Allergitråden
Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag inte tog så mycket mjöl som det står.. Gör en halv sats så du inte "slösar" så mycket mjöl om det inte blir bra och prova att minska lite på mjölet. Frys in bullarna och tina i micron, så blir dom som nybakta igen! Kanske skulle ge mig på att baka lite idag, nu blev jag ju sugen på bullar!!
Här kommer ett recept på tekakor som jag fått från föräldralistan på astma-o allergiförbundet. Det blev jättegott! Om konsistensen blir densamma nästa gång (man vet aldrig med min bakning ), så går det oxå utmärkt att använda som pitabröd till tacos!
Var noga med att göra allt i rätt ordning och med rätt mängd, annars blir det inte bra..(fast det går att minska på saltet, det har jag gjort)
4 dl vatten
25g jäst
2 tsk salt
1/2 dl rapsolja/olivolja
1/2 dl ljus sirap
3 strukna matskedar fiberhusk
4 dl rismjöl
Smula sönder jästen
Strö över saltet
Rör om tills jästen löses upp
Häll över oljan och rör om
Värm vatten lite mer än fingerljummet
Häll över vattnet och tillsätt sirapen
Rör om
Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar (matberedare eller elvisp)
Tillsätt rismjölet och blanda igen med degkrokar!
Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
Strö ut rismjöl på bakbordet
Platta ut degklumpar till lagom stora tekakor (ca 5-7 mm tjocka) och lägg på plåten
Täck med duk och låt jäsa varmt i 30 min (ställ plåten på spisen med ugnen påslagen)
Grädda i 20 min på 190 grader. Täck med duk och låt svalna. Det går utmärkt att frysa in och tina i micro.