• saffe

Allergitråden

Mama Law skrev 2010-04-19 19:24:21 följande:
    Så här skrevi wikings läkare hans vb intyg: 5årig pojke med multipel svår allergi. Wikings eksem fortsätter att vara uttalat. Trots dagliga smörjningar 2-3ggr/dag så är han aldrig besvärsfri. Behandlas regelbundet med stark kortisonkräm i kurer och även underhållsbehandling förutom mjukgörande krämer. Specialkräm i ansiktet 2ggr/dag. Kost: Mycket utpräglad födoämnesallergi. Tål enbart potatism nöt och viltkött, enstaka ytterligare livsmedel i liten mängd. Livnär sig till stor del på aminosyrebaserad kost i form av Neocate. Riskerar att reagera kraftigt med allergisk chock om han får i sig nånting av misstag. Försedd med akutmedicin i form av adrenalinspruta och kortisontabletter. Detta är en del av intyget sen tillkommer ALLA mediciner och hur doseringen är. Han påpekar även hur socialt handikappad både vi som familj och wiking är. Han tar även upp att vi måste köra honom till ett allergidagis i en annan kommun och att vi därför också får mertid att köra honom. Han har även tagit upp att vi inte kan ha wiking på dagis fulltid utan bara några timmar om dagen och att vi därför inte kan jobba/studera heltid. I slutet står att hans allergier kommer bestå i flera år framöver och att hans allergier/eksem är de svåraste i länet. Vi får se om det blir mer 1/4 dels Vb för honom, hans bror har 1/4del också.
    Tack för att du delade med dig oxå! Det låter som att ni borde få mer än 1/4 VB för Wiking...
  • saffe
    Mama Law skrev 2010-04-19 19:36:38 följande:
    Ja det tycker hans läkare med han tycker det här är ett hån. Vi har precis sökt för en höjning igen. Sökte för 2 månader sen och har fortfarande inte haft telefonmöte än så det lär väl ta 8-10månader som vanligt för min del. Just nu är wiking i början på en utredning för ev. Adhd/Add eller om det är medicinerna som gör att han är som han är. Då blir det till att göra en ny ansökan om han får en diagnos. Men det blir ett senare bekymmer. Får vi inte högre har läkaren sagt åt mig att överklaga så långt det går så det blir till att göra det.
    Jobbigt att ni ska behöva kämpa så.. Vardagen är ju tillräckligt tuff ändå! Lycka till!
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-21 15:03:31 följande:
    Jag är ju ute på praktik nu och jag måste nog passa på att av ren nyfikenhet prata med den dietist som jobbar där nästa gång jag träffar på henne och fråga lite kring hur hon resonerar kring det här med glukossirap.Jag fick reda på igår vid lunchen när jag nämnde att jag inte kan äta ngt med spannmål utan att klia ihjäl mig, men att det inte visar något på några tester, att hon har DH, men inte heller för henne visar det absolut ingenting på några tester - varken allergi, transglutaminas, gastro - biopsi etc. Själv vet jag ju inte vad mina besvär orsakas av - om det bara är allergi eller om det är kombination av allergi & DH, men egentligen spelar det ingen jättestor roll vad det är som gör det - sålänge som jag kan konstatera att jag är besvärsfri utan spannmål.För allergi talar ju att antihistaminer hjälper till viss del - de tar bort nässelutslag och huvuddelen av klådan, men jag får ju typ varblåsor och sår som tar lång tid att läka - nästan ett år innan alla jag fick förra våren var försvunna vilket talar mer åt DH-hållet.
    Det står still i huvet.. DH?
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-21 15:23:39 följande:
    Inte så lätt, jag var lite lat och förkortade när jag skrev  Dermatitis herpetiformis = "hudceliaki"
    Tack, då förstår jag!
  • saffe
    Kavat skrev 2010-05-01 17:06:55 följande:
    Artikel om vårdbidrag: www.matnyttig.se/articles/10-kunskap/161-bidr...
    Den där mjölkersättningen som dom menar att man inte får merkostnad för pga att det skrivs ut på livsmedel via apoteket.. Menar dom modersmjölkersättning?! Hur många använder den som ersättning för mjölk i matlagning och som dryck när barnen blir större liksom...? Har dom provat att smaka på den själva kan man undra... J älskar ju sin välling, men jag tror inte att jag skulle kunna få henne att dricka den som kall måltidsdryck..
  • saffe
    Snutten skrev 2010-05-01 22:13:54 följande:
    nä precis: Siri har aldrig druckit nutra eller liknande eftersom hon var 10 månader när vi äntligen konstaterade allergin och då vägrade hon det och jag hade precis lyckats få henne dricka enago så då bråkade vi inte med henne. Jag har ju överklagat vårt vb till länsrätten då får vi se vad de säger om detta med ersättning
    Ja, det är ju inte klokt om dom på allvar menar att man ska använda ersättning till matlagningen. Som om jag skulle stå och blanda ut Nutramigen-pulver till att göra pannkakor på t.ex.. Det lär ju va gott....
  • saffe
    Helle76 skrev 2010-05-04 10:55:25 följande:
    Då fick jag svar på omprövningen av fk:s beslut om vårdbidrag, de anser inte att jag har så mycket extra jobb jämfört med att ha barn i samma ålder utan problem och att min merkostnad inte är så står som 25 % av basbeloppet. Är det värt att överklaga?
    Får du inte beviljat VB överhuvudtaget? Ju fler som orkar överklaga desto bättre, tycker jag! Dom måste vakna och inse att vi har lika rätt till VB som andra!
  • saffe
    mummy40 skrev 2010-05-05 18:36:34 följande:
    hej.Hoppas ingen tar illa upp nu, men jag behöver skriva av mig lite,då jag inte har nån att prata med.Igår  hade jag tid för Nupp,då jag skulle varit i v 12, hade efter det-om allt hade varit bra -tänkt att skriva o berätta detta här i tråden ,det är ju en liten babyboom här inne....Gjorde Vul i v 7 och hjärtat slog då,men någon v senare började  jag få en känsla  av att något inte stämde längre.och rätt hade jag .Har alltså varit dött i minst tre veckor.ska t läkaren på fr, för ytterligare koll,faan det kännns inte som vi behövde detta också.Kan detta ha att göra med min extremt ensidiga kosthållning pga amningen  och ett sänkt allmäntillstånd efter vårt kämpiga första år med sonen samt att jag hade allldeles förhögt tsh-22 när graviditeten bekräftades? nu skall man vänta på att det startar eller? Vill skrapas,men Bm pratade om att jag skulle blöda ut m tabletter, vilket skrämmer mig..-
    Nej, vad tråkigt! Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, vill bara ge dig en styrkekram!
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-05-08 08:45:56 följande:
    Alla Zensodynes vuxentandkrämer (gäller inte deras barntandkräm) innehåller både ägg och mjölk
    Inte alla deras vuxentandkrämer väl? Vi använder senzodyne fluor, men jag har för mig att jag har kollat att det inte ska vara nåt konstigt i.. Står det nåt konstigt namn som man inte direkt förknippar med ägg och mjölk eller? Det kanske kan förklara varför äldsta dottern ständigt är knottrig och lite prickig om kinderna..
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-05-09 08:45:35 följande:
    Så är det, det är Zendiums jag menade, råkade blanda ihop namnen (men försökte få till stavningen till Zendium), var lite trött när jag skrev och nån hade pratat på ett annat håll om Sensodyne strax innan. Tack Amulett.
    Vad bra, då är ju den vi har hemma ok!
Svar på tråden Allergitråden