• saffe

Allergitråden

lolo21 skrev 2011-04-10 17:11:50 följande:
    Halloj! Hinner inte med att läsa allt, ni skriver ju så mkt! :)
    Här hemma utesluter vi mjölk, ägg, broccoli och tomatpuré. Lova har vart jätteledsen både igår och idag, idag har hon sovit jättemkt vilket inte är likt henne. Misstänker att hon börjar bli förkyld också och det gör ju inte saken bättre. I morgon ska hon få sin vaccination, inte kul, och så ska hon äntligen vägas. Tänkte be om en remiss till barn så de får göra ett pricktest, inte för att jag tror att det visar ngt, men i fall. Vi kan ju utesluta i all oändlighet och ändå blir det inte bra, om det tex skulle vara havre/vete eller dyl hon inte tål. Bättre att testa så man vet att det inte är något bevisat annat som spökar.

Hur tänker ni kring allmäntillstånd och vaccinationer? Lova har ju inte vart sig själv i två dagar, men hon är ju inte sjuk. Hade ni vaccinerat ändå? Och hur tänker ni med alvedon osv?
    Jag är lite larvig när det gäller vaccinationer, jag har skjutit upp Emmas MPR-spruta 3 ggr på grund av förkylningar och när hon haft nedsatt allmäntillstånd pga allergiska reaktioner.. Bvc-sköterskan sa att man inte ska vaccinera i början av en förkylning eftersom man inte vet hur sjuka dom kommer att bli. I slutet av en förkylning gör inget.
  • saffe
    The Luckiest skrev 2011-04-25 09:20:04 följande:
    Hej hittade denna sida först nu. Har en dotter på 11 månader med diverse allergier o överkänsligheter. Håller på med provokation. Undrar bara, har hört att det är många som får typ recept på allegimat så att det inte blir så dyrt. Inte nog med att lilla skruttan ska behöva låta bli att äta en massor, man ska bli halvt ruinerad för att köpa mat hon klarar av också.
    Du får säga till din läkare att du vill ha kontakt med en dietist, så kan dom fixa en del "allergimat" på livsmedelsanvisning. Man betalar 120 kr för ett uttag. Jag har för mig att ett uttag ska räcka i 2 eller 3 månader (t.ex mjöl, pasta, kex, pofiber, fiberhusk).
  • saffe
    mithrandil skrev 2011-05-04 00:08:33 följande:
    Kavat: Kan de neka alexander lapptest på allergimott om vi har en remiss?
    De ville ju inte ta emot honom när jag ringde men jag tänkte att det kanske kan visa på lapp nu när RAST var så tveksamt. ni säger att 0.19 kan vara reaktion men sjuksköterskan sa att de var negativt eftersom det var under 0.35.

angående skorv som alla skriver om.
    har det samband med allergi? Alexander är 2år och har fortfarande mycket skorv. Tar bort och så kommer det tillbaka. Amanda har också en hel del skorv, men hon hade ingen som nyfödd och strax däröver.
    Jag kan inte tänka mig att dom kan neka ett lapp-test om ni har remiss. Angående skorv så har båda mina haft mycket skorv när dom var bebisar. När vi kom på vad dom inte tålde och fick bort det ur kosten så försvann det mesta av skorven. När jag provocerade med mjölk första gången (vid 2 års ålder) så kom en del skorv i hårbottnen tillbaka...
  • saffe
    SanTan skrev 2011-05-30 15:39:20 följande:

Någon som kan hjälpa mig? Skriver frågan igen!

Nu måste jag rådfråga er och få lite hjälp.

Stora tjejen har varit dålig i magen till och från nu i säkert 3-4 veckor. Hon mår inte illa, hon har inte direkt on i magen men hon blir lös så att det nästan är som vatten. Inte hela tiden men vissa dagar till och från.

Först trodde jag det var banan, som är en grej som hon börjat äta på senaste tiden, men det hjälpte inte att ta bort den ur hennes kort...

Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ska jag ringa Vårdcentralen för att göra ett avföringsprov eller ska jag ringa hennes allergiläkare för att göra en allergiutredning?!?! Tycker det ha hållt på lite väl länge nu!

Har ingen koll på vad din dotter har för några allergier, om det är något mer ni bör utesluta. Men jag skulle nog ringt allergiläkaren och så kan man ju be dom att även ta ett avföringsprov... Om hennes allergier inte har visat på några prover tidigare (?) så lär det nog inte göra det nu heller. Skriv matdagbok och försök luska ut om ni ser något samband.
  • saffe
    Lindizzzen skrev 2011-05-30 17:53:22 följande:
    Hej hej.

Vänder mig hit och hoppas på lite råd och tips.

Har en son på 6 månader som varit förstoppad (Jätte hårt, pluppar stora som 1 kronor som kommer ut) sen han var 1 mån gammal. Jag och min sambo börjar bli frustrerade, känns som att vi inte får hjälp nånstans. 
    På BVC säger dom bara att det är outvecklade tarmar, och när jag konfontrerade läkaren om det så skrev han bara ut lactulos.

Sonen har även prickar runt ögon och mun, och även något som ser ut som en torrfläck stor som min handflata på höger axel. Påpekade även detta för läkaren och fråga om det kan vara allergi, han sa bara att jag skulle fortsätta smörja "torrfläcken" och att prickarna inte va nåt spec.

Provade Nutramigen, gick jätte bra 1 vecka då han bajsade jätte löst, men nu har problemen återkommit med stopp i magen, utslag och fortfarande en torrfläck.

Vet inte längre vart jag ska vända mig, känner mig desperat, ottillräcklig och helt förstörd då jag ser att sonen har så himla ont i magen och knappt kan bajsa.

Skulle vara jätte tacksam för all hjälp ja kan få. Har tröttnat rejält på situationen. 
    Ammar du? Får han smakportioner? Det låter ju inte normalt med förstoppning och eksem, kan du inte ta kontakt med en annan läkare?
  • saffe

Hejsan! Har en liten fundering som jag gärna vill ha respons på! Båda våra tjejer har helt plötsligt fått många kliande utslag, den ena på kroppen och den andra i ansiktet. Inget har ändrats i kosten och dom har inte heller varit på dagis så det kan inte vara nåt dom fått i sig/på sig där. Det enda nya är plastpoolen vi köpte och invigde i söndags. Utslagen kom antingen samma kväll eller dagen efter. Kan det vara en reaktion på kemikalier i plasten? Någon som råkat ut för samma? Det kan ju vara till viss del att dom blivit torra i huden av själva badandet, men kan inte tänka mig att alla utslag kommer sig av torrhet om man säger så...

• saffe
    Tibell skrev 2011-06-22 18:15:22 följande:
    Får se om vi vågar då !
    Sist hon åt på Ikea fick hon ett par strips och reagerade med massvis med prickar. Vet ej av vad men misstänker mjölk eller äggspår.
    Nu var det ett halvår sedan och hon är inte lika super känslig för mjölk så nu kanske det funkar ?
    Är såå trist att ta med eget..
    Här funkar kycklingfile´och pommes på Ikea, men ingen av barnen är superkänsliga mot mjölk...
  • saffe
    FrökenLindström skrev 2011-06-22 20:24:37 följande:
    Lotteri?

Fattar inte hur så många vågar chansa. Skulle aldrig utsätta mitt barn för det i onödan. bättre o ta med mat hemifrån. 
    Beror nog på hur gammalt barnet är oxå. Min äldsta dotter är riktigt trött på att vi tar med mat till henne och vill ibland helt enkelt inte äta det jag tar med. Så om det då finns mat som hon "borde" klara så händer det att vi chansar. Ofta går det bra och ibland inte, kan ju bero på kontamination t.ex. Men jag tycker att man måste chansa lite ibland om dom inte får livshotande reaktioner. Varför undvika något i onödan? Barnen blir ju tillräckligt socialt handikappade ändå.
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-06-22 20:51:40 följande:
    här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.

så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.

nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.

och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.

blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?

Gråter 
    Oj.. Jag kan inte säga annat än att jag lider med er.. Jag ska tänka mig för en extra gång innan jag klagar på våra allergier, det finns uppenbarligen dom som har det MYCKET värre. Kram
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-08-21 08:11:10 följande:
    Mithrandil: angående neocate, OM det nu är så att hon är känslig för majs så kan det ju vara så att neocaten ställer till det ytterligare, då den är baserad på glukossirap från majs. vi har fått strunta i mjölkkersättningar just pga detta, men som tur är äter mina barn (3 & 1,5 år) så bra i övrigt av kött, quinoa, ris, hirs, svartvinbärsdryck, leverpastej, rismjölksvälling, att det inte behövs enligt vår dietist.
    Hej! Min yngsta dotter är allergisk mot mjölk, ägg, alla sädesslag, soja, sojasläktingar och majs. Jag ser att du ger dina barn leverpastej, vad har du hittat för sort som fungerar? Innan jag visste om att lill-tjejen inte tål majs så gav jag av Arbogas mjölk och glutenfria leverpastej. Men hon reagerade på den och till slut fattade jag att det berodde på majs, som ju finns i. Just nu äter dom bara scans kokta medwurst till pålägg och det känns lite tråkigt.. Min stora tjej tål majs bättre om det inte blir i för stora mängder, men dom äter lika kost för dom är väldigt noga med att det ska vara lika... Bävar för den dagen någon av dom växer ifrån en allergi om inte den andra gör det (missförstå mig rätt, det vore ju underbart, men ändå.. ) Men då är dom väl större och går att resonera med mer..
Svar på tråden Allergitråden