EL I skrev 2010-04-21 13:47:11 följande:
kavat: just nu så känns det som om det kvittar om pengar. Visst är det dyrare och man tycker att vi borde ha samma rättigheter som andra med diagnos men just nu vill jag bara att han och vi ska få lugn och ro. När de dagligen kommenterar på dagis att han mår så mycket bättre och är gladare så känner man ju också att det inte är nåt som JAG hittar på. T ex när vi var på utvecklingssamtal i fredags så sa en pedagog att "nu kan E sitta vid bordet och liksom plira med ögonen och det glittrar om dem, det gjorde det aldrig förut"...usch jag blir tårögd bara jag tänker på det. Han mår ju bra nu, varför kan de inte bara tro på mig?? visst vill jag inte "beröva" honom saker som han KAN äta och jag vet ju att det är bra att äta allt man verkligen KAN äta men just nu känner jag att det viktigaste är att vi får lugn och ro så får vi ta det andra sen. Han har i alla fall fått lite solhavre i dag så får vi se...men om han är glutenintolerant så ska han alltså inte reagera på havret??
De flesta glutenintoleranta kan äta REN havre - åtminstonde när magen är läkt.
Jag klarade det inte när jag försökte förra sommaren (fick diagnos på våren) och beslutade mig då att vänta ett år för att testa igen. Men jag har hudceliaki som gör att man kan få blåsor på huden (jag får i hårbotten och nacke) och har man det så är man oftast mycket mycket känsligare för gluten än en "vanlig" glutenintolerant är. Jag får alltså klåda när jag får i mig gluten, och det är inte det vanligaste symptomet direkt på glutenintolerans.
Jag kom på sen att kornmalt finns ju i en del saker och det klarade jag inte heller förra året. Åt cornflakes Bruggens som skulle vara glutenfria enligt test, men jag fick klåda och alla symtom, magen kraschade osv kom tillbaks och då åt jag bara några godisbitar av risbräck som hade även lite cornflakes i sig för krispigheten.. Så jag är alltså superkänslig för gluten. Har förstökt luska och funnit att det finns några fler här i Sverige som håller till på nätet, men vanligt är det inte alls..
Reaktionerna som jag och min son får är utåt sett kanske lite lika, men innuti är det stor skillnad. Så om jag hade vetat hur jag reagerade när vi ställde sonens diagnos så hade jag fortfarande tänkt likadant. Alltså jag vet ju idag att han är allergisk. Men hade det i det stora hela spelat någon roll om han bara får må bra?! Just då sov ingen av oss och alla mådde urkasst, vi ville bara må bra och sen får man ta ev. problem framöver. Ofta så får man ju mer och mer insikt om allergierna/intoleranserna efter hand. Det sker ju tyvärr oavsiktliga provoceringar, eller som här när vi tror att druvsocker ska funka. Men nu är jag så osäker på vad som orsakade gårdagens reaktion för jag hade blandat ihop när vi åt vad och han borde ha reagerat i förr går och inte igår... Menmen... Så är det ju. Jag fick bara lite kli i ansiktet denna gång och han kunde inte sova har hela benen fulla med utslag och var skitgnällig, så nog får han såå mycket kraftigare allergisk reaktion än vad jag får...