Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Miralicia skrev 2010-07-31 23:53:01 följande:
    Blå myran: skrovligheten, kan man liknade vid lite grovkornigt sandpapper?
    Sån hud har ena grabben (den vi misstänker viss mjölköverkänslighet på utan att kunna göra något åt det) och han har fått en kräm som heter Caress utskriven som mjukgörande och som ska vara bra till den typen av hud.

Kortisonkur även på stort hudområde ska inte vara någon fara, (men var lite försiktig med solen och ha täckande kläder under kur och ett tag efter) - jag har fått läkarordination (från erfaren hudläkare) på att det inte var några problem att köra helkroppssmörjning ens med klass III-kortisonsalva under ett par veckor om det behövdes (då när jag var dålig förra våren). Visserligen vuxen, men bör kunna fungera även med barn med svagare preparat.
    Nja, huden brukar vara torr när jag beskriver densom grovkorningt sandpapper. Mer som finkornigt Fast inte riktigt så heller, känns mersom små-sår fast det inte är hål på huden Obestämd
  • Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-08-01 01:11:47 följande:

Undrar lite saker om mjölkallergi som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara.

Att börja med smakportioner och mjölk är inte samma sak. De första smakportionerna mat är rena rotfrukter/grönsaker, och det finns några mjölkfria gröter att välja mellan. Provocera med mjölk brukar man inte göra innan halvåret iaf, så länge man konstaterat allergi/överkänslighet mot mjölk innan.
  • Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-08-01 01:11:47 följande:

Undrar lite saker om mjölkallergi som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

Det är så att sonen äter mjölkfri mat sedan han var 6 veckor gammal (han blir fyra månder på tisdag) och bvc vill att vi snart ska börja med smakportioer och gröt.

Borde vi inte börja provocera honom (typ byta ut en tsk altera mot tex vanlig nan) innan han börjar med smakportionerna?

Svårt att veta om vi sedan samtidigt som vi provar nya maträtter ska börjar provocera honom mot mjök eftersom det då är svårt att veta vilket av det han reagerar på?

Jag hoppas ni förstår hur jag menar, lite svårt att förklara.

Gluten bör man inte introducera innan 6 mån, detta är extra viktigt om man inte ammar.
  • Blå Flygare
    Alexi skrev 2010-08-01 13:50:18 följande:
    Så du menar att jag inte behöver känna någon rädsla för förskolevärlden utan att ha testat om hon är allergisk? Är det uttalat alltså inom skolan att man inte har nötter? Om föräldrar köper med sig kakor/glass osv då för att bjuda på (vet jag ju förekommer mycket i vissa förskolor)? Eller om barnen ska ha matsäck med och det kommer med nötter där på något sätt?

Jag har tänkt lite som att eftersom hon inte reagerat på något annat skulle risken för nötallergi vara liten, är det fel tänkt, är det vanligt att bara vara allergisk emot nötter och inget annat?
    Nötter, mandlar och jordnötter är förbjudet på alla förskolor och det inkluderar vad man som förälder bjuder på. Men jag hade ändå tagit upp det med personalen så de poängterar det till andra föräldrar, påminner och kontrollerar. Jag har påminnt på vår avd efter en misstänkt reaktion, och upplever att både personal och föräldrar är nogrannare sen dess. Men så har hon bytt avd med, så nogrannheten kan ju skilja mellan avd med.
  • Blå Flygare

Åt igår nått jag inte ätät på väldigt länge; chokladbiskvier Tungan ute Kan innehålla spår av mjölk. Synd att de bakas ut på mjölad plåt, annars hade S också kunnat ätit dem, så onödigt!! Ägg, mandlar och guarkärnmjöl i så klart.

• Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-08-08 12:44:16 följande:
    Hej, vi ska åka till Mallis om ett tag och nu behöver jag plugga på vad skummjölkpulver, vasslepulver, heläggpulver och alla andra ord som står för att de innehåller mjölk, ägg eller soja eller E202 (kaliumsorbat). Är det någon av er som vet var jag kan hitta en ordlista för alla sånna ord översatta till spanska/engelska?

Nu ska vi packa väskan så full vi kan med havremjölk, margarin, grötpulver, korv och annan mat men vi kommer ju behöva handla ändå, tex pasta utan att det ska finnas ägg i den. Ägg vet jag att det heter "huevo" men det finns säkert fler ord för sånna där pulver och annat som jag inte har kläm på.

Ni som rest med födoämnesallergiska barn/vuxna, har ni något tips som ni vill dela med er av till oss ?
    www.ecc-kiel.de/EVZkiel/food-infos/allergy-lexicon.html

Mha denna och celiakiförbundets kort (finns på hemsidan så man måste inte beställa, dock vara medlem för att komma åt) skrevjag ihop ett eget kort till dottern. Ha både på spanska och engelska, vissa restauranger drivs inte av inhemska. Och sen så är ju inte spanksa deras första språk heller, är det katalanska man bäst gör sigförstådd på. Men innehållsförteckningarna är på spanska.
  • Blå Flygare

Är det extra mycket av någon pollen,  mögel eller annat nu (i Gbg-trakten)? S är åter snuvig, röd och svullen i ögonen... Kan kanske varaen förkylning i kombination med ansiktsmålning i ögonen, men vadär sannolikheten för det?

• Blå Flygare
    Tibell skrev 2010-08-23 18:22:39 följande:
    Vad skönt =) då hoppas jag att det växer bort och att den inte blir värre än vad vi haft i sommar ! Finns ju vissa som knappt kan vara ute ! Hon har ju haft det väldigt mildt ändå med rinnsnuva och problem med astman bara!
    Vet nån vad hon kommer få för slags medicin nästa vår ?!
    Och ni som har dessa allergier äter era medicin i dagsläget ?!
    Läkaren ville ju inte skriva ut något nu eftersom säsongen är över men hon har ju fortfarande rinnsnuva! Men det kanske går över snart?
    Säsongen för gräs är INTE över. Både jag (måttligt allergisk) och dottern (mycket allergisk) måste ffa ta tabletter. Så sent som förra veckan klibbade ögonen igen på S så hon inte kunde öppna dem, nått som inte hänt på flera veckor. *Suck*

S tar aerius (stavning?), lomudal ögondroppar och nasonex nässpray (kortison). Förra året fick hon annan nässpray som skulle tas fyra ggr/dag, men den funkade sämre så vi fick bytt. Denna funkar något bättre och tas en gång om dagen. Ögondropparna är vi inte nöjda med, men har inte hört om det finns andra. Sen ger vi nazaleeze (stavning?) som är ett cellulosapulver som lägger sig som en hinna i näsan så mindre pollen tas upp. Den köper man receptfritt på apotek eller hälsokost så den kan ni ju faktisk testa. Den hjälper mer än man skulle kunna gissa.
Svar på tråden Allergitråden