• Kavat
    Helle76 skrev 2010-04-16 18:43:26 följande:
    Äldsta dottern har blivit jätteröd på kinderna några gånger och jag kommer inte på vad det kan bero på. Kan det vara någon allergi? Bild finns på länken nedanför www.familjeliv.se/hem/helle76/gallery/phpbwzm...
    Svårt att veta. Jag tycker dock bara hon ser lite rosig ut på bilderna, alltså som man kan bli om man har sprungit, varit ute osv. Men det är svårt att se på bilder när man inte vet omständigheterna.
    Har hon inga obehag av det så skulle jag låta det vara.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-16 19:04:19 följande:
    Stora dottern fick en reaktion av gujibär nyss. Hon har aldrig testat dessa innan men jag tänkte att det kunde vara ett bra "godis" att muta med ibland eftersom en del försvinner nu när vi tar bort mjölken! Men hon fick röda fläckar runt munnen samt att tungan började klia på henne. När jag tar en närmare titt på tungan ser jag att den är röd och MASSA prickar på sidan samt en hel del genomskinlga prickar mitt på tungan,,mest framme vid spetsen! Fler som reagerat på dessa bär och vad är det hon reagerar på i såfall!?
    Hur har de gått?
    Guji, är väl de röda bären, om det är det? Spår av något?
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-18 17:17:53 följande:
    I går var jag på coop och letade godis till lillkillen. Hittade inte det där eco-vital (heter det så??) däremot hittade jag ett som hette ekorrens ekologiska. Nån som hört/sett det? Vad jag kunde läsa mig till var det varken mjölk, soja eller vete i dem utan baserat på majsstärkelse. Måste väl vara ok va?? Lillkillen är jättefin på sina kinder nu med strikt vetefritt i en vecka nu så det ÄR nog rätt självklart att det är vete trots allt. Funderar på om jag ska ringa barn mott igen på måndag och  höra för jag har fortfarande inte fått någon tid till dietisten. Nu har jag t o m köpt mat till dagis och tagit med men nu har ica äntligen tagit hem så nu kan de köpa därifrån, men det känns som om jag borde få samma saker betalda som andra med allergiska barn. En fråga till, ni som har multiallergiska barn (vet inte om 3 allergier räknas till det men det känns så ) har ni vågat er på nötter till era barn? Vad säker era läkare om nötter, när får man prova? Tänker att det är ju så stor allergirisk så jag vågar mig inte riktigt på det. Stora killen fick smaka väldigt tidigt, typ vid lillkillens ålder, 1-1½ år och han älskar det. Bra och nyttigt snacks, men det känns inte riktigt läge för det på lillkillen eller vad säger ni??
    Japp, deras ena sort funkar som är typ mjuka geleaktiga med socker på. Men de har vetemjöl i någon sort, så se upp!
    Skönt att han är bra igen!

Angående nötter så är väl allmäna rådet att barn under 3 år aldrig ska utsättas för nötter, både pga allergirisk men även pga kvävningsrisk! Är man då även multiallergisk, så nej, då bör man nog vänta även med saker som innehåller malda nötter osv.
  • Kavat
    Twixie skrev 2010-04-19 10:18:46 följande:
    Har ni tips på grönsaker/frukt/annan mat som är rik på Omega. Sonen är fiskallergiker och just nu kör vi benhårt på fisk & skaldjur till han blir helt fin och bra (vi misstänker också ev. tomater och/eller morätter. Tomater är dock nog mer överkänslighet pga eksem och inte ren allergi. Kanske samma sak med morötter). Vill inte ge fiskolja då men vill ju att han får i sig de bra sakerna med fisk utan att äta fisk så att säga
    Det sägs ju att det är olika bra omega3, beroende på vad det kommer ifrån. Men jag är inte så insatt. Men det finns en olja från Zeta, som heter typ raps-och linfröolja som är rik på omega3. Tror dagsbehovet var en matsked.   Bättre med något än inget hur som helst.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-19 09:05:12 följande:
    Fast prickarna på armarna, magen och benen kan väl inte bero på tvålen ?! Hon fick det ju bara uppe på huvudet. Värmeutslag ?!
    Mina får alltid eksemprickarna efter något/några dygn. Det röda kommer direkt. Men just knottror och eksemen kommer efter något dygn. Sonen har ju sen reaktion på vete och han blir knallröd vid enbart kontakt, men får han i sig så dröjer det något dygn och så är han eksemig/knottrig.

Jag tror inte på värmeutslag. De håller inte i sig så länge heller, det hade försvunnit för länge sedan vid detta laget! (Jämför med erat lapptest för vete, de eksemprickarna satt ju kvar länge.)

Sen, visst kan tvål mm göra "skada". Maken badade en gång dottern i min mandelbadskum när hon var mindre, då var hon helt prickig efteråt.

MÅSTE ni verkligen veta om hon tål vete exakt nu? Hon utsätts ju för saker hon inte tål flera gånger i veckan känns det som, medvetet eller omedvetet. Även om ni ser att hon ser fin ut i huden rättså fort, så innebär det INTE att det är läkt i hennes mage. Det tog TVÅ MÅNADER för min sons mage att bli bra efter att vi fick bort allt han inte tålde. Och när magen är skadad, så kan de även reagera på saker som de egentligen tål.
    Ska jag vara ärlig så tror jag inte att ni kommer komma fram till något annat än att hon reagerar på vete nu tyvärr. (Sen håller jag med Miralicia om smörgåskex, det är sojalectin i som man kan reagera på, så bättre att ge vetemjöl.)
    Vänta två månader och låt hennes mage och hud vila och försök igen sen är mitt råd.
  • Kavat
    saffe skrev 2010-04-19 13:03:04 följande:
    Hej! Nu behöver jag råd från er som sökt vårdbidrag och som vet hur ett läkarintyg för det ska se ut! Jag är mitt uppe i att söka för första gången för min dotter på 2 år som är allergisk mot; mjölk,ägg,alla sädesslag, soja, sojasläktingar. Hon har även lindrig förkylningsastma och pollenutlöst astma. Har idag fått hem läkarintyget från hennes barnläkare, som vi tyvärr inte har så bra kontakt med. Han har heller ingen erfarenhet av s.k långsamma reaktioner som hennes allergi är. Det visar bara på lapp-test och inget på pricktest eller RAST. Då till min fråga; Kan jag skicka in det här intyget som jag ska citera, eller är det risk att jag får avslag pga att det är minst sagt kort och innehållslöst...? "Härmed intygas att J följs via barnmottagningen i ..... på grund av allergi och obstruktivitet. Epicutantest utfört på allergicentrum i Linköping har visat signifikanta utslag för ägg, vete och mjölk samt icke signifikant utslag för havre och soja. Rekommendationer från allergicentrum är att J skall äta en kost fri från ägg, vete och mjölk. Enligt modern reagerar J även med buksmärtor vid intag av havre och soja. Behandlas med Miniderm, Mildison,Airomir samt livsmedel via livsmedelsanvisning. Med vänliga hälsningar...."  Han har ingen koll på eller förståelse för vilka problem vi har med hennes specialkost och vad det innebär i tid och kostnad. Han har misstrott mig från det att prick-testet inte visade något och sa rent ut att "jag gjorde henne sjukare än hon är"... Så vi har så lite kontakt med honom som möjligt, har istället fått ovärderlig hjälp från er som skriver i allergi-trådarna på Familjeliv.. Så vad tror ni? Ska jag be om ett nytt eller ska jag försöka hitta en läkare som tror på oss? Duger det här intyget att skicka in? Tacksam för svar!
    Jag hade skickat det intyget. MEN jag hade även ringt de som gjorde lapp-testet och förklarat situationen och bett dem styrka att hon inte tål havre och soja genom ytterligare ett intyg om lapp-testet.
    Jag och medicinska termer, men det står inget om astman eller är det obstruktivitet?

Jag har i och för sig egentligen bara styrkt ägg (RAST) och havre (lapp) från test och jag fick vb.. (Det visade på ägg och vete, eller ja, egentligen även lite på råg, men inte tillräckligt starkt enligt läkaren för att helt styrka allergi. Men som du vet är han ju jätte känslig mot alla sädesslag)

Oavsett så måste du ju skriva en utförlig beskrivning om hur ni har det med allergier och astma, det brukar inte framgå av ett läkarintyg.
  • Kavat
    maribel skrev 2010-04-19 17:14:26 följande:
    Med risk för att ni säkert svarat någon tidigare, hur gjorde du för att få VB. Är det en jättehög summa man ska redovisa, komma upp i. Var in och kollade ansökan för länge sedan men trodde det var omöjligt att få beviljat om man inte la till massor?
    Det är den extra tiden jag lägger ner på sonens allergier och allt däromkring som gör att jag får 1/4 i merTID på honom. Han har kontaktallergi mot ägg, vete, havre, alltså han reagerar om han bara tar i en smörgås eller i någon som hållt i ett ägg, så det är extra jobb att hålla rent där han ska vara osv. Sen är det tid som läggs på att handla, baka special (finns få saker han kan äta i form av bröd osv eftersom han inte tål vetestärkelse eller sojasläktingarna) osv. osv.
    Sen OM man får vb så kan man även få för t.ex mjölkersättning osv (egentligen avdrag på skatt), men det är svårt att komma upp i enbart ersättning för mat/kostnade.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-19 22:06:11 följande:
    Nu kommer antagligen en jätte dum fråga men kan man få pricktest även som vuxen..och vart vänder jag mig då!? De sista 10 åren har jag haft eksem som kommer och går( väldigt sällan jag är helt eksemfri)! Ja har liksom vant mig dem och inte brytt mig om dem särskilt mycket. Fick förklarat för mig att jag bara har känslig hy och köpte väl det resonemanget antar jag! Men nu när dotterns allergier dök upp fick det mig att fundera på mina egna. Och nu ikväll dök de upp igen och det enda jag kan komma på att jag ätit idag som jag inte ätit de senaste dagarna är ägg. Så nu är hela min underarm+ bägge armhålorna+ ljumskarna fulla med röda prickar som kliar hemskt! Kanske vore en idé att ta reda på varför de kommer ?! Jag mår ju egentligen inte dåligt eller så men visst irriterar det när det kliar så hemskt!
    Ja, men här tog de RAST (Blodprov) istället. Jag hade ju jätte mycket klåda innan jag fick min glutendiagnos och då kollade de även allergier.
    Men det låter ju som att du har hittat vad du inte tål själv. Men ring och hör!
Svar på tråden Allergitråden