Shea 1 skrev 2010-10-03 21:40:54 följande:
Hej!
Hoppas det är ok att jag ställer några frågor. Jag har frågat lite här förut också..
Jag har alltid misstänkt någon slags allergi hos vår son (2,5 år). Han har haft stora problem med eksem. Efter mycket tjat fick vi göra några tester (ägg, mjölk, torsk, mandel) på bvc som inte visade något. Jag har alltid upplevt mig som nonchalerad (nästan kränkt) på bvc och barnmott.
Igår svällde vår son upp kraftigt runt munnen/ansiktet/ögonen i samband med måltid och vi fick åka ambulans till akuten. Nu är vi hemma och längre fram ska en allergiutredning startas.
Troligen var det jordnötssmöret i Thaigrytan han reagerade på.
Mina frågor: Ska jag kräva allergitester även på soyabönor, ärtor osv? Läkaren på akuten trodde inte att den allergiska reaktionen kunde sättas i samband med hans eksem.
Är det något annat jag ska tänka på i samband med utredningen?
Kan väl också tilläggas att han
* går upp väldigt dåligt i vikt
* har hoppat ner även på längdkurvan
* aldrig har fast avföring, alltid "komockekonsistens" (det kanske bara vi lantisar vet vad det är...)
F*N!!!! att jag inte stått på mig ännu mer, men jag har hela tiden fått höra "Han ser så pigg ut" och "Nej du DET DÄR gör vi inget åt" (naturligtvis har han nästan alltid råkat se fin ut i huden när vi kommit till läkare).
Den här gången ska jag skriva ut bilder på hur hans eksem ser ut när de är som värst.
Förlåt om jag skrev långt, men jag är fortfarande jätteupprörd och ledsen för det som hände igår. Jag trodde att han skulle dö...
En sån tur att det gick bra, hoppas nu ni får bra hjälp och ett bra bemötande när utredningen ska göras. Visst finns det eksem som inte beror på allergi, men jag personligen tycker det är galet att avskriva allergier utan att alls testa/utreda först. Jordnötter är ju besläktade med övriga baljväxter så jag hade krävt test även för det. Kanske till och med uteslutit det ur kosten nu för att se om eksemet ändrades något.