Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

EL I skrev 2010-06-03 18:56:13 följande:
    Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!
    Mycket och rå
  • Blå Flygare
    Annamamma 83 skrev 2010-06-07 13:01:14 följande:
    Har varit på vårdcentralen idag för o kolla upp grabbens ev allergier lite.
    Han får ofta märkliga utslag o reagerar tex på myggbett. Varje myggbett svullnar o blir jättestort o varar lääääänge.
    Han skrev ut medicin att ta en gång per dag.
    Sen togs blodprov, ej pricktest utan vanligt stick i armen.
    Läkaren sa att de kollar efter allergi inomhus och utomhus, sen går man vidare.
    Läkaren skulle dock på semester,så ja får vänta en månad på svar.

Någon som gjort samma test? va innebär de egentligen, jag hade lite svårt o förstå då läkaren hade svårt med språket. Test för inomhus o utomhus? Visar de bara om de finns något o sen får man kolla vad? Ja hänger inte med riktigt???
    Låter inget vidare att ni ska behöva vänta på svaret bara för att den läk har semester. Någon annan borde kunna lämna ut provsvaret kan jag tycka. Man brukarfå svar efter ca 1 v. Inomhus och utomhus? Tja, menar nog pollen och mögel/kvalster. Man kan ju testa så många olika saker och vi har mest kört "födoämnespanelen" men detfinns väl en "pollenpanel" och en "innepanel"då kan jag tänka mig.
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2010-06-07 18:54:37 följande:
    Ja, jag blev förvånad att det gick så snabbt.. Jag skickade in ansökan för en månad sen och det stod i brevet att jag förhoppningsvis skulle få beslut i augusti. Sen blir det säkert avslag, det verkar ju vara väldigt svårt att få beviljat, men jag räknar med att överklaga en gång och sen struntar jag i det. Då har jag försökt i alla fall!
    Lika snabbt om för oss Vi fick beviljat med Solig
    Hon hörde sigför lite, säkert dubbelkollade att vi sa samma - sen hörde hon om inte vi skulle ha med mer saker i ansökan som extrakostnad för tvätt eftersom jag tagit med detpå mertid. Om vi inte skulle ansöka för merkostnad för fil-subsititut (nej, detär vällingen det) och så. Trevligtsamtal, men hon lämnade inget besked då.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-06-07 22:29:44 följande:
    Skrattar så jag gråter!!! 
    Det var det bästa jag hört på mycket länge!
    Åh nej!!! Albin måste ha massa allergibesvär utan att vi förståttdet, för han behöver sitt musikband för att kunna somna. Nu måste vi nog ta bort mjölk, soja, vete och koksnöt ur kosten

lol
  • Blå Flygare

EL I: Jag tycker ni verkar få bra råd av dietisten. Testa en sak i taget och ordentligt så ni är säkra på er sak sen. Omöjligt att vara strikt sen om ni inte är helt säkra.

Kavat: Trist läsning Gissar ni får välja när han ska få bli dålig och då låta  honom gå på dagis en dag. Sen ansöka om resurs när ni harpå benen att han intefixar det utan Drömmer

• Blå Flygare

www.kopandafoods.com/glass/

Detta är en glassblogg av en vegan=ingen mjölk eller ägg. Mycket soja så klart, men det finns förutom tips på köpeglass och recept även tips till egna glasstillverkningen. Och något recept med kokosmjölk.

• Blå Flygare
    EL I skrev 2010-06-13 20:23:18 följande:
    ja det är ju det som är så svårt. Dietisten vil ju testa vetestärkelse men just nu hittar jag inget som han äter med stärkelse i faktiskt (förutom kräm då...) Om vi har tur som i dag så äter han 2 bett på mackan. Vi har testat massa olika bröd (både köpt och eget  bakat) men han äter inte bröd sen vi började med  vetefritt När vi provocerade med vete nu så var det inget problem att få honom att äta macka trist när han inte äter pga sin allergi

Likadant pastan har testat flera olika sorter men han plocker bort pastan

Vet inte riktigt hur jag ska få i honom allsidig mat. Just nu äter han kräm till frukost (har försökt både göra egen och köpa annan kräm men så fort han ser att det är nån annan sort så äter han det inte ) och sen dricker han lite rismjölk. Lunch o middag äter han bara korv, köttbullar, köttfärs  mm mm, ingen pasta eller potatis. Ris äter han lite grann liksom quinoa. Känns som om det liksom inte blir nån näring i det alls
    S tog lång tid att få att äta bröd igen efter vi tog bort sädesslag. Men vetestärkelse fick hon i sig via småkakor (hon gillade heller inte mjuka kakor). Testat pannkakor, men får dem ingetbra - lyckats förstöra två stekpannor på kuppen med.

Solig  Kokos/mandel-glass blev en succé, gillar att ha glassmaskin Skål
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-06-14 21:51:51 följande:
    Tack för alla svaren. Det som jag egentligen känner innerst inne är det mest logiska stämmer överens med det ni säger. Att sottern inte (åtminstone i dagsläget) är aktuell för Anapen eller liknande, men att det nog kan vara smart att be om antihistamin och kortison. Det har vi redan till sonen (svår cashew+pistageallergi).

När jag ändå tjatar, vad har ni för antihistamin till  era barn? Vilka erfarenheter har ni av de olika antisitaminerna? Sonen har Tavegyl, men jag tycker inte det hjälper klockrent, och har blir konstigt både speedad och trött av den. Undrar om Aireus (stavning?) kan vara bättre? (vet att jag kan läsa på FASS, men kan vara av värde att höra lite erfarenheter också.)
    Vi fick betapred utskrivet till S när hon svullnade upp om läpparna en gång. Sen har det inte hänt igen så vi har mer eller mindre glömt bort de tabletterna.

När hon var mindre fick hon flytande aerius utskrivet och det har vi testat vid misstänktreaktion. Det har väl inte hjälpt vid magbesvär, men mot pollen. Nu tar hon det i tablettform för det går lättare ner, började med det förra sommaren när hon blev 3 år. Det är smälttabletter som smakar gott. Sen har jag svårt attsäga om medicinen är bra eller dålig - hur svår reaktion hon har. Men utan den klarar hon sig inte. Hon tar dubbel dos fördelat på 2 tillfällen plus nässpray och ibland ögondroppar för attallergin inte ska bryta ut. Glömde ge en gång (gav1 gång den dan) och det var ingen hit! Jag har inte märkt någon biverkan på dem.

Tavegylharvi aldrig testat.

Mot matreaktioner får hon Lomudal GI som ges 4 ggr/dag 15 min innan måltid. Sen hon fått den i några veckor har hon inte samma problem med maten som innan (magont, matvägran...)
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-06-23 08:48:11 följande:
    Nån som kan förklara för mig vad syftet med att FL har "Fråga experten - Allergiexperten" om denna nu utsedda expert inte svarar på några frågor?
    Råkade klicka fel när datorn segade och såg att av nästan 49 frågor som ställts från olika personer så var det bara 17 som hade fått ett rätt allmänt och halvdiffust svar. Och inte en enda fråga som besvarats sedan första halvan av april.
    Varför inte bara ta bort kategorin - som det är nu är det nästan lite pinsamt för dem att ha den kvar - om inte nu experten börjar svara och ge lite vettiga och mer konkreta svar än att hänvisa till BVC. Det är ju inte direkt så att den kategorin erbjuder nån hjälp.Obestämd
    Du får ställa frågan till experten!
  • Blå Flygare
    Karolin86 skrev 2010-06-23 23:44:25 följande:
    hej. hoppar in här och frågar.
    någon som har barn med komjölks-allergi som ger kalktillskott? Vilken och hur mkt isf?
    jag fick rek. av dietisten att köpa på apoteket men skulle fråga där vilken han skulle ha för de visste dom. på apoteket fick jag inte köpa eftersom de inte fanns till barn? hur gör ni?
    Här har apoteket svara att de bara säljer till barn efter dietist rekommendation. Calcitugg och calcichew har vi fått på recept, det är tuggtabletter som smakar gott (ena citron o andra apelsin, ena med D-vitamin). Innehåller sötningsmedel. Delas på hälften för att bli lagom mängd.
    Sen finns det en jag glömt namnet på med pepparmintsmak som man slipper dela, ävenden med sötningsmedel och tuggtablett.
    Annars kan man ta Kalcidon (med eller utan D-vitamin) och krossa (i mortel eller köp en tablett-kross) De smakar inget och innehåller socker ist för sötningsmedel.

På hälsokosten finns Nalletabletter med kalcium. Minallvit heter de och innehåller inte så mycket kosntigtjox som apotekets. Smakar äpple. Dock rätt dyrt eftersom det är så lite kalcium i varje (det står 1-2 tabletter om dan, men det är beräknat på attbarnen får i sig mer kalk i kosten så man får ge mer).
    Sen finns det ett pulver att strö på också. Dolomite? Kalcium och magnecium om jag minns rätt. Men detär inte säkert!
Svar på tråden Allergitråden