saffe skrev 2010-04-19 14:18:17 följande:
Det kanske är bra att läkarintyget inte är så detaljerat? Då får jag ju "fritt spelrum" att skriva ner vad jag vill... Jag trodde bara att alla andra fick mer utförliga intyg. Det kanske bara är för att jag vet vad han tycker som jag "läser in" i intyget att han inte håller med om havre och soja- allergin. Men för en utomstående kanske det ser ut som om han står på min sida...
Har hon använt rätt blankett att skriva på? Det är en särskild blankett från FK i samband med VB. Lät som aningens halvkonstigt formulerat intyg om man ser till rubrikerna på blanketten.
Vårt förra läkarintyg för VB (från Allergicentrum i Linköping) ser ut så här - en del upprepningar och ganska generellt men ändå specificerat:
I ruta 13 Barnets sjukhistoria samt tillstånd vid senaste undersökningen
"Flicka som har eksem och som oktober 2006 fick recept på Locoid samt miniderm för sitt eksem. Januari 2007 hade flickan positivt pricktest för ägg och har också reagerat på ett flertal ämnen i kosten, såsom flera baljväxter, vanilj, cashew och pinjénötter och dessutom på jordgubbe, tomat, citrus, råa äpplen, banan och kiwi. Förutom detta även reagerat på havre och reagerat kraftigt på gräs anamnesiskt.
Vid genomgång beskrivs att flickan reagerar på flera baljväxter, ägg, nötter, vanilj. Dessutom på E-nummerprodukterna sorbinsyra och sorbat. Beskrivs också reaktion på frukter och grönsaker som jordgubbar, tomat, citrus och råa äpplen samt banan och kiwi. Dessutom på havre och är misstänkt gräsallergiker. Pricktest som visat snabballergisk reaktion har visat positivt resultat för ägg och så kallat lapptest som visar fördröjd reaktion har visat positivt resultat för soja och mölk.
Flickan behöver alltså vara utan en hel del födoämnen som finns i kosten. Hon har i hemmet reagerat på räka med rödflammighet och nässelutslag över kroppen, hasselnöt har hon reagerat på med klåda samt fått svullnad av läpp av cashew och pinjenöt samt även klåda och röda utslag."
Och i ruta 15 Uppgifter rörande behov av tillsyn, vård eller särskilld behandling:
(Frågor i vänsterkanten om behov av mer tillsyn, kostnader etc.)
"(1 - behov av mer tillsyn & vård) Ja, flickan behöver mycket hjälp dels med behandling av eksem och dels med kontroll över den kost hon får så att hon inte blir försämrad av maten.
---
(3 - merkostnader) Se föräldrars info
---
(4 - hur lång tid) minst 2 år."
Och sen har jag i min bilaga beskrivit hur mertid och merkostnader ser ut i praktiken och summor för merkostnader hänvisade till relativt stor del utifrån olika konsumentverksdokument.