• Kavat

Allergitråden

FenomenaA skrev 2010-05-02 18:08:25 följande:
    Tack för ditt svar! Som du ser ovan så har jag nu tagit bort sädesslagen och hoppas att det gör susen. Jag vill absolut fortsätta amma om det bara går. Jag hoppas att det bli så som du beskriver: att när vi har hittat det han reagerar på, och han har fått läka, så kan jag ta tillbaka flera saker till kosten. Som han då tål förstås. :) Jag ska försöka få mat på anvisning, jag vet inte alls hur det funkar. Helst till mig också, så jag kan amma. Dietisten skulle undersöka om det går innan mitt besök. Har ni några länktips om vilka saker man ska be att få på anvisning?Jag utesluter <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.E-postmall15 {mso-style-type:personal; mso-style-noshow:yes; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; font-family:Arial; mso-ascii-font-family:Arial; mso-hansi-font-family:Arial; mso-bidi-font-family:Arial; color:windowtext;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> mjölk, ägg, soja, fisk, skaldjur, kyckling, sädesslag, röda grönsaker och frukter mm. Jag har inte tänkt på att använda (mjölk- och sojafri) ersättning eftersom jag ammar. men det kanske kan vara bra som du skriver, att göra gröt på? och att vänja vid tidigt? lillebror är 7,5 mån nu och äter en del mat (mest rotfrukter, majs och nötfärs).
    Finax naturligt glutenfria müsli? Sempers glutenfria flingor? De äter vi här hemma både jag och sonen. Han har gärna Sagolika blåbärssoppa till (om du kan äta det) eller Carlshamns risdryck.
    Kolla min sädesslagsblogg, så hittar du vad vi får. Ett tillägg som inte finns med, Lailas gula går att få nu liksom Finax naturligt glutenfria müsli.
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2010-05-03 07:57:59 följande:
    Så Carlshamns rismjölk kan inte innehålla rester av sädesslag, som Ricedream kan göra? Jag har bara sett Ricedream i affärerna, fast har bara använt den en knapp vecka.
    När jag kontaktade dem när GoGreen slutade tillverka risdryck och Carlshamn "tog över" produktionen så sa de att de tillverkade havredrycken i samma maskiner som risdrycken med en ordentlig rengöring emellan. Men det hade även GoGreen gjort om jag minns rätt. Vi var jätte rädda eftersom vi hört att Ricedream inte funkade för vissa och då fanns det ju inget annat att välja på äb just Carlshamns risdryck.
    Då "levde" han på vällingen på risdryck, så för oss hade det blivit katastrof om det inte funkat.  Vår son visade dessutom större reaktion på havre än vete på patch. Men det gick jätte bra, märkte aldrig någon reaktion alls då eller nu.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-05-03 12:31:26 följande:
    Jag hade backat direkt. Det KAN ju vara så att han klarar små mängder havre men när det blir annat också så spårar det ur. Vi resonerar så här att även om Siri klarar mindre mängde med päron tex så äter hon nästan aldrig det eftersom det är så svårt att balansera på den linjen utan att trilla över och det blir för mycket. Helt plötsligt är barnet mer känsligt pga förkylning osv och då sitter man där. Du känner ditt barn och vet när det är dags att backa.
    Håller med.
    Det är supersvårt att balansera med mindre mängd om de är jätte känsliga.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-03 14:03:30 följande:
    Frågan är ju vad som är vad...havre, råg eller den där biten macka han fick i fredags. De dåliga nätterna torde ju vara den biten macka även om han inte åt den eller vad tror ni?? och den svullna magen kanske var början till att det skulle bli värre pga havre och/eller råg. Ja ja jag får säga till dem att vara mer "hårda" på dagis och sen har jag slutat ge havre och råg helt nu. Korn har jag inte ens hunnit testa än.
    I dagsläget har du ju testat och han verkar ju onekligen reagera. Om det är för att ta reda på vad han är allergisk mot så har han fått i sig alldeles för många saker och det under för kort tid för att veta. Du har ju bara gjort vad dietisten ville, men det funkade ju uppenbarligen inte.
    Så återigen, för att veta, ta bort få honom helt bra och låt magen läka ordentligt och sen skulle du väl ev kunna provocera med REN havre igen framöver och se om det faktiskt funkade eller inte.. Men då ska du nog hålla dig till enbart REN havre och under loppet av flera veckor utan att testa något annat. Annars så vet du ju återigen inte, var det den där lilla missen, eller den där lilla smulan osv.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-03 18:47:18 följande:
    Nu är jag här och tjatar igen Måste bara få säga att jag är SÅÅÅÅÅÅ less på detta nu. Så less att det inte är sant! Jag är så otroligt trött på att inte få sova, ha en gnällig kille och bara försöka få allt att gå ihop sig och försöka lista ut vad alla hans "symtom" beror på. Jag kan inte ens gissa hur trött HAN är på det. Han hade nog varit galen vid detta laget om han kunde prata!! Det är så hemskt att känna såhär. Usch, har är ju världens goaste unge men jag ORKAR inte!!! Vi har ingen som kan avlasta oss heller och vi jobbar båda heltid. Känner mig HELT slut. Hans första 16 månader i livet har ju inte direkt varit enkla. Vet att det finns MÅNGA som har det  MKT värre än oss men det är så mycket annat som man ska få att  gå ihop sig också och sen detta på köpet Nu har han fått någon "mildare form" av diarrée också och det har han ju bara haft när han fått i sig mjölk tidigare!! Blir GALEN!
    Ja, fick han en smörgås i munnen så kan det väl varit vanligt smör? Hur som helst, du vet ju inte vad han fått i sig i fredags och kommer aldrig att få reda på det, så det är nog bara att bortse från dagens diarré.

Kram på dig, han är snart gladare och piggare igen. Jag förstår dig precis och jag är sååå glad över att jag är hemma ännu med min lille, men det är ju inte alla som har möjligheten eller vill/kan.
    Jag bävar verkligen för att lämna honom på dagis, för lite eksem är väl inte hela världen, men när man inte får sova och oron över det och hur han mår osv, usch, näää, det är verkligen inte kul...
    Kram!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-03 19:14:59 följande:
    tack. nä jag ältar inte mer i det där nu. det är som det är nu och bara att börja om från början igen med rätt kost. Det är ett gissel med dagis och mat. De gör så gott de kan och jag klandrar inte dem på nåt sätt. Ja sömn är verkligen a och o om man ska orka. Jobbar ju heltid så man känner verkligen av det här med att få sova!!! Du vet, gå upp 03:30 och sen jobba hela dagen, hämta barn på dagis, fixa o dona på kvällen med två trötta barn Har t o m fått magkatarr senaste veckan GAAAHH Skönt att du kan vara hemma ett tag till! Hur gammal är han nu! Tack för omtanken!
    Ja, jag förstår att det är tufft, jag orkar ju knappt här hemma ibland och då är det inte så jätte ansträngande egentligen med två barn, mot vad mitt jobb hade varit...

Han fyller snart 3 och jag är hemma på vårdnadsbidrag från Kommunen, hela 3000:-/mån! Men det gav mig möjligheten att vara hemma en längre tid, annars hade det inte gått. Sen blev det väl inte alls som vi hade tänkt oss från början, men då visste vi ju heller inte om allergierna. Men sen blev jag ju så himla dålig mitt i också så frågan i efterhand är om jag ens hade kunnat sköta mitt jobb om jag hade jobbat?! Nu funkade det hyffsat, så länge jag kunde röra mig.
    Vi ju ha en till i början på aug, så då får jag ju vara hemma ännu längre. Men tanken är att han ska inskolas 15 h/v på dagis i höst, vi får se hur det går...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-03 19:44:22 följande:
    ja just det, när kommer nästa? Känner ni inte att det är jobbigt att ha 3  barn när alla har allergier inkl dig själv? Men man kanske kommer in i det sen när allt lugnat sig o man hittat alla allergier?? problemet för oss är ju att jag jobbar heltid (dock natt för att slippa jobba så ofta), maken är egen företagare och jobbar mycket ALLTID kvällar. Vi har INGEN släkt på närmre håll än 45 mil vilket gör att vi är väldigt själva med barnen och våra heltidsjobb...men det går ju, men om vi skulle  få lite lugn med lillen så skulle det kännas så mkt bättre, att man fick lite lugn och ro. hoppas det går bra för grabben på dagis sen!
    I början på aug, hoppas vi. Nja, både ock. Det är jobbigt att ha barn som får allergiska reaktioner. Men samtidigt så är vi ju så mycket mer insatta denna gång, så det lär ju inte gå sååå lång tid innan vi upptäcker allergierna. Och en eller tre som äter samma mat kan kvitta. Det jobbiga är ju inte hemma utan på bortaplan och om bebisen skulle bli allergisk mot kokos, ris och majs, då hade det varit riktigt jobbigt...
    Sen är det just det där med sonen. Jag tror faktiskt att det är lättare om jag kan vara hemma med en liten än att försöka jobba med en allergisk son på dagis. Jag tror att jag/maken hade haft väldigt svårt att sköta våra jobb ok. Bättre att han kan jobba och jag vara hemma. I dagsläget har vi rätt många sjukdagar, hur många blir det inte sen då när lilleman börjar på dagis?! Jag har svårt att hålla honom helt ok när vi inte är hemma (och även  här ibland. så hur går det då för dagis med 3 personal på 20 barn vid måltiderna... Men vi får väl se, vi kanske ångrar oss.

Jag har mina föräldrar nära som tur är, mamma älskar barn, penisonerad barnskötare och bor 1-3 mil bort beroende på om hon är hemma eller i sommarstugan, och hon ställer ju upp titt som tätt. Det är jätte skönt att ha den tryggheten, så länge de orkar. Men därmot är det ju lite jobb när de ska dit också. Mat och annat som måste packas med så det blir rätt. Lite basvaror brukar hon ha hemma som smör osv, samt att hon kan ju lagat en del mat som hon nu vet är säkert, men hon har så dålig koll och ja, det är bättre att hon får med saker som att hon vet att de tål än att det blir fel.
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-05-04 09:02:04 följande:
    Piss och skitnatt! Jag hatar alla d*vla pollen och vill bara lägga mig under en filt tills det blir höst igen. Blä, gråter en skvätt
    Kram! {#lang_emotions_heart}
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-05-04 19:55:27 följande:
    Alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Känner mig så överkörd av läkarna vi har träffat här i Göteborg, och har stångat pannan blodig om hjälp för ingenting (känns det som). Vi har hela tiden sagt att barnen inte mår bra, och de har sagt att vi får hjälp senare, så för tre månader sen så uteslöt vi soja och ägg (förutom mjölk) till alla i familjen. Men Fredrik har varit ganska halvhjärtad i det här eftersom han har velat ha läkaren till hjälp... Barnen fick ju lämna nya allergiprover den 12 april. Två veckor gick och jag ringde och ringde och ville veta svaren. Till slut ringer en sjuksyrra upp mig och meddelar Mattis och Aliinas resultat, och sen när han ska läsa upp Timons resultat så säger han att han inte får pga tystnadsplikt  "Va, säger jag, jag är ju Timons mamma och du har ju nyss berättat de andras provsvar", men neej, det gick inte. Han skulle prata med läkaren och sen ringa upp efter fem min. 40 min gick och läkaren ringer upp. Hon säger att de har kvar komjölksproteinallergin allihopa, men undar om jag vill ha Timons lista? Jag blir ju så klart fundersam och nyfiken på vad hon menar, och hon svamlar lite om att det är så mycket så att det är bättre om jag får labbsvaren direkt istället för att hon ska skriva ett intyg till dagis odyl. Jaa, och så fick vi papprena igår och både jag och Fredrik tappar hakan av alla provsvaren. Vi har alltså fått veta att de BARA är allergiska mot komjölksprotein. I provsvaren står det klart och tydligt om alla tre stora barnens allergier (hoppas jag fått med allt): Mattis: komjölksprotein, soja, fisk, jordnöt och hund. Aliina: komjölksprotein, jordnöt, mandel och soja. Sen kommer vi till Timon som chockar oss totalt och har reagerat mot allt de testat, dvs: komjölksprotein, soja, ärtor, ägg, vetemjöl, häst och hund. På allas provsvar står det att utredningen bör utvidgas, och mer bör testas. Vi har inte fått veta någonting!!! Utöver detta så utesluter vi ju även citrusfrukter och rött i maten... Så nu på torsdag har vi tid till dietisten. Om man tittar på Timons lista, vad kan vi be om att hon skriver ut på hänvisning? Finns det nåt, eller ska vi bli ruinerade pga barnens alla allergier?
    Hej och välkomment till sädesslagsallergi-tråden! www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html

• Kavat
    trållmor skrev 2010-05-04 19:55:27 följande:
    Alltså, jag vet inte vad jag ska säga längre. Känner mig så överkörd av läkarna vi har träffat här i Göteborg, och har stångat pannan blodig om hjälp för ingenting (känns det som). Vi har hela tiden sagt att barnen inte mår bra, och de har sagt att vi får hjälp senare, så för tre månader sen så uteslöt vi soja och ägg (förutom mjölk) till alla i familjen. Men Fredrik har varit ganska halvhjärtad i det här eftersom han har velat ha läkaren till hjälp... Barnen fick ju lämna nya allergiprover den 12 april. Två veckor gick och jag ringde och ringde och ville veta svaren. Till slut ringer en sjuksyrra upp mig och meddelar Mattis och Aliinas resultat, och sen när han ska läsa upp Timons resultat så säger han att han inte får pga tystnadsplikt  "Va, säger jag, jag är ju Timons mamma och du har ju nyss berättat de andras provsvar", men neej, det gick inte. Han skulle prata med läkaren och sen ringa upp efter fem min. 40 min gick och läkaren ringer upp. Hon säger att de har kvar komjölksproteinallergin allihopa, men undar om jag vill ha Timons lista? Jag blir ju så klart fundersam och nyfiken på vad hon menar, och hon svamlar lite om att det är så mycket så att det är bättre om jag får labbsvaren direkt istället för att hon ska skriva ett intyg till dagis odyl. Jaa, och så fick vi papprena igår och både jag och Fredrik tappar hakan av alla provsvaren. Vi har alltså fått veta att de BARA är allergiska mot komjölksprotein. I provsvaren står det klart och tydligt om alla tre stora barnens allergier (hoppas jag fått med allt): Mattis: komjölksprotein, soja, fisk, jordnöt och hund. Aliina: komjölksprotein, jordnöt, mandel och soja. Sen kommer vi till Timon som chockar oss totalt och har reagerat mot allt de testat, dvs: komjölksprotein, soja, ärtor, ägg, vetemjöl, häst och hund. På allas provsvar står det att utredningen bör utvidgas, och mer bör testas. Vi har inte fått veta någonting!!! Utöver detta så utesluter vi ju även citrusfrukter och rött i maten... Så nu på torsdag har vi tid till dietisten. Om man tittar på Timons lista, vad kan vi be om att hon skriver ut på hänvisning? Finns det nåt, eller ska vi bli ruinerade pga barnens alla allergier?
    Jag skulle sagt att jag är inte förvånad! NÖTTER!
    Men oj, vad skönt ändå att få reda på något!
    Ring mig gärna om du har akuta frågor och funderingar som du behöver få svar på. Du vet vart jag finns!

Soja och ärtor, ni utesluter redan alla sojasläktingar eller?
Svar på tråden Allergitråden