annacec skrev 2011-05-07 13:08:51 följande:
Min 5-veckors bebis har blodigt slem i avföringen. Vi ammar. Har testat komjölksfritt i två veckor, men ingen skillnad, nästan mer nu. Kan det vara glutenallergi?
Svarade dig i mjölkallergitråden igår, men klistrar in det jag skrev även här.
Gluten är hon/han för liten för att reagera på i form av celiaki/glutenintolerans, vilket är ett livslångt tillstånd. Man utvecklar inte glutenintolerals under helamning även om gluten kan passera över i bröstmjölken (däremot så kan den lilla mängden ev påverka om det redan finns en glutenintolerans) däremot så kan man reagera på vete som allergi vilket är en helt annan sak än glutenintolerans genom att det är andra proteiner i sädesslagen som man då reagerar på med olika kroppsliga mekanismer som ligger bakom vete/sädesslagsallergi & glutenintolerans. Men läs vad jag skrev i mjökallergitråden, finns betydligt troligare förklaringar där:
"
annacec:
ge det ett litet tag till, trots allt så är det inte så länge som du varit utan mjölk, och sen några småmissar på det. När man ska testa så ska man räkna med att man utesluter helt 3-4 veckor innan man försöker drar några bestämda slutsatser (om det inte är så att man fått en markant skillnad bara från en dag till en annan). Sen eftersom tarmen verkar vara rätt rejält påverkad så får man räkna med att det tar ytterligare ett antal veckor efter att man har hunnit bli helt fri från mjölkprotein för tarmen att återhämta sig och läka igen
Såg att du skrev att det nästan är värre efter en vecka på mjölkfritt får mig att fundera på vad du använder och ersätter mjölk med - havre? ris? soja?
Eller äter du mycket vegetariskt och därmed mkt soja & baljväxter?
Det finns ett samband med mjölkproteinallergi & sojaallergi på så sätt att mellan 30-50% (nämns lite olika siffror på olika håll) av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även sojaallergi. Ofta genom att de har en delvis likartad proteinstruktur så att när man upptäcker mjölkallergi och ersätter med soja så tar det omogna immunförsvaret fel och börjar reagera på soja i tron att det är mjölk (lite kort förklarat).
Även antalet allergier mot havre har ökat under de senaste åren genom det enormt ökande utbudet av havreprodukter, så att när man börjar ersätta all mjölk med havrebaserade produkter så blir det nästan lite överdos av havre jämfört med hur mkt havre som brukar vara med i normal kost. Så om jag var du så skulle jag under de närmast kommande veckorna se till att helt undvika soja och ev även vara försiktig med havre och i första hand anvnda mig av ris- & kokos-produkter som ersättning för mjölk.
Ett alternativ om det inte blir bättre är mer drastiskt så det avvaktar man gärna lite med är att gå ner på en strikt baskost/eliminationskost där man under ca 2-3 veckor håller en väldigt begränsad kost med bara ett väldigt fåtal livsmedel som sällan brukar orsaka allergiska reaktioner och därefter långsamt testar att introducerar ett födoämne i taget med ett par dagars mellanrum. Men testa helt soja- & baljväxtfritt i första hand.
Sen eftersom tarmen verkar vara rätt så påverkad så kan det vara bra att börja ge sempers magdroppar om ni ännu inte ger det. De innehåller "snälla magbakterier" som hjälper tarmen att återhämta sig. Men ge inte fulldos på en gång utan börja med en droppe och trappa successivt upp till full dos, annars så är det inte helt ovanligt att magen blir lite "chockad" så de fått magknip av det.
Ang läkaren du träffade - är nog bäst att jag inte säger vad jag tänker."
Sen ett tillägg - även ägg hör till de vanligaste allergierna bland små barn (mjölk, ägg, soja, fisk (torsk främst), vete och i viss mån även havre. Kombinationerna mjölk-ägg, mjölk-soja samt mjölk-ägg-soja är klart vanligast. När du uteslöt mjölk, det är inte så att du börjat äta tex majonnäs och andra röror & såser mm med ägg i istället för mjölkbaserade i större omfattning än innan?