Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Molina skrev 2011-08-12 20:01:27 följande:
    Japp allt blev kaos inatt hon hyperventilerade och hamnade i en lättare chocktillstånd så hon fick åka blåljus in av en enkel liten medicin som innehöll mikrogram av ett laktosämne som vanligtvis en med mjölkallergi inte ska reagera på, väl inne fick hon en sån adrenalinspruta sen vände det men burr burr otäckt.
    Och vi trodde hon fått en magsjuka :(
    Så konstig vi gjorde ju en koll på om hennes allegi kunde sitta i andningvägarna på barnkliniken och där reagerade hon inte alls så jag förstår inte hur det här kunde hända men otäckt va det.
    Vad var det för medicin då?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Ela skrev 2011-08-16 11:55:05 följande:
    Jag såg på the Doctors (kvalitetsTV ) idag att det finns något företag i USA som pysslar med "tillvänjning" för jordnötsallergiker. De utsätts då för lite jordnötsprotein i taget för att vänja kroppen. Det är inte en bot mot allergin men ger klart mindre risk för de allvarligaste reaktionerna. Man får ju bara hoppas att forskningen går framåt på det här området!

Mela78 skrev 2011-08-16 11:58:38 följande:
    Låter som sensibilisering (stavning?), vet att det finns även i Sverige åtminstone när det gäller pollen, katt/hund/häst.

Vet att de hållt på med något liknande i bla Finland med bla jordnöt "rätt länge" (Finland är betydligt mer inne på "sensibilitetsträning" eller vad man ska kalla det rent över lag). Har för mig att det bla stått om det i Allergia (har jag för mig att det var) för några år sen. Har för mig att jag också läst om något försök även här i Sverige (typ i Stockholm eller Uppsala eller nån stans i de krokarna kanske) där de gjort försök med sensibilitetsbehandling avseende jordnöt och/eller mjölk, men vart jag läste det kommer jag inte ihåg just nu
  • Miralicia

älsklingen: bara att backa tillbaka och sen göra om provoceringen så att det bara blir en sak i taget så man kan vara säker på vad som är vad.

Och det här med att ge om det "bara blir lite eksem" - ser hon ut som på bilderna - NEJ! Skulle inte fortsätta ge om de blir som på bilderna och utav de mängder som det handlar om att hon fick i sig denna gång.
    Skulle det däremot ha blivit den reaktionen ifall hon skulle ha satt i sig 3-4 hela ägg & två chokladkakor på en och samma dag, men att det inte blev någon direkt märkbar något av 2 skivor kokt ägg på en smörgås och en ruta choklad två dagar i veckan så skulle jag fortsatt att ge den lilla mängden då och då men inte varje dag. Likaså om det "bara" blir lite utslag typ runt munnen som är borta inom nån timme och som hon inte var märkbart besvärad av skulle jag nog ge då och då, men inte varje dag.

• Miralicia
    Tillalamm skrev 2011-08-22 17:50:21 följande:
    Ja, det är verkligen svårt att veta vilka reaktioner man ska släppa och vilka man ska ta på allvar. Det är väl som du påpekar att man får gå på mammakänslan och känna efter riktigt. Blir ju lite misstrogen mot läkare som påstår att man inte ens KAN vara allergisk, eller överkänslig, mot ex potatis och ris, vilket min lille reagerar kraftigt på. Då känns det ju som att de inte alltid vet vad de talar om. Av nämnda livsmedel blir plutten som din flicka, arg och bråkig och det är ju aldrig kul. Tack för svaret!
    Vad gäller potatis och ris så kan det nog många gånger vara så att det är kolhydratinnehållet i form av stärkelse som de reagerar på. Be läkarna som tror att man inte kan reagerar på potatis att googla på kolhydratmalabsorption.

I princip kan man beskriva det som en form av laktosintoleranslikande reaktion - att kolhydrater (i detta fall i form av stärkelse från bla potatis men annan stärkelserik mat är tex havre, vete, korn & bönor, men även liknande reaktionsmönster kan ske med andra kolhydratrika "födoämnen" som bla fruktos och sorbitol utöver det välkända med reaktioner på laktos). Kortfattat så bryts inte kolhydraterna ner ordentligt och tas upp av tarmen utan de blir kvar i tarmen och bildar där fettsyror, koldioxid, ammoniak & vätgas till följd av påverkan från bakterier i tarmen.

Har för mig att Angels C inte klarade av att äta potatis när hon var liten och skulle börja med mat, (men kommer inte ihåg vad det var för typ av reaktioner som hon fick av det). Potatis gick inte men palsternacka funkade om jag inte minns fel av vad hon skrivit nån gång för länge sen. Kavat, kommer du ihåg?

(Kanske så inte mycket svar just till dig med prickar och så, utan snarast det här med om man kan reagera på potatis och sså över huvud taget).

Sen vad gäller potatis så är det den svenska gröda som i princip är absolut hårdast besprutad om man inte har ekologisk eller hemodlad att tillgå, så i en del fall så kan nog reaktioner på potatis vara relaterat till det även om det inte är några ddirekt mätbara spårmängder av bekämpningsmedel.
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-22 19:25:57 följande:
    Jag var allergisk mot potatis när jag var liten! Var nog inte förrän jag var tonåring som jag kunde skala potatis utan de fula gula handskarna! Tålde inte stärkelsen som blir av skalet. Vet inte när jag började tåla potatis men jag var nog liten då!
    Här tål sambon (som är pollenallergiker) fortfarande vid snart 36 års ålder inte att hantera rå potatis med händerna utan att få utslag. Och under pollensäsong när det är färskpotatis så kan han inte ens vara i samma rum eller strax utanför köket när man skrapar färskpotatis utan att det börjar klia i ögon, öron och även börja snora. '

Han klagar inte utan är snarast välddigt nöjd med det eftersom jag då inte kan be honom hjälpa till med tråkuppgifterna till matlagningen som potatisskalning. Flört
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-08-22 20:30:50 följande:
    Läkaren tyckte vi skulle smörja med canoderm fem gånger per dag på lilleman!
    Smörja med Canoderm = karbamid när hela (eller sådär halva) han inte långt ifrån är som ett öppet sår om man räknar in alla de fjällande områdena etc Obestämd  Karbamid som kan svida rätt rejält (om än övergående) även på oskadad hud
  • Miralicia
    cofiepropp skrev 2011-08-23 19:48:44 följande:

Oki... men vad jag förstår är nutramigen aa och neocate samma sak??  Börjar ju fundera på om d verkligen ska behöva vara så här att han spyr ner säng,vagn och sig själv gång efter annan... O han äter ju som sagt inga jättemängder heller... max 120 och då spyr han upp iaf 30-40 av det... Träligt e d...

Nutra AA innehåller sojaolja det gör inte Neocate men i övrigt ska de vara likvärdig, dvs att de inte är baserade på mjölk över huvud taget.

Spyr han av Nutra AA skulle nog jag som steg 1 be att få testa Neocate och se om det kan vara sojaoljaan han reagerar på. Steg 2 om han fortsätter att spy av Neocate är att fundera på reflux.
  • Miralicia
    lessismore skrev 2011-08-23 20:23:05 följande:
    Är det någon som har provat carob-pulver? 
    Fått tips om detta och tycker det vore toppen om vår son tålde ngt med så mycket näring i och dessutom kalcium 
    Tex www.rawfoodshop.se/carob-pulver-p-285.html
    Det som kan vara bra att tänka på är att det är en baljväxt och därmed släkting till soja.

E410 - fruktkärnmjöl - johannesbrödsmjöl - carob är alla från samma växt, så är man sojaallergiker är det inte direkt att rekommendera då många reagerar även på andra baljväxter och baljväxttillsatser. Kan vara ide att vara lite försiktig även om det bara är mjölkallergi och litet barn då rätt många mjölkallergiska smpbarn även utvecklar allergi mot soja.

Visst att det kan vara näringsrikt, men jämför man till den mängd kakao som man vanligtvis använder på daglig basis så blir inte näringstillskottet så stort utan den näringen går rimligtvis rätt så lätt att få i sig på andra sätt betydligt enklare. De skriver att det tex innehåller lika mkt B1 som jordgubbar och då är det rimligtvis beräknat per viktenhet förmodar jag eftersom det egentligen är enklaste sättet att jämföra - jämför om man skulle äta 100 g jordgubbar med om man skulle äta 100 g carob (eller tänk 100 g kakaopulver som jämförelse) för att få i sig samma mängd vitamin B1 - det är betydligt lättare att få i sig jordgubbarna. Så visst att det kan vara näringsrikt om man bara ser till siffror och jämför i tabeller, men i praktisk vardag så kan det vara snudd på betydelselöst.
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:35:03 följande:
    Måste få lite kostråd av er. Lillkillen är jättedålig att äta och han har verkligen inget att ta av då han redan ligger runt 1,5 standardavvikelse under normalt på vikten. Han äter numera nästan bara frukost och kvällsgröt. Har jag tur får jag i honom en halv barnmatsburk från 6-månader (han blir 1 år om en vecka). Idag åt han inte ens en sked av maten jag värmde.
    Dagen matintag:
    5:30 ca 120 ml Nutramigen
    8:00 en skål havreyoghurt (hemmagjord)
    10:00 några bitar rostis, samt några majskrokar
    14:00 vägrade smaka någon mat. Fick en smoothie (sempers från 1 år).
    16:00 (supergnällig) försökte ge Nutramigenvälling med lite havredryck i. 2 klunkar gick i.
    18:00 En skål mjölkfri banangröt (Enago)
    19:00 nattning. En klunk Nutramigen.....

Hur sjutton kan en 1-års kille klara sig på ovanstående och dessutom kunna växa och bli större????
    Försöker nu komma på vad jag kan ge honom som går lätt att plocka i sig och som han kan gilla. Rostisar gillar han och det går oftast i några bitar. Dock får han bara mjölkfritt margarin på. Han tål ju varken mjölk eller ägg så jag har jättesvårt att komma på ett pålägg som är lättuggat (han har bara 4 tänder) och som han tål. TIPS mottages tacksamt!
    Har fått en extra längd och viktkoll på BVC på fredag med anledning av hans dåliga matintag. Han har dessutom börjat sova tokdåligt på nätterna (vaknar flera ggr/natt och skriker) vilket leder till sömnbrist för alla här hemma. 
    Kan det vara något mer som han inte tål? Gnällig, sover dåligt och vill inte äta och dålig tillväxt. Det är i varje fall första funderingen som jag får. Finns rätt många här i trådarna som märkt av att barnen själva valt bort vissa typer av mat genom att matvägra och att det sen visar sig att de inte tål det.

Ser man till vad han får så skulle jag nog fundera lite på havre i första hand eftersom det verkar vara rätt mkt havre som ersättning för mjölk - havreyougurt, nutra med havredryck, enago innehåller havre. Även vete är ju en fundering med smörgås och EnaGo. Är det säkert att han verkligen tål Nutran? Det kan också vara en fundering. Att kanske testa med någon hydrolyserad ersättning som är baserad på vassle som Althera, Profylac eller Pepticate?
    Vad var det för mat i burken han inte ville ha?
    Hemgjord havreyoghurt? Vad är det för recept du använder för det? (Är det det som jag har länkat/kopierat in i min blogg från en kompis Tina W (finns även på skrubba) som görs med vit melatin/fryspulver så innehåller det en sojasläkting och då kan ju soja vara ett annat alternativ att fundera på också - kombinationen mjölk, ägg & soja är tyvärr rätt vanligt)

Men om jag var du så skulle jag när ni ändå ska till BVC snart be om deras hjälp att få ta blodprov för att kolla gör glutenintolerans. Har ni gjort det så kan ni börja laborera med att kanske testa att ta bort vete, havre etc och se om det blir ngn skillnad. Att ta bort först och märka att det blir en förbättring av att ta bort tex vete är inte så kul eftersom man då inte vet vad det beror på - är det veteallergi som förhoppningsvis kan komma att växa bort elelr är det glutenintolerans som är livslång. För att då kunna få korrekt diagnos om det handlar om glutenintolerans så måste man då börja äta gluten igen i ett par månader för att kunna ta tester och få en korrekt diagnos eftersom det inte kommer visa något på testerna om man inte har ätit gluten tiden närmast före testning. Så därav att det är bra att kunna utesluta att det handlar om glutenintolerans innan man börjar testa med att ta bort sädesslagen (havre kan man testa att ta bort ändå genom att tex byta ut havredryck till risdryck etc, men inte vete).

Sen barnmatsburkar är ju inte så näringsrika som industrin vill ge sken av - de är rätt såsiga och vattniga  och behöver kompletteras en hel del för att bli näringsmässigt rätt. Sen är ju inte konsistensen inte så rolig - ui synnerhet inte de första burkarna som i princip är snudd på puré och det finns det ju en hel del barn som tvärvägrar för att konsistensen är läbbig och föredrar att det blir lite substans i maten.

Även om de inte har så många tänder så går det ofta väldigt bra att "tugga" med bara käkarna så länge som det är hyfsat mjuk mat och inte sega biffar som ska bearbetas Flört Och det mesta går att ge som plockmat.

Jag får lite vibbar att det kan vara något som han inte riktigt tål så det kan kanske vara idé att till viss del backa lite till lite mer hypoallergena livsmedel och se om han börjar äta bättre.

Om han nu äter dåligt och växer dåligt så kan det vara en idé att försöka "energiberika" eller göra den mat som han ändå stoppar i sig så näringstät som möjligt.

Nutran på morgonen är ju inget att säga om (om ni nu inte ska testa någon annan mjölkfri ersättning) - men tänk på att ha i 1 tsk olja också (om ni ninte redan har det) så blir det lite mer fett och lite mer energi.

Istället för havreyoghurten kanske göra smoothie istället, men gör själv istället för att köpa färdig för att kunna proppa den full med mer näring. Mixa gärna ner avokado i den för extra näring (smakar ingenting i färdig sen) och använd kokosmjölk (sån som bara är kokos och vatten som t.ex. Santa Marias på 5 dl tetra) istället för havre- eller rismjölk eftersom den ger mer av proteiner och fett jämfört med rismjölk som nästan bara är kolhydrater samt att kokosmjölken rent allmänt ger ca 4 ggr mer energi än vad rismjölk gör.

Ett annat alternativ till frukost/mellanmål är att göra fruktyougurt med nutran genom att blanda ner nutrapulver i fruktpuré.

Majskrokarna är ju till stor del luft med lite majsmjöl och ger inte speciellt mkt av vare sig näring eller energi. Är smidiga att ta till som distraktion, men bidrar med snudd på nästan inget rent näringsmässigt. snarare bättre att satsa på att ge någon frukt, typ en halv banan som mellanmål.

Smörgås är ju inget fel med (om det nu inte skulle vara så att han inte skulle tåla vete), men det är rätt mkt luft och stor mängd och inte speciellt näringstätt. Så har man problem med att få i tillräckligt med energi och näring så är det kanske inte antalet smörgåsar man ska satsa på - i varje fall inte vad gäller brödet. Istället för att servera smörgås med lite av något pålägg på så kan man snarast servera pålägg med en liten smörgås till. En tunn brödskiva med ett lager smörgåsmargarin på och sen med tex ett tjoooockt lager leverpastej (och då inte välja någon lättvariant utan fullfeta alternativ) - Scan har bredbara i ask som är ok. Tål man sojasläktingar så har Scan även en skivbar. Willys egna märke på bredbar leverpastej i ask har vi ibland här hemma (mkt fler allergier än bara mjölk och ägg att ta hänsyn till), Arbogapastej har en skivbar leverpastej som är mjölk- och glutenfri. Leverpastej är också perfekt syselsättning tex om de sitter i matstolen och väntar att man skär i tjocka skivor och sen i lagom breda strimlor så de kan hålla i den (går att göra även med bredbar även om det blir lite mosigare när de håller i det) så får de hålla på och plocka med och äta den som det är.  Går även utmärkt att blanda i en klick leverpastej om man ska göra köttbullar eller liknande till barnet så hjälper det dels till att binder och även näringsberikar med lite extra järn.

"Marmelad" eller går även att använda som tex fruktpuré till gröt funakr att göra av torkade aprikoser (välj eko, osvavlade). Blötlägg i lite vatten, koka mjuka i blötläggningsvattnet och mixa slätt. Ger tillskott av såväl järn, kalcium som C-vitamin.

Annat pålägg så finns det ju div charkpålägg som medvurs, kokt & rökt skinka, kalkon mm mm mm

Avokado, tahini (om det funkar med sesamfrön), kaviar, makrill i tomatsås, tonfisk, det finns div "fiskpastejer" på tub i kyldiskarna (gissningsvis rätt så saltade och kan väl inbland vara lite blandat innehåll så kolla upp), tartex (veg pastej) är lite andra förslag på sådant som går att använda som pålägg  som jag lite trött kommer på så här på rak arm.

Vanlig mat
    Köttbullar är smidigt att plocka med - antingen att man gör vanliga bullar som kan delas om man vill elelr om man gör lite mer avlånga så kan de hålla i ena änden och gnaga.
    Kokta grönsaker i stavar eller buketter går utmärkt att plocka med. Servera flytande mjölkfritt margarin som "sås" till på tallriken att kunna "doppa" i så blir det lite extra fett och därmed extra energi.
    Pasta funkar utmärkt som plockmat. Kan vara enklare med de lite större formerna som fusili, penne etc och inte snabbmakaroner (om man nu inte vill öva på pincettgrepp    ) Lite extra mjölkfritt margarin i grytan när de är avhällda.
    Klyftpotatis eller potatis som sådan.
    Ris - funkar också som plockmat även om man kanske inte tror det. Använder man sig av lite klibbigt ris typ basmati eller liknande så kan man koka riset och när det är färdigkokt antingen forma små bollar typ köttbullar av det fortfarande varma riset, eller att man stjälper upp det varma riset i en form och plattar till, täcker med plastfolie och ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder (jag har brukat använda mig av oöppnade mjölkpaket, syltburkar etc) så att riset pressas ihop. Låt stå kallt till nästa dag innan man tar bort tyngderna och plastfolien och skär i lagom hållvänlig-storleks-stora stavar.

Gröt på kvällen - kanske testa att hoppa över EnaGo:n ett tag ifall det skulle vara något i den som kan bidra till dålig sömn etc. Det är ju rätt många olika ingredienser (vete, havre, majs, ris + smaksättningar) som var för sig teoretiskt skulle kunna ställa till det. Att ligga lågt med köpegröten och istället göra gröt på ris - antingen göra ett större kok på riktigt grötris och rismjölk (eller kokosmjölk) som sen kan sparas några dagar och värmas lite i taget på kvällen eller om man gör på Pama Minutris.

Långt och säkert lite rörigt, men hoppas att du kan få lite idéer och funderingar att gå vidare med.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-08-26 20:53:16 följande:
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
    tes 75 skrev 2011-08-26 21:02:25 följande:
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
    I varje fall på Busfabriken här i stan så friterar de pommesen i samma som de friterar nuggets och nuggetsen som de har där innehåller ägg.  Så när det är kalas där och det finns de som är äggallergiker bland barnen så brukar de barnen få nachochips istället för pommes.
Svar på tråden Allergitråden