Liona skrev 2011-12-14 10:37:37 följande:
Hej på er.....
Min dotter (6år) har flera allergier och igår fick vi veta att vi ska utesluta ännu mer i hennes kost.
Just nu känner jag mig helt matt.... vad ska min dotter kunna äta?
Hon är mjölk, ägg och soya allergiker sen 3 år tillbaka.
På grund av att hon har väldigt ont i magen igen, framförallt efter att hon har ätit har läkaren bestämt att vi ska ta bort havre också. Det vill säga alla Oatly-produkter som vi "levt" på ska tas bort!
Det ska finnas något som heter Ricedream som hon får äta.
Någon som har erfarenhet? Har Ricedream lika mycket produkter som Oatly?
Och kan passa på att fråga om era barn reagerar mot pepparkakor? Det verkar som våran dotter gör det...
Ha en fin dag
Mvh Linda
Finns i princip bara riddryck som ersättningsprofdukt. Finns en risgrädde, men den innehåller som "sojasläkting" (baljväxtbaserad tillsats) och rent "kulinariskt" eller vad man ska säga så tycker inte jag att den knappt tillför någonting till maten mer än lite vätska. Här hemma är standarden som grädde i matlagningen kokosmjölk.
Ricedream kan innehålla spår av korn vilket inte står på förpackningen, så beroende på hur känslig man är mot sädesslag finns det en del som reagerar på den. I så fall så har även Carlshamn risdryck. Även Go Green har en risdryck i sitt sortiment, den är dock inte kalciumberikad.
Reaktion på pepparkakorna så skulle jag i första hand misstänka kanel - om det är så att de tål ingredienseran i övrigt. Kanel är starkt och hudirriterande.
Hon är sojaallergiker sen ett par år skriver du. Har ni även uteslutit baljväxtbaserade tillsatser (guarkänsmjöl, fruktkärnmjöl, gummi aabicum mfl, dvs E410-E414, E417) och andra baljväxter sen innan. För om inte så kan det vara en idé att testa också.
Kolla runt lite i min blogg för inspiration - där är det utan mjölk, ägg, soja och alla sädesslagen mm.
Tex istället för havreyoghurt som skulle du kunna göra risyoghurt på Pama minutris och risdryck som du koka och sen mixar till yoghurtkonsistens.