LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:35:03 följande:
Måste få lite kostråd av er.
Lillkillen är jättedålig att äta och han har verkligen inget att ta av då han redan ligger runt 1,5 standardavvikelse under normalt på vikten. Han äter numera nästan bara frukost och kvällsgröt. Har jag tur får jag i honom en halv barnmatsburk från 6-månader (han blir 1 år om en vecka). Idag åt han inte ens en sked av maten jag värmde.
Dagen matintag:
5:30 ca 120 ml Nutramigen
8:00 en skål havreyoghurt (hemmagjord)
10:00 några bitar rostis, samt några majskrokar
14:00 vägrade smaka någon mat. Fick en smoothie (sempers från 1 år).
16:00 (supergnällig) försökte ge Nutramigenvälling med lite havredryck i. 2 klunkar gick i.
18:00 En skål mjölkfri banangröt (Enago)
19:00 nattning. En klunk Nutramigen.....
Hur sjutton kan en 1-års kille klara sig på ovanstående och dessutom kunna växa och bli större????
Försöker nu komma på vad jag kan ge honom som går lätt att plocka i sig och som han kan gilla. Rostisar gillar han och det går oftast i några bitar. Dock får han bara mjölkfritt margarin på. Han tål ju varken mjölk eller ägg så jag har jättesvårt att komma på ett pålägg som är lättuggat (han har bara 4 tänder) och som han tål. TIPS mottages tacksamt!
Har fått en extra längd och viktkoll på BVC på fredag med anledning av hans dåliga matintag. Han har dessutom börjat sova tokdåligt på nätterna (vaknar flera ggr/natt och skriker) vilket leder till sömnbrist för alla här hemma.
Kan det vara något mer som han inte tål? Gnällig, sover dåligt och vill inte äta och dålig tillväxt. Det är i varje fall första funderingen som jag får. Finns rätt många här i trådarna som märkt av att barnen själva valt bort vissa typer av mat genom att matvägra och att det sen visar sig att de inte tål det.
Ser man till vad han får så skulle jag nog fundera lite på havre i första hand eftersom det verkar vara rätt mkt havre som ersättning för mjölk - havreyougurt, nutra med havredryck, enago innehåller havre. Även vete är ju en fundering med smörgås och EnaGo. Är det säkert att han verkligen tål Nutran? Det kan också vara en fundering. Att kanske testa med någon hydrolyserad ersättning som är baserad på vassle som Althera, Profylac eller Pepticate?
Vad var det för mat i burken han inte ville ha?
Hemgjord havreyoghurt? Vad är det för recept du använder för det? (Är det det som jag har länkat/kopierat in i min blogg från en kompis Tina W (finns även på skrubba) som görs med vit melatin/fryspulver så innehåller det en sojasläkting och då kan ju soja vara ett annat alternativ att fundera på också - kombinationen mjölk, ägg & soja är tyvärr rätt vanligt)
Men om jag var du så skulle jag när ni ändå ska till BVC snart be om deras hjälp att få ta blodprov för att kolla gör glutenintolerans. Har ni gjort det så kan ni börja laborera med att kanske testa att ta bort vete, havre etc och se om det blir ngn skillnad. Att ta bort först och märka att det blir en förbättring av att ta bort tex vete är inte så kul eftersom man då inte vet vad det beror på - är det veteallergi som förhoppningsvis kan komma att växa bort elelr är det glutenintolerans som är livslång. För att då kunna få korrekt diagnos om det handlar om glutenintolerans så måste man då börja äta gluten igen i ett par månader för att kunna ta tester och få en korrekt diagnos eftersom det inte kommer visa något på testerna om man inte har ätit gluten tiden närmast före testning. Så därav att det är bra att kunna utesluta att det handlar om glutenintolerans innan man börjar testa med att ta bort sädesslagen (havre kan man testa att ta bort ändå genom att tex byta ut havredryck till risdryck etc, men inte vete).
Sen barnmatsburkar är ju inte så näringsrika som industrin vill ge sken av - de är rätt såsiga och vattniga och behöver kompletteras en hel del för att bli näringsmässigt rätt. Sen är ju inte konsistensen inte så rolig - ui synnerhet inte de första burkarna som i princip är snudd på puré och det finns det ju en hel del barn som tvärvägrar för att konsistensen är läbbig och föredrar att det blir lite substans i maten.
Även om de inte har så många tänder så går det ofta väldigt bra att "tugga" med bara käkarna så länge som det är hyfsat mjuk mat och inte sega biffar som ska bearbetas
Och det mesta går att ge som plockmat.
Jag får lite vibbar att det kan vara något som han inte riktigt tål så det kan kanske vara idé att till viss del backa lite till lite mer hypoallergena livsmedel och se om han börjar äta bättre.
Om han nu äter dåligt och växer dåligt så kan det vara en idé att försöka "energiberika" eller göra den mat som han ändå stoppar i sig så näringstät som möjligt.
Nutran på morgonen är ju inget att säga om (om ni nu inte ska testa någon annan mjölkfri ersättning) - men tänk på att ha i 1 tsk olja också (om ni ninte redan har det) så blir det lite mer fett och lite mer energi.
Istället för havreyoghurten kanske göra smoothie istället, men gör själv istället för att köpa färdig för att kunna proppa den full med mer näring. Mixa gärna ner avokado i den för extra näring (smakar ingenting i färdig sen) och använd kokosmjölk (sån som bara är kokos och vatten som t.ex. Santa Marias på 5 dl tetra) istället för havre- eller rismjölk eftersom den ger mer av proteiner och fett jämfört med rismjölk som nästan bara är kolhydrater samt att kokosmjölken rent allmänt ger ca 4 ggr mer energi än vad rismjölk gör.
Ett annat alternativ till frukost/mellanmål är att göra fruktyougurt med nutran genom att blanda ner nutrapulver i fruktpuré.
Majskrokarna är ju till stor del luft med lite majsmjöl och ger inte speciellt mkt av vare sig näring eller energi. Är smidiga att ta till som distraktion, men bidrar med snudd på nästan inget rent näringsmässigt. snarare bättre att satsa på att ge någon frukt, typ en halv banan som mellanmål.
Smörgås är ju inget fel med (om det nu inte skulle vara så att han inte skulle tåla vete), men det är rätt mkt luft och stor mängd och inte speciellt näringstätt. Så har man problem med att få i tillräckligt med energi och näring så är det kanske inte antalet smörgåsar man ska satsa på - i varje fall inte vad gäller brödet. Istället för att servera smörgås med lite av något pålägg på så kan man snarast servera pålägg med en liten smörgås till. En tunn brödskiva med ett lager smörgåsmargarin på och sen med tex ett tjoooockt lager leverpastej (och då inte välja någon lättvariant utan fullfeta alternativ) - Scan har bredbara i ask som är ok. Tål man sojasläktingar så har Scan även en skivbar. Willys egna märke på bredbar leverpastej i ask har vi ibland här hemma (mkt fler allergier än bara mjölk och ägg att ta hänsyn till), Arbogapastej har en skivbar leverpastej som är mjölk- och glutenfri. Leverpastej är också perfekt syselsättning tex om de sitter i matstolen och väntar att man skär i tjocka skivor och sen i lagom breda strimlor så de kan hålla i den (går att göra även med bredbar även om det blir lite mosigare när de håller i det) så får de hålla på och plocka med och äta den som det är. Går även utmärkt att blanda i en klick leverpastej om man ska göra köttbullar eller liknande till barnet så hjälper det dels till att binder och även näringsberikar med lite extra järn.
"Marmelad" eller går även att använda som tex fruktpuré till gröt funakr att göra av torkade aprikoser (välj eko, osvavlade). Blötlägg i lite vatten, koka mjuka i blötläggningsvattnet och mixa slätt. Ger tillskott av såväl järn, kalcium som C-vitamin.
Annat pålägg så finns det ju div charkpålägg som medvurs, kokt & rökt skinka, kalkon mm mm mm
Avokado, tahini (om det funkar med sesamfrön), kaviar, makrill i tomatsås, tonfisk, det finns div "fiskpastejer" på tub i kyldiskarna (gissningsvis rätt så saltade och kan väl inbland vara lite blandat innehåll så kolla upp), tartex (veg pastej) är lite andra förslag på sådant som går att använda som pålägg som jag lite trött kommer på så här på rak arm.
Vanlig mat
Köttbullar är smidigt att plocka med - antingen att man gör vanliga bullar som kan delas om man vill elelr om man gör lite mer avlånga så kan de hålla i ena änden och gnaga.
Kokta grönsaker i stavar eller buketter går utmärkt att plocka med. Servera flytande mjölkfritt margarin som "sås" till på tallriken att kunna "doppa" i så blir det lite extra fett och därmed extra energi.
Pasta funkar utmärkt som plockmat. Kan vara enklare med de lite större formerna som fusili, penne etc och inte snabbmakaroner (om man nu inte vill öva på pincettgrepp
) Lite extra mjölkfritt margarin i grytan när de är avhällda.
Klyftpotatis eller potatis som sådan.
Ris - funkar också som plockmat även om man kanske inte tror det. Använder man sig av lite klibbigt ris typ basmati eller liknande så kan man koka riset och när det är färdigkokt antingen forma små bollar typ köttbullar av det fortfarande varma riset, eller att man stjälper upp det varma riset i en form och plattar till, täcker med plastfolie och ställer en lika stor form över och lägger i lite tyngder (jag har brukat använda mig av oöppnade mjölkpaket, syltburkar etc) så att riset pressas ihop. Låt stå kallt till nästa dag innan man tar bort tyngderna och plastfolien och skär i lagom hållvänlig-storleks-stora stavar.
Gröt på kvällen - kanske testa att hoppa över EnaGo:n ett tag ifall det skulle vara något i den som kan bidra till dålig sömn etc. Det är ju rätt många olika ingredienser (vete, havre, majs, ris + smaksättningar) som var för sig teoretiskt skulle kunna ställa till det. Att ligga lågt med köpegröten och istället göra gröt på ris - antingen göra ett större kok på riktigt grötris och rismjölk (eller kokosmjölk) som sen kan sparas några dagar och värmas lite i taget på kvällen eller om man gör på Pama Minutris.
Långt och säkert lite rörigt, men hoppas att du kan få lite idéer och funderingar att gå vidare med.