Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Mela78 skrev 2011-03-11 13:10:59 följande:
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
    Till viss del beror det väl på hur barnet är, varierar nog från barn till barn.  Stora dottern fick turbohalers utskrivna när hon var 6 år och klarade det galant utan prblem och då kräver ju de lite teknik/samordning (andas ut bredvid, in med inhalatorn i munnen och slut läpparna ordentligt runt och sen dra ett djupt andetag in och sen se till att inte andas ut i inhalatorn).

Har man medicinen i sprayform och en spacer som man kan spaya själva dosen i och sen öva lite på att "dra in djupa andetag" så bör de ju rimligtvis kunna dra in via själva munstycket istället för att andas ut och in en lång stund via en mask. Jag ser ingen anledning till att lilla dottern inte skulle kunnat klara av det för lite mer än ett år sedan om det skulle ha varit aktuellt, så från 3-4 år kanske beroende på barn. Sen beror det väl också lite på om det är underhållsbehandling "till vardags" eller om det skulle vara behandling i samband med ett anfall, då kan det nog vara svårare att få i utan mask.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 18:21:26 följande:
    Vet inte. Skulle inte tro det. Men du behöver ju en "vanlig" läkare också. Ring och hör med dem. Men kräv att få veta om de kan göra ett sådant hudtest. (De tog en bit hud och la i ett provrör med vätska)
    Det är mig veterligen ENDA sättet att få en korrekt diagnos på DH. Visst kan man gå på glutentest mm, men det säger ju bara att man har glutenintolerans. Och har man även de "berömda" blåsorna precis som han har så kan man ju gissa sig till att det är DH. Men i och med att det inte visade på blovprovet och magen inte brukar bli lika påverkad vid DH som vid "vanlig" celiaki så är det inte säkert att det visar om man gör en gastro heller. Därav att ett hudtest är det säkraste sättet att få diagnos.

Men hudläkare är ju duktiga på hud och borde veta vad som ska göras för test om det är hudceliaki. Jag kan tänka mig att en vanlig läkare inte har en susning för det är så "special". Så även om ni får tid till en vanlig läkare så kommer de nog remittera er vidare till en hudläkare som är expert på hud. Och då har ni slösat ännu mer tid på att vänta.
    Det finns inget som hindrar att man gör båda sakerna samtidigt.

Så kolla upp närmaste hudläkare är mitt tips och ring till dem och be att få komma. Tror inte att ni ens behöver remiss, så funkade det inte här i alla fall. Jag var på en privat hudklinik. Och vård av barn är väl alltid gratis mig veterligen så ring och kolla upp själv är mitt råd.

Jag vände ju mig till en hudläkare på en hudmottagning för min läkare hade ju ingen susning knappt om vad glutenintolerans var för hon verkade tro att ibs gav klåda och ledvärk..
    Min gamla nonchalanta VC-läkare avfärdade ju mina utslag att de kan inte bero på gluten eller vete, "för glutenutslag ser inte ut så och han hade faktiskt tagit prov på ett väldigt troligt fall av hudceliaki bara härom dagen och de utslagen såg helt annorlunda ut än vad mina gjorde"
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 20:35:59 följande:
    Allergi mot ingefära???? Någon?

Liten är alldeles rödprickig igen, på hals, bakom öronen och  nu på kvällen i rumpan.. Han var vaken och knorrade och hade ont i natt och det är värre idag med prickarna...

Kollade matdagboken och han reagerade så på mina hembakta pepparkakor som det var ingefära i. Även när jag åt "thaimat" för länge sedan (hemmagjord med ingefära men även med vitlök som jag vet att det inte funkar så trodde det var vitlöken).. Så är rätt säker på att det är ingefära som ställer till det, men har aldrig hört om någon som reagerat så på det?

Tål era barn det?
    Ingefära hör till de "snällaste" kryddorna, de som mest sällan orsakar reaktioner.

Men visst, bara för att det funkar för nästan alla så finns det ju som alltid enstaka undantag från den "regeln"
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-03-13 21:49:59 följande:
    Toppen! Ska kolla den! Är ju bra med lite yoghurtalternativ.

Testade YOSA havreyougurt  med skogbärssylt, han gillade den starkt. Så det blev frukosten idag. Han mumsade för fullt. Känns bra på ett sätt, men samtidigt var det ju socker i bärberedningen som var i, och jag vill ju heller inte vänja honom vid alltför mycket socker. Hittade igår Havregurt som jag köpte, men den kostade ju över 30 spänn för ett paket. Hade tänkt ge det med mosad banan i (eller fruktpuré), så får vi se hur det går. 

Har bara hunnt skumma väldigt de senaste dagarna så jag har inte hängt med i riktigt alla svängar om hur det är för alla, men ett alternativ till "fruktyoghurt" utöver Yosa/Oatly är om man ger ersättning/har tillgång till ersättningspulver i form av Nutra/Althera etc så kan man göra "egen yoghurt" genom att blanda fruktpuré med ersättningspulver
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-03-13 22:09:04 följande:
    Precis.. Varför ska jag få ett barn som tål det vi övriga i familjen tål liksom... Obestämd

Ja, vi får väl se. Känns bara så jäkla trist när han precis börjat må ok.

Men du, vanilj är väl inte speciellt vanligt heller? Visst tål väl inte din lilla det? Misstänker ju det med...
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-03-13 22:14:13 följande:
    Jag har testat att fuska lite med det på senare tid, "konstgjord" kan funka om det är typ 1 tsk i en kaka som varit i ugnen men riktig går inte så bra men är även mängdberoende. Hon blir röd och utslag runt munnen och även lite allmänt rödflammig och senast jag testade blev hon nästan liten svullen runt ögonen utöver lite allmänt rödflammig i ansiktet och röd och utslagig runt munnen
    Min morfar tålde tydligen inte vanilj heller, jag hade för mig att han inte tyckte om det, men tydligen så tålde han det inte utan fick ont i magen av det - i varje fall vad jag har fått berättat för mig, själv kommer jag inte ihåg så mkt förutom att det alltid var vispad grädde till div efterrätter när morfar var med istället för vaniljsås som normalt var standard till de efterrätterna (han dog när jag var 7 eller 8 år så det var ju inte att man direkt reflekterade så mkt över sånt då).
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-03-14 08:01:46 följande:
    Låter bra med dold tråd. Då kan man berätta lite mer om man vill. Lämnar gärna över startandet till någon som kan och har tid/lust att fixa. 
    Jag kan fixa det om en liten stund när jag lämnat dottern på dagis
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:48:19 följande:
    Vad skriver ni andra som presentation i grupptråden?
    Skriv några rader och berätta vad ni har för allergier att förhålla er till i familjen.
  • Miralicia
    SmillaMilla skrev 2011-03-14 14:45:02 följande:
    Aha, så du har hudceliaki? Och kände igen utslagen som du brukar få? Samma?
    Nja, vad jag har vet jag faktiskt inte säkert. Drömmer  Obestämd

Finns det som talar för veteallergi (t.ex. att antihistaminer hjälper mot klådan, i varje fall delvis och det "ska" de inte göra vid DH) och att det blir en del "traditionella nässelutslag" (finns visst kvar bilder i mitt galleri under "starka bilder" på hur jag såg ut när jag var hos läkaren, men då är det ändå rätt "snälla blder" på hur jag såg ut då, men han kastade en blick på min ena överarm där det såg som "snällast" och minst ut  i ca 1/3 sekund och var inte det minsta intresserad av att titta närmare på ngt annat och sen avfärdade han allt Obestämd Och sen när jag väl lyckades tjata till mig att ändå få ta ett glutenprov så tog han det prov som man brukar ta på barn under 2 år på mig, när jag var strax över 30, men det upptäckte jag inte förrän flera veckor senare när jag jagat läkaren i ngn vecka och även begärt att få ut ssjälva provsvaren för att läsa siffrorna på de olika proverna själv. Obestämd Ger inget utslag heller på RAST för vete, men en liten tendens på hemgjort prick- resp lapptest.

För hudceliaki talar väl att min mage ballade ur totalt så snart jag åt ngt med gluten i tillsammans med något innehållande mjölk och det försvann när jag tog bort sädesslagen. Sen tog det från typ februari till årsskiftet innan alla de utslag som hade blossat upp i februari hade läkt och var borta igen, det gör det ju knappast med en veteallergi, men däremot så säger de att det vid DH kan ta upp emot ett år att läka ut utslagen efter diagnos. Och om jag får i mig något nu så blir det snarast mer DH-likande utslag än traditionella nässelutslag.

Så vad jag har vet jag inte och ska jag försöka testa att få en ordentlig diagnos så krävs det ju att jag måste äta gluten i rätt stora mängder i flera månader för att kunna ta om prover och det finns inte en chans att jag tänker göra. Däremot så är det ju helt klart att jag inte klarar av minsta lilla med vete elelr de övriga sädesslagen, vetebaserad glukossirap, kornmalt etc (även om jag ibland medvetet fuskar och inte orkar detaljjaga ursprung till ev glukossirap som delingrediens eller glutenfri vetestärkelse om jag skulle äta ute nån gång utan garderar med antihistamin mot klådan i så fall även om det sen kan bli att jag får lite finnar och liknande småutslag. Och liknande så fuskar jag med något glas julmust varje år i hop med antihistamin, det har helt klart varit det som varit svårast att avstå ifrån.
  • Miralicia
    Jaramla skrev 2011-03-14 22:34:57 följande:
    men dinkel är ju också vete?! är det annorlunda i sin molekylära uppbyggnad? tycker man borde reagera lika mycket på det? finns också en sorts vete som heter kohut eller nåt sånt väl, är det också annorlunda?

spännande!
    Både kamut, dinkel och även emmer (som är de jag kommer på så här på rak arm) är olika varianter av urvetesorter som inte är lika förädlade som vanligt vete. De har lite annorlunda struktur och växtsätt än vanligt vete och innehåller lite större andel protein än vanligt vete och en större andel av proteinerna i urvetesorterna jämfört med vanligt vete är vattenlösliga vilket gör det mer lättsmält. Sen är det lite olika sammansättning av aminosyror som proteiner är uppbyggda av. Och sen har de lite olika uppsättningar när det handlar om antalet kromosomer - vanligt vete har typ dubbelt så många kromosomer som en del av urvetesorterna.
    En del som inte klarar av att äta vanligt vete kan klara av urvetesorterna, men närmare exakt hur det funkar vet jag inte.
Svar på tråden Allergitråden