• saffe

Allergitråden

Tack för tipset om Arrowrot! Jag hade ingen aning om att det fanns och att man kunde använda det till redning.. Då kan jag slänga majsstärkelsen nu! Hur mycket på ett ungefär går det åt, till att reda en sås t.ex? det är ju inte mycket i den där glasburken...

• saffe
    Miralicia skrev 2011-02-05 11:30:11 följande:
    Vet inte om det går att få tag på i större förpackningar om man kan handla via någon som har storköksförpackningar - Angel, du som brukar handla såna, vet du om de har arrowrot också?

På burken står det 1 msk till 1 liter soppa, 1-2 tsk till 2-3 dl sås
    Tack för hjälpen! Jag köpte Kockens Arrowrot, det stod inga mått-angivelser på den. 
  • saffe
    Mama Law skrev 2011-02-05 19:05:16 följande:
    Hej tänkte bara höra om det är någon här som är medlem i astma och allergiförbundet som har sökt bidrag från barnallergifonden och fått bidrag. Vad sökte ni i sådana fall till och fick ni pengar?
    Hej! Jag är medlem, men visste inte ens att man kunde söka bidrag till nåt.. Vad har du funderingar att söka för bidrag?
  • saffe
    Tibell skrev 2011-02-09 17:16:05 följande:
    Finns det prickikorv utan allt ?
    Scan har en prickig korv som borde funka!
  • saffe
    Findusfideli skrev 2011-02-10 08:56:59 följande:
    Hej alla! Jag måste bara börja med att säga att vilken kunskap ni besitter i den här tråden! Det är tack vare allt jag läst här som gjort att jag fortsatt hålla linjen om mjölkallergi, trots tveksamheter, för min mellangosse. Han var förstoppad i ett halvår och nu med mjölkfritt har vi kunnat halvera dosen medicin mot den.

Jag bara måste fråga om ni kan svara på om ägg kan ge dålig mage, sömnproblem och allmän gnällighet? Min pojke som snart är sex månader har sovit uselt, varit gnälligare än vanligt och magen har varit sämre nu när jag testat äta ägg i fyra dagar. Han helammas ännu. Samtidigt ser han ut som vanligt i huden. Det blossar upp lite i huvudet och kliar lite då. Jag har ingen att bolla mina tankar med, då det ofta bemöts med: men så reagerar man nog inte när man inte tål något. tror du att det kan bli så av så lite? Det är ju det jag inte vet..

Sedan undrar jag också över hur bebisar som ammas brukar bajsa, lite konstigt kanske, men jag har inte ammat mina två tidigare gossar helt. Frågan kanske inte riktigt hör hemma här.. Min lillpojke bajsar flera gånger per dag och det är oftast som färgat vatten, som sjunker in i blöjan på en gång. Åtminsone en gång om dagen får vi byta kläder då det liksom sprutat ut, då oftast i ryggen. Det luktar ofta riktigt konstigt tycker jag. Brukar det vara så vanligtvis? Om någon vet och vill svara..

Och ni som verkligen satte ner foten, packade ihop och drog: imponerande! Själv kanske man skulle testa det någon gång i stället för att bara le och försöka förklara.
    Ja, man kan absolut få dålig mage, sova dåligt och bli gnällig av ägg! Bebisar brukar ju bajsa löst när dom ammas, men som vatten låter lite väl löst...
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-02-19 20:10:45 följande:
    eftersom lillebror enligt vad du skrivit här reagerar på havre & majs, förutom vete, så skulle jag om jag var du börja från noll & ge storebror bröd utan det också. mina barn har båda samma allergier som er minsting, dvs mjölk, ägg, sädesslag, fisk, baljväxter, jordnöt, majs, etc.. (eller, lillasyster har vi inte testat baljväxter eller ägg på ännu, hon är 11 månader) & de äter riskakor & Oldas risbröd. det finns inget mjukt bröd utan vete & majs i butikerna, men om de tolererar bovete kan jag rekommendera Risentas lingonbröd som du lätt bakar själv. vad gäller hårt bröd så är ju många knäckebröd bakade på enbart råg, men de är ju alla kontaminerade med vete. 
    Risentas lingonbröd? Har du recept?
  • saffe
    trållmor skrev 2011-02-20 21:08:21 följande:
    Ceridal smörjer vi i ansiket på pojkarna, det är helt utan vatten.

Ceridal använder vi oxå när kinderna blir sådär röda utav reaktion på något + kyla. Kanon eftersom den är utan vatten. Tyvärr är den precis omöjlig att få tag på i min ände av landet och ingen vet när den kommer i lager igen.

• saffe
    Kavat skrev 2011-02-20 15:58:08 följande:
    Råden var det inga fel på.
    Men de missade ju att ta gluten på lilleman och dottern har de tagit på men har aldrig visat, troligtvis pga att hon äter för lite (om det nu är gluten som jag misstänker). Det är inte dödsnoga med rätt diagnos. Men det underlättar helt klart att få celiaki-diagnos om det är glutenintolerans för då behöver och ska man inte provocera, vilket man kommer behöva göra om man misstänker allergi...
    Usch, nu får jag dåligt samvete för att det inte är taget något gluten-prov på någon av tjejerna... Men det var aldrig något tal om med stora tjejen, eftersom det visade på patch-test, då ansågs det vara allergi. När lill-tjejen fick samma symtom så antogs det oxå vara allergi, trots att det inte visade tillräckligt mycket på patch-testet.. Nu är det ju försent, finns ingen möjlighet att få i dom tillräckligt mycket för ett gluten-prov. Blir så förbannad över att man ska behöva ligga två steg före hela tiden, det är ju för 17 inte jag som är läkare!
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-02-20 15:27:33 följande:
    www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_t...

här är det gamla receptet, med quinoaflingor (risenta har inte quinoaflingor nu vad jag vet, men andra såsom biofood har): www.baka.se/recept/lingonbrod
    Tack! Just Risentas bovetemjöl har jag jättesvårt att få tag på just nu. Allergimat.com har bytt till Saltå kvarn och dom hade frågat speciellt så att det inte skulle vara kontaminerat, men har för mig att det varit problem med det tidigare ändå. Men dom kanske har ändrat något i produktionen nu.
  • saffe
    Miralicia skrev 2011-02-21 08:03:58 följande:
    GoGreen har ju också naturligt glutenfria mjöler som är särnär-märkta med överkorsadeaxet, om det är just Risentas som är svåra att få tag på.
    Ok, tack! Jag hade för mig att det var någon som fått reaktion av både Gogreen och Saltåkvarn, så jag har hållit mig till Risentas. Ville inte prova annat i onödan, det blir så mycket ofrivilliga provoceringar hos andra, på dagis osv ändå..
Svar på tråden Allergitråden