Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-05-07 14:42:45 följande:
    Hur var det nu.. fick inte utesluta gluten förrens prover var tagna säger ni?
    Räcker det om han dricker sin fullkornsvälling 2 gånger per dag eller måste vi fortsätta med pasta och smörgåsar och sånt med? Nu äter han ju typ ingenting mer än frukt, grönsaker och ca halva sina vällingflaskor så han får ju ändå inte i sig direkt mycket gluten.
    Det ska räcka med fullkornsvällingen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-05-11 19:41:05 följande:
    Swipper hette den. Sprang på den idag när jag handlade och blev såå glad eftersom den faktiskt verkar funka =0. Är som saft i avlånga små förpackningar som man lägger in i frysen
    Just det, den bör nog funka för er. Här funkar den inte för dottern pga kaliumsorbat.
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-05-11 20:51:09 följande:
    Åh, sån där swipperglass har vi i frysen! Undrar om lilleman kanske kan äta den då? Har dock inte förpackningen kvar så jag bör nog köpa en ny iaf, ifall att de skulle ha gjort om den.. Förresten så kanske den är gammal nu, köpt i slutet av förra sommaren, hehe...

Annars har jag hör att piggelin ska vara ganska allergivänlig, stämmer det? Har inte kollat innehållsförteckningen så vet inte vad det finns i...
    Är sojasläkting (E414 - gummi arabicum) i Piggelin. Sen kan inte GB garantera att några av deras glassar är helt fria från spår av mjölk & nötter eftersom det hanteras i samma lokaler (men det anges inte på någon förpackning utan endast på deras hemsida)
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-05-11 20:54:34 följande:
    Är sojasläkting (E414 - gummi arabicum) i Piggelin. Sen kan inte GB garantera att några av deras glassar är helt fria från spår av mjölk & nötter eftersom det hanteras i samma lokaler (men det anges inte på någon förpackning utan endast på deras hemsida)
    Och naturligtvis glukossirap av odeklarerat ursprung som i princip uteslutande är vete eller veteblandning också
  • Miralicia
    miracle maker skrev 2011-05-11 21:06:45 följande:
    Är det så?! Skit också, dottern och jag delade en Piggelin i eftermiddags, jag blundade och hoppades på det bästa... :(
    Jag har för mig det från härom året i varje fall när nån som jag inte kommer ihåg vem det var höll på och kollade ang det. Jag själv får klåda av piggelin i varje fall (sen att jag fuskat nån enstaka gång ibland är en annan sak när det är för min egen del)
  • Miralicia
    Sousafon skrev 2011-05-11 21:32:00 följande:
    Ojdå, kan GB-glassarna innehålla spår av nötter?! Vi brukar undvika spår av nötter. Vår kille har aldrig reagerat på de GB-glassar som han kan äta (utan ägg och nötter), men vågar man fortsätta ge honom dem? Han brukar inte få så ofta. Men spår av kan ju också vara hur lite som helst, och så känslig är han nog inte. Hm, svårt...
    De är ju inte märkta med att de kan innehålla spår, men de skriver att de inte kan garantera att någon glass är helt fri från spår, så risken är nog rätt liten men de vill gardera sig själva eftersom de inte har helt separat. Skulle det vara stor risk för spår så borde de rimligtvis skriva ut det på förpackningarna. Så äter han utan problem i nuläget bör det nog inte vara några problem att fortsätta.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-05-11 21:40:00 följande:
    Skönt i allafall att astman känns bättre =)
    Så trist när de ska vara känsliga för pollen, är ju så svårt att undvika. Är otroligt tacksam att Bella tål björk i allafall.
    Hon hade massa symtom när det blommade mycket al och hassel, precis som Tilde. Men nu mår hon som sagt jätte bra.
    Men jag tror nog gräset börjat komma, såg snuvan på Tilde när hon var ute innan idag. Hoppas det blir milt nu när flickorna äntligen mår bra.

Miralicia : är det vete i trollerimix glassarna med ? Vet att mormor matade Bella när hon var liten bebis, typ 8-9 månader. Hon han bara ta ett par slick innan jag hann se vad som hände. Vet ju att den innehåller guarnkärnmjöl ( eller någon sojasläktning i allafall ) så hon fick ju lite eksem på magen och så.
    Men sen fick hon sina typiska veteprickar runt munnen. Då tänkte jag inte på det eftersom vi inte hade sett sambandet mellan prickarna och vetemissar.
    Men nu kom jag att tänka på det ..
    Är ju glukossirap i trollerimixen och det är väl som med all annan glukossirap att det kan vara vete, och rätt troligt att det är det åtminstone delvis om det inte står specifierat som "glukossirap (majs)".
    Är två sojasläktingar i (frukt- & gurakärnmjöl) samt att den är klart utmärkt att den kan innehålla spår av mjölk.
  • Miralicia

Vet inte, har varit bra senaste veckorna. och inte ett dugg röd oavsett vad hon ätit.
    Men hon har ett j-a humör, snudd på gräslig att ha att göra med emellanåt om man får säga så. Vet inte om det beror på ngt allergirelaterat eller om det är "arv" (det finns en hel del att brås på vad gäller sånt   )

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-05-22 11:45:15 följande:
    Du får ett intyg och stressa inte i "onödan" är mitt råd med de allergena sakerna.
    Det enda färdiga bröd vi tål är Garbos quinoabröd som vi rostar och Moillas flatbröd (till tacos pizza används det här). Och kexen Millys friends. De jag kommer på nu i alla fall... Resten får vi baka eget.
    Schärs Fette crocanti funkar väl också för er trots märkningen med ev spår av soja?
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

Är det Kelloghs Rice Crispies? Misstänker det i varje fall och då säger jag absolut NEJ!

Alla Kelloghs produkter (i varje fall här på den Svenska marknaden, på den engelskspråkiga/USA vet jag att det har en glutenfri Rice Crispies, men då är det en särskild variant som heter Rice Crispies glutenfri utöver den vanliga Rice Crispisen) innehåller för mycket gluten för att ligga över gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt, så då finns det garanterat rester av andra spannmålsproteiner också
Svar på tråden Allergitråden