Inlägg från: ViFrånLandet |Visa alla inlägg
  • ViFrånLandet

Allergitråden

Kan förresten meddela att han är väldigt gasig i magen just nu, riktigt grinig också (fast han är trött så det kan bero på det..) Får väl se hur natten blir och hur han ser ut imorgon, hoppas innerligt på att gaserna beror på något annat!

• ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2010-07-20 18:02:12 följande:
    Först ugnsbakat, nästa steg är kokt för detär större andel hela proeteiner kvar i än i ugnsbakateftersom det är upphettat till högre temperatur och längre tid än kokkt. Så efter ugnsbakati en vecka kommer att man ska testa kokt och då är det havregrynsgröt som föeslås.
    Ojdå, då började vi visst i fel ände Obestämd Kan vi fortsätta med "gröten" nu när vi börjat eller ska vi skippa den och testa ugnsbakat istället? Om han nu inte visar symptom innan. Tips på något annat än knäckebröd i så fall? Sonen har bara ett litet riskorn än så länge, som började komma så sent som i söndags...
  • ViFrånLandet

Tack alla för tips och råd men nu avbryter vi provoceringen med havre, för nog kan man väl kalla detta en klar reaktion? Han sov dåligt inatt också (magknip), är betydligt gasigare i magen och avföringen är hårdare än vanligt även om den inte är fullt så hård som sist han fick havre. Han har heller inte fått några sår i rumpan men det är vi självklart bara glada över! Får väl se om symptomen hinner förvärras till imorgon, han fick nämligen lite havre i morse också, innan utslagen blossade upp så där...
  • ViFrånLandet

Nu kommer jag med några frågor igen...

Vi var till dietisten förra veckan och hon konstaterade allergi mot majs och havre och jag undrar om det räcker eller om en läkare måste blandas in? För att få det "på papper" så att säga? Vi kommer att utesluta det oavsett men det vore ju bra med det där intyget til kommunen, sonen hinner nämligen börja hos dagmamman innan vi ska till läkaren nästa gång.

Och så funderar jag på vilka typer av produkter kan man få på livsmedelsanvisning egentligen? Vi får ju Nutra för mjölken men hur är det med de andra allergierna? Känns som om det kommer bli dyrt att köpa alla ersättningsprodukter från vanliga butiker, om inte annat väldigt omständigt.

Förresten så gav dietisten ok för soyaprodukter! Har inte hunnit testa än men vi hoppas det ska gå smärtfritt, vore så skönt att kunna ersätta mjölken med annat än risprodukter Glad Vete ska vi vara fortsatt försiktiga med och planen är att eliminera och provocera med det så fort vi lärt oss om allt annat. Men det känns inte som om det är någon jättepanik då symptomen är betydligt lindrigare än med hans andra allergier...

Nu blev det så där långt igen, sorry. Tack på förhand!

• ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2010-07-26 16:10:44 följande:
    För mjölk finns inget annat än nutra (eller andra ersättninger) att få. När det gäller vete så beror det på hur försiktiga ni ska vara med det. Det finns ju pasta, mjöl, knäckebröd och rån att få, men vad av det som är utan majs vet jag inte. Tror iaf att knäckebröd o rån är med majs, men pasta har jag för mig finns någon variant på anvisning som bara är ris. Sen kan jag tro att alla mjöler är med majs eller majsstärkelse i, men det vet jag inte heller. Men tog inte dietisten upp det?
    Tack för ditt svar!

Nja, alltså vi var till dietisten på mjölkskola i grupp så vi hann inte prata så mycket enskilt. Hon kikade mest på utslagen runt munnen och så berättade vi lite snabbt hur han blir av havre resp majs och hon var säker på att det handlade om allergi. Vi sa även att han verkar reagera på vete men att vi inte är säkra på hur känslig han är. Hade inte en tanke på att fråga om vare sig anvisningar eller intyg, det kom vi på efteråt tyvärr... Får ringa vår läkare sen när hon kommer tillbaka från semester, får se vad hon säger. Tack igen!  
  • ViFrånLandet

Förresten så slog det mig, det är ju både majsglukossirap och modifierad majsstärkelse i Nutran Förvånad Kan det vara därför han inte blir helt 100 i magen trots både ägg, mjölk, havre och (för övrigt) majsfritt? Eller brukar man tåla det även om man reagerar kraftigt mot hel majs och majspuré? Blir inte klok på det här Obestämd

• ViFrånLandet

Vi tänkte göra lapptest här hemma och funderar på hur man bäst får till det, ni brukar ha kloka så råd och åsiker Skrattande

Vi ska kolla havre, vete, majs, mjölk och ägg.

Havre: Havregryn+vatten - kokad/micrad eller "som det är"?
    Vete: Vetemjöl+vatten
    Majs: Mixad majs - bör den kokas först eller räcker det med att den är tinad?
    Mjölk: Kan vi ta vanlig mjölk eller är det bättre men något annat, tex margarin?
    Ägg: Antar att rått ägg är lättast, bara att röra ihop vitan och gulan..?

Bör vi ta med något annat också, när vi ändå håller på?

Tack på förhand!

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-30 15:37:53 följande:
    Soja? Har du kollat min blogg där beskrivning om hur man gör?

Det ska vara ej tillagat, men gärna "grötigt". Ta helst ren havre (sempers) eftersom de vanliga havregrynen kan innehålla vete.
    Mjölk och ägg vete katten egentligen.. *funderar* Vissa har fått som läskpapper mot huden så att det ligger mot. Våra "skålar" var "tomma", alltså inget som låg mot huden, men har hört att det ska finnas mot huden. Men det kanske är strunt samma om man använder plåster för då ligger det ju mot huden.
    Gör två olika med mjölk kanske? Mjölk torkar ju in men det gör ju inte smör.
    Tack för svar! 

Vi insåg ganska snabbt att vi aldrig skulle få plats med alla lapparna på sonens rygg (där han inte kommer åt vill säga) så vi kör två omgångar istället, eller om vi skippar att testa ägg och mjölk helt, vi får se. Han har aldrig reagerat på soya, men det skadar väl inte att testa.. Men som någon skrev, hur testar man det?

Det blev i alla fall fyra lappar; vanligt havregryn blandat med vatten, bara så pass att det gick att gröta ihop. Lika så med vetemjölet (fast då blev det ju som klister förstås Flört). Majsen mixade jag så gott det gick. Och så en tom testlapp. Använde mig av steril kompress och fixomull, och så tejpade jag med "vanlig sjukhustejp" runt om för säkerhets skull. Får väl se hur resultatet blir helt enkelt, jag återkommer!
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-07-30 15:49:07 följande:
    Golvet var precis nystädat ( även våttorkat ) så det borde inte ha funnits mjölkrester,,,dessutom har vi inga mjölkprodukter alls i huset! Så det borde ha varit plättan hon reagerat på. Nu har hon mer eksem på mage/bröst och det börjar sprida sig lite ut mot ryggen och på armarna!

Men som du säger får vi nog provocera med ämnerna igen..även om det känns som att det var en reaktion på både vete och havre!
    Måste fråga, är inte din lilla tjej känslig mot ägg också? Har för mig att jag läst det tidigare i tråden... För i så fall kan hon väl ha reagerat på det också? Hur som haver, hoppas ni kommer på vad det är!

Får ni förresten någon hjälp av läkarna nu, för visst trodde de inte riktigt på er förut va?
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-30 19:45:34 följande:
    Sojamjöl är nog lättast att göra gröt av.
    Ärtor kan man mixa om man vill, skalen kan man nog ta bort om man vill annars när man "mosar".
    Det går väl att testa vad som helst sägs det, men oftast testar man ju det man misstänker att de får en sen reaktion av i form av eksem (och magont). Det som de testar här är mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg. Men på vissa ställen verkar de inte testa ägg.
    Sojamjöl? Det ska jag kika efter i affären imorgon! Ska även försöka hitta Teffmjöl (tack för tipset förut!)

Du råkar inte veta om det går att testa för majs via riktigt lapptest? Det verkar vara en ovanlig allergi/överkänslighet så jag hittar just ingenting när jag letar här på nätet så jag tänkte om de ens kan testa det... Längtar till 9/8 då barnmottagningen öppnat igen så jag kan få tag i läkare och dietist!
Svar på tråden Allergitråden