SmillaMilla skrev 2011-03-14 14:45:02 följande:
Aha, så du har hudceliaki? Och kände igen utslagen som du brukar få? Samma?
Nja, vad jag har vet jag faktiskt inte säkert.
Finns det som talar för veteallergi (t.ex. att antihistaminer hjälper mot klådan, i varje fall delvis och det "ska" de inte göra vid DH) och att det blir en del "traditionella nässelutslag" (finns visst kvar bilder i mitt galleri under "starka bilder" på hur jag såg ut när jag var hos läkaren, men då är det ändå rätt "snälla blder" på hur jag såg ut då, men han kastade en blick på min ena överarm där det såg som "snällast" och minst ut i ca 1/3 sekund och var inte det minsta intresserad av att titta närmare på ngt annat och sen avfärdade han allt
Och sen när jag väl lyckades tjata till mig att ändå få ta ett glutenprov så tog han det prov som man brukar ta på barn under 2 år på mig, när jag var strax över 30, men det upptäckte jag inte förrän flera veckor senare när jag jagat läkaren i ngn vecka och även begärt att få ut ssjälva provsvaren för att läsa siffrorna på de olika proverna själv.
Ger inget utslag heller på RAST för vete, men en liten tendens på hemgjort prick- resp lapptest.
För hudceliaki talar väl att min mage ballade ur totalt så snart jag åt ngt med gluten i tillsammans med något innehållande mjölk och det försvann när jag tog bort sädesslagen. Sen tog det från typ februari till årsskiftet innan alla de utslag som hade blossat upp i februari hade läkt och var borta igen, det gör det ju knappast med en veteallergi, men däremot så säger de att det vid DH kan ta upp emot ett år att läka ut utslagen efter diagnos. Och om jag får i mig något nu så blir det snarast mer DH-likande utslag än traditionella nässelutslag.
Så vad jag har vet jag inte och ska jag försöka testa att få en ordentlig diagnos så krävs det ju att jag måste äta gluten i rätt stora mängder i flera månader för att kunna ta om prover och det finns inte en chans att jag tänker göra. Däremot så är det ju helt klart att jag inte klarar av minsta lilla med vete elelr de övriga sädesslagen, vetebaserad glukossirap, kornmalt etc (även om jag ibland medvetet fuskar och inte orkar detaljjaga ursprung till ev glukossirap som delingrediens eller glutenfri vetestärkelse om jag skulle äta ute nån gång utan garderar med antihistamin mot klådan i så fall även om det sen kan bli att jag får lite finnar och liknande småutslag. Och liknande så fuskar jag med något glas julmust varje år i hop med antihistamin, det har helt klart varit det som varit svårast att avstå ifrån.