-
Vindruvor är rätt kraftigt besprutade och det är väldigt svårt att kunna tvätta/skölja bort alla ev rester av detta, så en reaktion på vindruvor skulle kanske snarare kunna vara en reaktion på besprutningsresterPrince or Princess skrev 2011-11-24 22:02:57 följande:Är det någon här vars barn inte tål vindruvor? Hur reagerar han/hon då?
-
Blå Flygare skrev 2011-11-25 09:28:29 följande:Vi använde den, och den funkar fint. E415 är guarkärnmjöl, en sojasläkting.
E415 är xantangummi och är inte någon baljväxt och därmed inte släkt med soja
E412 är guar = sojasläkting -
Jag vet att den finns, men jag har inte sett den i någon butik och därmed inte testat det eftersom ajg inte orkat bry mig om att skicka efter direkt från Mixwell.Allrona skrev 2011-11-25 09:20:42 följande:Är det någon som har testat soja, mjölk och glutenfri mjölmix från Mixwell? Har inte sett den i ngn butik men min dietist trodde att de hade en och när jag gick in på deras hemsida så har de ju en som innehåller:
107 Naturligt basmjöl utan gluten, laktos & soja
En mjölmix att använda vid bakning och matlagning. Den är naturligt fri från gluten, laktos och soja.
Ingredienser: rismjöl,tapiokastärkelse, majsstärkelse, dextros, förtjockningsmedel (E415), stabiliseringsmedel (E464), aromämne.
OBS! Innehåller inte salt. Förpackningen innehåller 1000 g
Är det någon som har sett den i butik? Bättre eller sämre än lailas gula?
Det enda frågetecknet jag ser är väl om man är väldigt känslig mot mjölk, eftersom de inte anger den som mjölkfri utan bara laktosfri. Gissningsvis så hanteras den i samma lokaler och gissningsvis maskiner också som deras andra produkter och de har mjölk i en hel del av deras andra mixer, så risken är väl att det ev kan finnas risk för kontamination för damm från skummjölkspulver även om de troligtvis gör allt för att det inte ska inträffa, men att de pga av det inte vågar sätta den som mjölkfri eftersom de anger den att vara utan laktos.
Så beroende på känslighetsgrad för mjölk skulle jag nog ev höra efter hur stor risken för kontamination av mjölk är när de inte vill kalla den för mjölkfri.
För min dotter skulle jag våga "chansa" att använda den då hon inte är superkänslig utan kan äta sånt som är spårmärkt, men är man väldigt känslig skulle jag nog jöra efter med Mixwell varför de säger att den är utan laktos, istället för utan mjölk. -
GoGreen har ju faktiskt risdryck igen sen ett tag. Ekologisk, dock ej kalciumberikadKavat skrev 2011-11-25 12:20:32 följande:Här har vi länsat affärerna på bovete. Känns som jag hittar klisterlappar på fler och fler nu... Och på rismjöl..
Mina verkar peppar, peppar, klara spår av sojan, men vi äter inte dagligen just nu.
Jag hade nog testat saltås kvarns. Det verkar som att risken för vetekontaminering är större där. Ring och prata med dem och fråga hur noggrannt de gör rent.
Jag var ju i liknande dilemma med risdrycken med mellankillen Go Green slutade tillverka och då fanns det Ricedream (som flera barn reagerat på) och så tog Carlshamns över Go Green, om jag fattade det rätt. Så efter mycket luskande visade det sig att Carlshamn (och tidigare Go Green förmodligen också...) tillverkade havredryck i samma maskiner! Med rengörning emellan. Jag var hur tveksam som helst men Carlshamns funkar toppen här och min kille är ju superkänslig.
Så ring och prata med dem och våga fråga ut precis hur det funkar. Kan inte hon i telefon så kan hon säkert be någon där ringa dig som rengör maskinen osv.!
http://gogreen.se/produkter/mjölkfritt-mejeri/dryck/ekologisk-risdryck-naturell
-
Bör rimligtvis fungera. Sen finns det ju de som är känsliga för stärkelse eller fibrer så att man av den anledningen kanske kan ha lättare eller svårare för olika sorter - att är man känslig för fibrer kanske det är bättre med jasmin eller basmatiris än med råris och kanske lite tvärt om att är man känslig för stärkelse kanske de grövre som råris kan fungera bättre. Men som allt så finns det ju naturligtvis individuella undantag från allting, men överlag bör det funka med alla risvarianter - åtminstone fram tills man blivit bevisad om motsatsen att en viss variant inte gör det, resonerar jag i varje fall.Prince or Princess skrev 2011-11-26 09:40:14 följande:Puffar för min fråga ang riset igen, om man tål vanligt ris, kan man då räkna med att grötris, basmati-, jasmin-, osv funkar med? Kanske kavat eller miralicia vet?
Det enda som jag inte skulle dra över en kam med annat ris är vildris, som inte är ris i egentlig bemärkelse utan ett gräs från en besläktad art. -
På något sätt så måste man nån gång ha varit utsatt för det aktuella ämnet för att det över huvud taget ska kunna ge utslag på tester. Testerna mäter ju förekomst av IgE-antikroppar mot olika saker och IgE-antikroppar kan inte utvecklas utan att ha träffat på det aktuella ämnet.t0va skrev 2011-11-27 22:21:34 följande:Inte måste man väl äta maten man ska testa för för att det ska bli resultat på testerna? Pricktest är det vi gjort och sonen har ju inte ätit soja vad vi vet men ändå visade det starkt utslag. Sitter i en annan tråd med en som säger att man inte ska utesluta mjölk innan man testat. Har aldrig hört om det innan.
Sen är det kanske inte säkert att man absolut måste äta det (även om det naturligtviis är det vanligaste) utan i varje fall teoretiskt så kan bebisar sensibiliseras (dvs processen med att utveckla IgE-atikroppar) redan under graviditeten, men betydligt vanligare än under graviditeten är att det sker genom amning eller i samband med att nya födoämnen införs i kosten.
Har man utvecklat IgE-antikroppar så spelar det ingen större roll om man tar bort t.ex. mjölk innan tester eller inte, IgE-antikropparna påverkas inte på samma sätt som antikroppar mot gluten, vilka minskar/försvinner om man tar bort gluten ur kosten så att proverna då ser normala ut. Så är inte fallet när det handlar om allergi.
För erat fall tOva: visst gav ni Sinlac vid något/några tillfällen? (eller kommer jag ihåg fel?) det är ju baljväxt & sojasläkting. -
Jag har för mig att det där som står under mjölkfri kost är "normalkostmatsedeln" till stor del och att de skriver i texten om man kollar i hela häftet från konsumentverket med de olika specialkosterna att de saker som anges i kursiv stil är sådant som behöver bytas ut mot alternativa produkter, dvs att de i uppräkningen skriver "matlagningsgrädde" så att man sen har valfritt alternativ istället för att de specar till havre-/sojagrädde.Allrona skrev 2011-12-01 13:16:02 följande:
Satt igår och kollade lite på livsmedelsverkets beräkningar för mjölkfri kost och glutenfri kost. Klickade på länken för matsedel - komjölksproteinfri kost. Några exempel:
Spagetti, köttfärsröra, riven parmesanost, tomat..
Omelette med potatis, ost och broccoli, tomat, sllad, vinägrett.
Rösti med ost, grönsallad
Smörgåsar med tomat och ost
Pasta, spenat- och ostsås, kassler
Detta var bara några få exempel. Hur många mjölkallergiker tål ost? Eller menar de att man ska ha sojaost i allt detta? Finns det soja-parmesan? Eller har Livsmedelsverket blandat ihop mjölkprotein med laktos? Aja, jag kollade både gluten- och mjölkproteinmatsedeln och kan säga att det är inte många av dagarna som min dotter skulle kunna äta maten. Så deras beräkningar bör vara ganska lätta att avvisa i ansökan om vb?
www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2011/2011_1_Merkostnader_for_tre_specialkoster.pdf
Det är betydligt lättare att få igenom merkostnader om man har något att luta sig mot, tex i form av KoV beräkningar. Utgå från det som anges som merkostnader för mjölkfri kost, med nuvarande siffror 850:-/år. Till det lägger du till den faktiska kostnaden för mjölkersättningsprodukter - för de är inte medräknade i den siffran. De anger som ett exempel på 72 l "mjölk" och 27,6 l yoghurtersättning, men det är som sagt ett exempel (och innebär i praktiken knappt 2 dl mjölk & 0,75 dl yoghurt per dag). Så räkna efter hur mkt mjölk, yoghurt, kokosmjölk/havregrädde etc etc som går åt per dag i verkligheten för er. Och sen räknar du ut hur många liter av allt som går åt enligt det och tar det gånger priset som ni betalar i eran affär. och lägger ihop det med schablonkostnaden för mjölkfri kost så har du merkostnaden för den mjölkfria kosten och då gärna poängterar att det som nämns som mängdexempel är just exempel och att de i praktiken innebär 2 dl mjölk per dag, samtidigt som normalrekommendationerna säger 5 dl mjölk per dag och att det också är den mängd som krävs för att se till att kalciumbehovet är täckt.
Det som du betalar för ev livsmedelsanvisning (tex ersättning) kan du rimligtvis inte ta upp som merkostnad eftersom det redan är starkt subventionerat, men övrigt för mjölkfritt.
Med glutenfritt så kan man ju få en hel del, men inte allt, på livsmedelsanvisning när det är barn, men det varierar lite mellan olika håll i landet om man kan få anvisning även om det handlar om veteallergi. Celiaki står i "lagen" att man har rätt till anvisning för, men på en del håll är de stelbenta och vägrar anvisning om diagnosen istället är veteallergi. Så beroende på vad man får på anvisning eller inte så blir det lite olika mycket att ta upp som merkostnader där. Men oavsett anvisning eller inte så allt det som man köper tex för att baka bröd i form av mjöler, men som man inte går att få på anvisning.
Nu är det ju jag själv som inte tål spannmål här hemma så jag har inte tagit upp just merkostnader för gluten/vetefritt, men det kan ändå vara idé att snegla på vad normen säger om merkostnader. Man kanske får mjöl och lite pasta på anvisning, men sen kanske man äter mera av ris, quinoa etc istället för pasta eftersom det inte är så mkt pasta och det blir ju också en lite dyrare kostnad för de sakerna än vad det annars hade varit.
Så de normberäkningarna är rätt bra att ha att luta sig emot, eftersom det är betydligt svårare för FK att ifrågasätta om man är i krokarna av KoV-beräkningar och motiverar sina kostnader utifrån dessa än om man bara lockar siffror "ur luften".
Sen har jag gjort så att när man räknat utifrån de olika normer som man kan hitta för olika saker så har jag rundat av summan lite lagom uppåt (några hundralappar eller så brukar det bli) till jämna 1000-lappar med motiveringen att den avrundningen "äts upp" av alla den andra specialkostkraven som behöver uppfyllas men som det inte finns normer/schabloner för där man behöver byta ut produkter mot andra som kanske är aningens dyrare när det handlar om grönsaker, frukt, dyrare halvfabrikat, alternativa ingredienser istället för ägg, helt alternativa rätter (som i exemplet med omelett) etc
Jag gjorde faktiskt så att jag skrev ut den där matsedeln för mjölkfri kost och sen gick jag till attack på den med överstrykningspennor i olika färger. En färg för sådant som inte kan vara med alls, en färg för att man behöver välja specialvarianter eller att det kanske bara finns någon enstaka (och då ibland dyrare) hel/halvfabrikat som fungerar i de fall det avser halvfabrikat, en tredje färg för där det krävs anpassning av recept med användning av alternativa ingredienser och en fjärde för de sakerna som faktiskt funkar att anvvända rakt av som potatis, gurka, broccoli etc. Väldigt färgglatt och inte mkt av färg 4. -
Konsumentverkets är det väl snarare än livsmedelsverketAllrona skrev 2011-12-01 16:26:58 följande:Tack för ditt långa och bra svar! Det var lite så jag hade tänkt, skriva ut deras listor och visa på hur lite min dotter eg. kan äta ur deras matsedel och därför ansöka om högre merkostnad än vad livsmedelsverket säger att det är. Så om jag förstår dig rätt kan jag använda livsmedelsverkets beräkning som grund, plussa på mjölk och yougurt och sen lägga till lite extra kostnader för "övrig specialmat"? Sen räknar jag utöver det mjöler osv. för vetefritt.
Vi har inte fått reda på om vi får livsmedelshänvisning eller ej. Dietisten sa att det bara var för celiaki men när jag protesterade sa hon att det finns ingen regel utan undantag. Vi ska träffa henne och läkaren på måndag så då lär vi väl få besked. Men om jag förstår det rätt finns det väl inte några mjöler att få som är "utan allt"? De mjöler vi använder är Lailas gula, bovetemjöl, rismjöl, majsmjöl och teffmjöl. Och att bara få ut pasta och fiberhusk känns som att vi inte kommer tjäna på?
Ang. mjölk har jag tagit upp 2 dl per dag, mer dricker inte dottern, men då har jag även tagit med kalciumtabletter som dietisten rekommenderar att hon ska äta.
Det är så himla skönt att ha er alla här i tråden att fråga om allt. Jag har fått så himla mycket hjälp nu inför ansökan om vårdbidrag. Stort Tack till alla som har tagit sig tid!
Men ja, använd som grund och motivera avstegen ordentligt.
Lailas gula går väl numera att få på anvisning har jag för mig, men inte de andra "rena" mjölsorterna finns ej som anvisning.
Hon dricker kanske bara 2 dl/dag i nuläget, men det blir kanske mera framöver så snåla inte och bara räkna med 2 dl. De beslut som jag har fått har brukat räcka i två år och på den tiden så kanske hon nog ökar i mängd. Sen blir det väl lite mjölk som används i matlagningen och till bakning och så också. Så av den anledningen har jag räknat med kostnaden för 5 dl risdryck/dag även om hon inte äter alla måltider hemma på vardagarna utan på förskolan och kanske inte dricker 5 dl rent per dag heller eftersom det försvinner en del till matlagning och bakning också emellanåt. Och om det ändå skulle gå åt mindre än beräknat så går det nog kostnadsmässigt på ett ut med kostnaderna för övrig specialkost som inte specificerats med exakt summa.
Glöm inte kostnaden för ev salvor och allergimedicin och ev inhalationer. Där kan du räkna med upp till högkostnadsskyddet (1800 i princip rakt av. Se om ni har tex salvor som inte går att få på recept så kan man ta upp dem också utöver den vanliga läkemedelsposten i ansökan om läkaren skriver det i intyget att de salvorna behövs. -
Celiakitråden: www.familjeliv.se/Forum-11-309/m51332556.htmlBlå Flygare skrev 2011-12-01 17:58:10 följande:Om någon har celiakitråden lättåtkomlig så tipsa mig gärna, kommer inte ihåg kategori den låg under.
A har testats för det innan och det var negativt. Men han har ffa samma problem och läk har inte hittat något (utom astman och kruppen som är rätt uppenbar ) utom lågt IgA-värde. Eftersom celiakiblodprovet bygger på IgA-antikropparnas reaktion kan man få falskt negativt svar då 8men det brukar stå i svaret då vilket det inte gjorde) Remiss till gastro (?) är skriven för ställningstagande till biopsi.
Någon som hört om detta innan? Varit med om det?
Vill inte ha specialkost hemma igen !!!!
Räcker med mjölkfritt, nu när man känt av hur bekvämt livet är då.
Vänliga hälsningar
Bortskämd
Man brukar alltid analysera IgA & gluten samtidigt för att se så att det finns tillräckligt med IgA.
Har man IgA-brist så går det att analysera för gluten med hjälp av IgG-antikroppar mot transglutaminas -
Det finns både receptbelagd och receptfri Calcichew.Blå Flygare skrev 2011-12-01 18:12:05 följande:En fråga till, vi vill ha calcichew till dottern för att slippa ge både kalcitugg och D-droppar. Men man måste ha det på recept?? Är det svårt att få? Eller finns det någon annan kombinerad kalcium-D-tablett som är god (inte mint) och tuggbar/smält-tablett. tycker pulver är omständigt, för S vill inte blanda i maten. Nu häller jag probiotika-pulver rätt i munnen på henne Jag ger också multi-vitamin-mineral-tablett, så vet ni någon bland-jox-tablett med mycket kalcium, D-vitamin, magnesium och så lite annat bös för allmänt lågt grönsaksintag så tipsa mig gärna Hon äter iaf .... pasta och ris med god aptit. Och söta saker
Den som heter Calcichew Mite är receptfri. 500 mg kalcium + 200 IE D-vitamin, men det blir ju lite lite d-vitamin om man jämför med separat kalcium + d-droppar (80 IE/droppe * 5 droppar = 400 IE) såvida man inte "överdoserar" på kalcium.
De som heter bara Calcichew citron eller spearminsmak) är receptbelagd. 500 mg kalcium + 400 IE D-vitamin
Sen finns även Calcichew Forte som också är receptbelagd. 500 mg kalcium + 800 IE D-vitamin.
Så det hänger på mängden D-vitamin om det är receptbelagt eller ej.
Övriga kombinerade kalcium/D-vitamin som inte är mint är:
Cal-D-vita - brustablett med apelsinsmak, 600 mg kalcium/400 IE d-vit. Receptbelagd
Jag har svårt att se att det ska vara svårt att få det utskrivet som kombinerat preparat om det nu bevisligen finns ett behov av extra kalcium pga mjölkfri kost samtidigt som det finns behov av D-vitamin.