tuben) eller locobase. Det är olika konserveringsmedel i miniderm och locobase så de kan fungera olika bra på olika barn.
Någon som vet om man kan reagera på pollen med klåda/eksem?