Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Tibell skrev 2010-08-15 15:40:26 följande:
    Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!
    Gabriel är mitt första barn så jag har ingenting att jämföra med men jag tror jag hade en ganska vanlig graviditet, han var vildare än vildast (vilket han även är nu Flört) men annars kände jag nog inget särskilt. Började iofs att äta ris under graviditeten, något som jag i princip aldrig ätit förut. Himla tur att jag lärde mig tycka om det med tanke på att det är det enda G äter i princip..!

När vi ändå pratar om graviditeter och "den första tiden" och så där... Jag har hört, lite osäker på vartifrån, att för tidigt födda barn har lättare att få allergier än barn som stannar i magen tiden ut. Någon som vet om det stämmer? Hur är det med era barn? Gabriel räknades som lätt prematur när han kom i v.36+3 och tänkte om det kunde ha något samband. Inte för att det spelar någon roll egentligen men det vore lite roligt att veta om det finns någon sanning i påståendet.

Förövrigt är det blodprovsdags idag, ni kan väl hålla en tumme?
  • ViFrånLandet

Älsklingen & ni andra med kontaktallergier: Låter jättejobbigt att ni/de inte kan utsättas för vissa ämnen utifrån heller, lider verkligen med er! Vår lilleman har hittills inte visat några som helst tecken på att reagera så, bara på sådant han äter och jag tycker det är nog så jobbigt... Skänker er en tanke!

Nu ska jag försöka få i honom lite tidig lunch och sedan kladda fast emlaplåstren för att sedan bege oss till stan för test. Tack och lov är han på klockrent humör så jag hoppas det ska gå bra. Jag återkommer alldeles säkert efteråt!

Kram och tack för era "lycka till" Skrattande

• ViFrånLandet

Sådär, då var blodprovet taget. Det gick bra, han var väl inte direkt jättelycklig över att bli stucken men men... Frågade vad de skulle kolla efter men sköterskorna kunde inte säga annat än att det var glutenprov och en födoämnespanel som skulle tas, vilka ämnen som ingick där visste de inte. Så vi får väl se när svaren kommer då, skulle ta några veckor... Usch för denna eviga väntan i ovisshet, vill ju veta NU ju!

Sonen är förövrigt fortfarande lös i magen och prickarna runt munnen är fortfarande lika röda, de på halsen och bröstet har börjat blekna i alla fall så kanske går det åt rätt håll Glad

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-08-17 15:31:30 följande:
    Valiga födoämnespanelen är mjölk, ägg, soja, vete, torsk, jordnöt, om jag inte minns fel eller missar något. Alltså de vanligaste allergierna.
    Skönt att ha det avklarat!
    Tack, känns skönt att ha det gjort! Undrar om de utökar den då, hoppas verkligen att de kollar havre och majs (om det nu går med blodprov?). Förhoppningvis passar de på att kolla hund och katt också, det var trots allt grunden till att vi remitterades dit från första början...

Funderar starkt på att ge sonen pulmicort igen, han har varit utan sedan förra måndagen och det har gått bra. Men nu tycker jag han känns tät i andningen igen, speciellt nu på eftermiddagen då han gråtit en hel del... Eller om man ska prova med airomiren först kanske, se om det hjälper. Åh så jag längtar tills vi får komma till riktiga allergimottagningen och få EN läkare, hittills har vi haft olika varje gång Obestämd
  • ViFrånLandet

Crap! När det var dags för kvällstvätten upptäckte vi att sonen har riktigt fula utslag i rumpan igen, sådana han får av havre..! Rynkar på näsan Han fick pannkaka gjorda på vete i söndags och då han inte verkade få ont i magen/övriga symptom fick han det även i måndags... Undrar om det beror på det eller om det bara är en tillfällighet? Vilket fall tar vi bort vetet igen tills vi får svar på blodprovet, tänkte det kunde vara bra att ha lite i kroppen när det gällde glutenprovet, därför vi gav honom det... Stackars liten, usch vad elak jag känner mig!

En handbok för hur man ska reagera/agera som allergiförälder ska jag skriva "när jag blir stor" Flört

• ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-08-18 21:38:50 följande:
    Jag läser ikapp (har inte läst de senaste inläggen) så jag vet inte om jag säger nåt som redan är sagt. Är det Nutra AA han får? För det står på den att bajset kan bli mörkt och grönt av den.
    Han får Nutramigen 2 LGG.. Kollade lite snabbt nu om det stod något på den men hittade inget, jag ju ha missat det iofs. Nu är i alla fall bajset normalfärgat igen även om det är ganska löst (undantagen två dagar efter vetepannkakorna, då var det stenhårt!) så det var väl något tillfälligt helt enkelt...
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-19 12:03:25 följande:
    Vi har ju katter =(
    Vi har en luftvärmepump som även renar luften som skulle vara bra vid astma och allergier sa dem..så luften bör det inte vara några fel på!
    Vi har ju trott gräs hela tiden eftersom det började i samband med sommaren. Men de har väl gräs på Gotland med så där rök den teorin.
    Hoppas verkligen inte det är katterna som gör henne dålig, vet hur det känns att behöva ta bort dem! Tyvärr fick vi lov att göra det i början av sommaren då vi tror det var därför G var konstant förkyld...
  • ViFrånLandet
    Angel Gbg skrev 2010-08-19 19:22:42 följande:
    Alltså jag ser många pratar om "hoppas det inte är katterna/hundarna" men jag vill be er tänka en gång extra...
    Visst jag köper att katten/hunden är del av familjen och ja det är jätteledsamt, jag förstår jag är uppväxt med djur och allt sånt, det blir som ens barn men det ÄR inte ditt barn det är ett djur.
    Om alternativet är att jag får välja mellan att mitt barn inte tål vårt djur alternativt inte tål sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel mm mm så väljer jag djuret alla dagar i veckan då det är betydligt lättare för både barn och mig både nu och i all framtid. Att inte tåla djur visst är det handikappande i frågan följa med vänner hem efter skolan osv men jämnförelse med massor med födoämnen och riskera att lida näringsbrister och problem  så är valet enkelt.

Jag säger inte kasta ut djuren och hipp hopp hurra men jag ber er bara tänka lite på vad alternativet kan vara, så hoppas ni på djuren/djuret eller massor med mer födoämnen??? Kanske det en dag visar sig att det är djuret som orsakar grundproblemet och dom födoämnen man tror bara är symptom... ja ... jag vet inte
    Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop Obestämd

Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.

Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.

Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-08-19 20:54:16 följande:
    Ja vi ska ju på återbesök hos astma och allergimottagningen på måndag så jag tänkte slå dem en pling i morgon så de kan förbereda både prick och blodprov!
    Hade det bara varit snuva som varit problem hade jag inte kännt mig lika säker men hon har haft problem även med astman en hel del..till och med ett astmaanfall har hon haft! och då har hon varit HELT symtomfri från astman hela våren..så något måste det vara som spökar för henne!!
    Låter bra det! Ja, alltså att ni ska på återbesök så snart, inte att hon har besvär... Hoppas ni får reda på vad det är som orsakar problemen, jag ska hålla en tumme för er på måndag!
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-08-19 21:02:16 följande:
    Väldigt kort så kan det bli att om man utsätts för något man inte tål mer eller mindre konstant så kan det bli så att kroppen till slut "blir i uppror", att immunförsvaret börjar reagera på mer eller mindre allt, även sånt som man egentligen tål.
    Och när kroppen inte längre är under ständig påfrestning så tål man att äta det som man faktiskt tål, men som det verkade som att man inte tålde innan - när man var utsatt för tex pälsdjur.

Lite som med pollenkorsallergier kan man säga (fast typ snäppet värre) - att tex en björkpollenallergik under största delen av året inte har några problem alls att äta äpplen, men under pollensäsong när kroppen är ständigt utsatt för pollen så är immunförsvaret så uppe i varv att man då kan man få så kraftiga reaktioner att man svullnar igen i halsen av en enda pyttetugga. Lite halvdåligt exempel kanske för som en ungefärlig illustration eller vad man ska kalla det.
    Ditt exempel var jättebra, förstår precis! Sambon är pollenallergiker (bland annat...) och han reagerar visserligen alltid likadant på äpplen men under pollensäsongen måste han även utesluta päron ur kosten. Tack för förklaringen!

Men en liten följdfråga då... Ägg gav reaktion på pricktest så det är väl en "riktig allergi" antar jag, och borde inte ha något med den eventuella kattallergin att göra.. eller?
Svar på tråden Allergitråden