Tibell skrev 2010-04-19 09:05:12 följande:
Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet. Värmeutslag ?!
Mina får alltid eksemprickarna efter något/några dygn. Det röda kommer direkt. Men just knottror och eksemen kommer efter något dygn. Sonen har ju sen reaktion på vete och han blir knallröd vid enbart kontakt, men får han i sig så dröjer det något dygn och så är han eksemig/knottrig.
Jag tror inte på värmeutslag. De håller inte i sig så länge heller, det hade försvunnit för länge sedan vid detta laget! (Jämför med erat lapptest för vete, de eksemprickarna satt ju kvar länge.)
Sen, visst kan tvål mm göra "skada". Maken badade en gång dottern i min mandelbadskum när hon var mindre, då var hon helt prickig efteråt.
MÅSTE ni verkligen veta om hon tål vete exakt nu? Hon utsätts ju för saker hon inte tål flera gånger i veckan känns det som, medvetet eller omedvetet. Även om ni ser att hon ser fin ut i huden rättså fort, så innebär det INTE att det är läkt i hennes mage. Det tog TVÅ MÅNADER för min sons mage att bli bra efter att vi fick bort allt han inte tålde. Och när magen är skadad, så kan de även reagera på saker som de egentligen tål.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att ni kommer komma fram till något annat än att hon reagerar på vete nu tyvärr. (Sen håller jag med Miralicia om smörgåskex, det är sojalectin i som man kan reagera på, så bättre att ge vetemjöl.)
Vänta två månader och låt hennes mage och hud vila och försök igen sen är mitt råd.