• saffe

Allergitråden

maribel skrev 2010-06-27 16:57:00 följande:
    Hej, har försökt leta efter ditt tidigare inlägg men hittar det inte, jag skulle också vilja söka ersättning för merkostnader på fk men har trott att det var omöjligt att få! Skulle vara jättetacksam om du ville berätta vad ni har för allrgier m.m

Har två barn, båda allergiska och lillkillen på 1½ är väldigt allergisk mot ägg,vete, mjölk och har astma och eksem
    Hej! Min dotter på 2 1/2 år är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag, soja och soja-släktingar. Lindrig förkylningsastma. Det är väldigt olika tyvärr hur FK ser på ansökningarna. En del får VB och andra med samma allergier får inte..En del får vänta över 6 månader på beslut och en del (som jag) har tur och behöver bara vänta några månader. Nu har jag inte fått det slutgiltiga beskedet, men har blivit lovad ett beslut senast 9 aug, alltså 3 månader efter att jag sände in ansökan. Bara merkostnad är svårt att komma upp i, men du borde ju få VB om du söker för både mertid och merkostnad!
  • saffe
    Slippy skrev 2010-06-29 11:30:23 följande:
    Hej hej! Har inte skrivit i tråden på säkert ett år, men jag är fortfarande en trogen läsare Ville kika in med en liten varning till alla er med känsliga barn. Min dotter fick idag en allergisk reaktion av Eucerin 50+ kids sun spray.

Hittar inget i innehållsförteckningen som jag vet att hon är känsligt mot sen tidigare.
    Fick höra av min mamma som jobbar på förskola att flera barn på hennes jobb också har reagerat på den solsprayen.

Ville bara berätta eftersom den fått bäst i test hos råd och rön så det är många som köper den.
    på vilket sätt menar du att hon reagerade? Eksem, andnöd...? Jag köpte den till min dotter just eftersom den skulle vara bra för känsliga personer. Hon får tyvärr mer eksem i ansiktet än vad hon har i vanliga fall av den, så jag använder den när det absolut inte går att hålla henne från solen, men försöker vara i skuggan för det mesta. Jag har inte testat nån annan solspray, jag tänkte det att hon säkert skulle reagera på alla, det är väl en massa kemikalier i..
  • saffe
    Snutten skrev 2010-06-29 19:49:30 följande:
    Vi har Vichys solspray faktor 50 som är kanon. Jag vet flera allergiker som använder den.
    Vart finns den att köpa?
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-07-02 19:37:10 följande:
    Jag fick ett lite kul mail idag ang min blogg - från en dietist, som dels ställde en fråga och även talade om att när hon träffade på barn med många allergier så tänkte hon hänvisa till min blogg.
    Kul! Men jag är inte förvånad, din blogg är kanonbra!
  • saffe
    EL I skrev 2010-07-04 13:10:24 följande:
    jo de är de flingorna...
    Får se vad som händer när man tar bort dem. Som sagt, han har inte alls stor mage på morgonen och fm utan det kommer under dagen. Den är inte lika stor som när han fick ren vete men den är större än när han var helt utan.
    Grejen är den att vi har haft såååå svårt att hitta något som han äter till frukost och nu hade vi hittat de där flingorna men nu går inte det heller... så vi får se vad vi får hitta på istället.
    Det finns ju glutenfria flingor! Jag har köpt såna och både jag och dottern tycker dom är goda! semper specialflingor heter dom.
  • saffe
    maribel skrev 2010-07-08 22:09:01 följande:
    försökte mig på att baka bullar efter recept på lailas mixkartong men de blev cementgummiklumpar och ratades direkt av lillkillen. ska försöka mig på något recept på tekakor som jag såg i tråden för ett tag sedan.

Blir så less ibland på att han inte bara kan få äta det vi andra äter eller att var man än går bort alltid få säga till honom att han inte kan äta det och det. Vår 1½ åring är ju vete, ägg och mjölkallergisk. Ikväll fick han en reaktion igen då vi tagit i en bulla penslad med ägg och sedan kramade honom. Nässelutslag och svullna ögon för att vi hade spår på handen och sedan tog på honom. Har någon mer här på tråden barn som reagerar  så lätt?

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag inte tog så mycket mjöl som det står.. Gör en halv sats så du inte "slösar" så mycket mjöl om det inte blir bra och prova att minska lite på mjölet. Frys in bullarna och tina i micron, så blir dom som nybakta igen! Kanske skulle ge mig på att baka lite idag, nu blev jag ju sugen på bullar!!

Här kommer ett recept på tekakor som jag fått från föräldralistan på astma-o allergiförbundet. Det blev jättegott! Om konsistensen blir densamma nästa gång (man vet aldrig med min bakning ), så går det oxå utmärkt att använda som pitabröd till tacos!

Var noga med att göra allt i rätt ordning och med rätt mängd, annars blir det inte bra..(fast det går att minska på saltet, det har jag gjort)

4 dl vatten
    25g jäst
    2 tsk salt
    1/2 dl rapsolja/olivolja
    1/2 dl ljus sirap
    3 strukna matskedar fiberhusk
    4 dl rismjöl

Smula sönder jästen
    Strö över saltet
    Rör om tills jästen löses upp
    Häll över oljan och rör om
    Värm vatten lite mer än fingerljummet
    Häll över vattnet och tillsätt sirapen
    Rör om
    Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar (matberedare eller elvisp)
    Tillsätt rismjölet och blanda igen med degkrokar!

Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
    Strö ut rismjöl på bakbordet
    Platta ut degklumpar till lagom stora tekakor (ca 5-7 mm tjocka) och lägg på plåten
    Täck med duk och låt jäsa varmt i 30 min (ställ plåten på spisen med ugnen påslagen)
    Grädda i 20 min på 190 grader. Täck med duk och låt svalna. Det går utmärkt att frysa in och tina i micro.

Jag har bakat bullar efter det receptet och dom har blivit riktigt goda! Nu var det ett tag sen, men jag har för mig att jag int
  • saffe
    Tibell skrev 2010-07-18 21:06:05 följande:
    Kan man reagera med endast magont och gnäll vid en allergi/överkänslighet ?! Eller " bör " man ha fler symptom?!
    Ja, det kan man. Min dotters soja-allergi yttrar sig i magont och gnäll. Hennes andra allergier ger eksem. 
  • saffe
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:00:29 följande:
    Hur var det nu,är E415- Xantangummi en sojasläktning?

Grabben verkar tåla korn och ren havre av sädesslagen *peppar,peppar*. Vi gjorde rågprovokation på sjukhuset för 2 veckor sen,och efter 5 gram rågbröd blev han full med ilsket röda kliande utslag på nacken och rygg. Vete provocerades på sjukhuset  i början av sommaren och även det var positivt. Han är ju även mjölkprotein-,ägg- och sojaallergisk (+ mycket mer, bl.a. potatis...) Testade nyligen Yosas vaniljyoghurt, därav frågan om Xantangummi.Men det kan ju hända att havren de använder inte är så värst "ren" heller. Är det någon som vet?
    E415 är ok, det är ingen sojasläkting. Man blir lite förvirrad när ett nummer "mitt i" sojasläktingarna helt plötsligt är ok. Har tänkt fel många ggr...
  • saffe
    Molina skrev 2010-08-07 21:26:52 följande:
    Åhh tummen upp finns det nåt recept på dom man kan få titta på?

Vet ni om det är möjligt att utveckla både mjölkallergi&gluten?
    Min dotters en kompis har gluten och idag bakade vi en paj (gluten/mjölkfri) och min dotter brukar kunna bli lite spänd i magen av mycket mjöl men idag reagerade hon ingenting. Ett glutenprov togs när hon va 3år och det va då negativt.
    Även jag själv kan bli dålig vid för mycket intag av saker av mjöl och reagerade inte alls idag.
    Fler än jag som kan bli bubbliga imagen av mjöl/vete?
    Jag klarar inte av att äta för mycket vete, då sväller magen upp så jag ser gravid ut och så får jag diarré.. Jag är laktosintolerant, men har aldrig kollat nåt gluten-prov. Jag har mått kanon nu i ett år då jag ätit mjölk, ägg, vete och sojafritt pga allergisk dotter som ammas! Nu har jag slutat amma, men törs inte börja äta "normalt".. Har alltid haft svårt att äta måttligt av det jag är känslig mot, så magen lär väl krascha..
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2010-08-08 11:56:11 följande:
    Saffe: När man levt utan ett tag så kan jag varna att magen kommer vara många gånger värre. Så är det iaf för mig. Jag fick diagnos mjölk, vete, havre, korn, soja allergi som 16åring. "Allt" utom mjölk har enligt tester växt bort men jag kan inte äta pasta tex då dör magen. Nu när jag lever i stort sätt vetefritt igen så krashar magen kraftigt även vid vanlig vete men allt beror precis som jag skrivit innan på hur jag mår i stort... stress, sömn osv.
    Jo, jag är rädd för det, så jag äter fortfarande "utan allt" trots att jag inte ammat dottern på flera dygn...
    Sen drar jag mig lite för att börja äta sånt dom inte tål, för då får jag ju börja tänka mig för när jag tar i dom och att inte pussa dom osv...
Svar på tråden Allergitråden