Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

När det handlar om banan så är gröna bananer stoppande medan "leopardbananer" (dvs gula brunprickiga) är lösande, så det är inte så lätt som att säga att banan över lag är stoppande.

Liknande med blåbär - torkade är stoppande & färska är mer lösande

• Miralicia

Sinlac till en sojaallergisk skulle jag absolut inte ge eftersom den innehåller rätt mycket fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl (=baljväxt/sojasläkting, även E410 när det är som tillsats). Fruktkärnmjöl står som andra ingrediens i innehållsförteckningen så det är mycket i.

(I övrigt är den fri från mjölk & gluten/vete & havre)

• Miralicia
    trållmor skrev 2010-04-15 22:20:43 följande:
    Ni som har sojaallergiker, hur har ni gjort när ni testat sojasläktingar? Jag tänkte absolut inte testa än, utan vill verkligen att Neelah får må bra ett bra tag innan jag kommer testa (om jag inte får ersättning utskrivet då ), men skulle gärna vilja veta hur andra har gjort. Har ni testat några olika, eller bara en, och dragit slutsats därefter?
    Här var det dottern som reagerad första gången som hon direkt fick något med soja i när hon var ca 1½. Vi hade varit iväg och kom hem rätt sent på kvällen och skulle fixa till lite snabb mat i form av pasta med sås. När vi skulle köpa havremjölk till henne så fanns det inte nån havre- eller risdryck eller havregrädde i nån av affärerna här där vi bor och det var ganska sent en söndagskväll. Så sambon köpte en sojamjölk för att inte behöva åka runt halva stan och hade inte en tanke på att köpa en kokosmjölk istället. så dottern fick pastasås baserad på buljong och med en liten skvätt sojamjölk i. Dottern satt och åt i bara blöja och kladdade en del. När hon ätit klart så hade hon illröda nässelutslag över hela kroppen på varenda fläck där det hade kommit pastasås och natten som följde var inte rolig - dottern som vaknade och skrek 5-6 ggr/timme och ammade, slumrade ngn minut, vaknade och skrek, ammade osv fram till kl 6 på morgon när hon somnade till och sov nästan en timme av ren utmattning. Och sen var det ett par dagar med diarré upp emot 8-10 ggr/dag

Sojalecitin regerade hon på genom prickar och allmän rödflammighet och allmän halvgrinighet när hon fick "Oboykopia" i risdryck och fick röda utslag på händerna efter att ha kladdat med mildas mjölkfria margarin, så då plockade vi bort sojalecitinet med och det försvann.

Guar (E412) plockades bort efter att hon fått liknade reaktioner som på mölk och soja med magont, orolig sömn då hon vaknade flera gånger i timmen efter att ha ätit Sias sorbet. Fruktkärnmjöl (E410) försvann efter att ha testat Bio isolas rismatlagningskräm, och gummi arabicum (E414) testade hon genom att smaka en läkerol av tankspridd pappa som inte kollade innehållsförteckningen på och som hon fick ont i magen av. Detta var ungefär i samma veva (inom loppet av ngn vecka efter sojamjölkspastasåsen) så då tog jag bort alla sojasläktingar, även de hon inte reagerat på, men det är relativt ovanligt att hitta något med E413 eller E417 som inte också innehåller ngn annan sojasläkting eller mjölk, ägg, soja eller något annat hon inte tål.

Hela ärtor och bönor äter hon utan problem så vitt vi märker - när hon känner för det själv i varje fall.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-16 17:11:01 följande:
    Måste fråga er här. Fick i mjölktråden reda på att det var sojamjöl i Nutran...hur vanligt är det att man reagerar på det om man är sojaallergisk?? Börjar fundera på om det är det som gör att sonen inte blir helt bra trots vetefritt? Hade inte en tanke på att det kunde vara soja i när det är så vanligt med sojaallergi bland mjölkallergiska barn Låter det ologiskt??
    Det är sojaolja i nutran och de allra flesta sojaallergiker tål sojaolja. Liknande resonemang som med sojalecitin.

I ordentligt filtrerad och renad sojaolja kan man inte mäta några halter av sojaprotein, däremot så kan det finnas små proteinrester kvar i kallpressad och dåligt raffinerad sojaolja av billigare kvalitet.
    I nutra är det kanppast budgetvarianten av sojaolja de använder och Nutra har som indikation att den kan användas vid såväl mjölkallergi och vid sojaallergi - trots att den innehåller sojaolja, för de allra flesta sojaallergiker har inga problem med sojaolja.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-18 21:00:12 följande:
    Det gick bra. Efter ett x antal isglassar senare la sig klådan och idag ser tungan normal ut..liiite små knottrig längst siderna bara! Det stod på påsen att det fanns spår av jordnötter och något mer nöt. Så det kan ju ha varit det. Hon har ju aldrig testat nötter så jag vet inte om det kan bero på det. Annars är det väl bäret i sig. Hon får ju illröda kinder av blåbär ( vi tror det är blåbär i allafall ) så det kanske hänger ihop på något sätt och vis ?! När vi var hos dietisten i onsdags ville hon att vi skulle prova vete igen..då i form av veterån. Hon ansåg nämligen att det var dumt att plocka bort veten om vi inte kände oss säkra på att det verkligen är vete hon reagerar på. Och det är vi ju inte. Så i fredags när vi ansåg att hon var riktigt fin i hyn fick hon gnaga en stund på ett rån. Om man ska överanalysera såg det ut så här - På fredag kvällen var hon sååå svår att natta, tog en dryg timme och vi fick tillslut natta henne i vagnen - På lördag morgon samt hela förmiddagen äter hon tokdåligt. Inte ens halva flasker ( vilket motsvarar samma mängd 1-2 månaders ska äta och hon är snart 6 månader ) - Idag kom massa röda prickar/eksem på öron, bakom öron, kinder,under hakan samt bak i nacken, lite på magen, armarna ( både över och under ), samt på sidan av låren. Hon har också ätit sämre idag Men om man ska tolka dessa symptom som någonting annat kan man se det så här - Att hon var svårsövd kanske beror på att vi sov borta ?! ( även om det aldrig varit problem innan) - Att hon åt dåligt kanske bero på att hon är i en utvecklingsfas/tänder mm - Eksemen/prickarna beror på värmeutslag/ att hon kanske råkat få i sig mjölk/tvättmedel mm Åhhh. Dietistens ord " veteallergi är sååå ovanligt..speciellt på så små" ekar i huvudet och jag vet inte vad jag ska tro. Hönan är fortfarande vaken så något stör henne..men det är ju 2 dagar sedan hon fick i sig vete...det borde väl inte sitta i än?!
    Det är ju jättebra av dietisten att rekommendera veterån för provokation, eftersom alla innehåller sojalecitin utöver vete {#lang_emotions_undecided}

Helt klart en reaktion vill jag säga, det kan sitta i flera dagar så inte så jättekonstigt att det fortfarande är kvar, även om det ska ju successivt bli bättre.

Ang jordnöt så är jordnöt inte någon nöt utan en baljväxt, dvs släkt med soja.

Goijibären hör tydligen till potatissläktet.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-19 10:25:57 följande:
    Det sägs ju att det är olika bra omega3, beroende på vad det kommer ifrån. Men jag är inte så insatt. Men det finns en olja från Zeta, som heter typ raps-och linfröolja som är rik på omega3. Tror dagsbehovet var en matsked.   Bättre med något än inget hur som helst.
    Zeta har ren linfröolja också

Sen ska det tydligen finnas några algbaserade motsvarigheter till fiskoljekapslar i hälsokosten, men vad de innehåller i övrigt vet jag inte.
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-19 14:18:17 följande:
    Det kanske är bra att läkarintyget inte är så detaljerat? Då får jag ju "fritt spelrum" att skriva ner vad jag vill... Jag trodde bara att alla andra fick mer utförliga intyg. Det kanske bara är för att jag vet vad han tycker som jag "läser in" i intyget att han inte håller med om havre och soja- allergin. Men för en utomstående kanske det ser ut som om han står på min sida...
    Har hon använt rätt blankett att skriva på? Det är en särskild blankett från FK i samband med VB. Lät som aningens halvkonstigt formulerat intyg om man ser till rubrikerna på blanketten.

Vårt förra läkarintyg för VB (från Allergicentrum i Linköping) ser ut så här - en del upprepningar och ganska generellt men ändå specificerat:

I ruta 13 Barnets sjukhistoria samt tillstånd vid senaste undersökningen
    "Flicka som har eksem och som oktober 2006 fick recept på Locoid samt miniderm för sitt eksem. Januari 2007 hade flickan positivt pricktest för ägg och har också reagerat på ett flertal ämnen i kosten, såsom flera baljväxter, vanilj, cashew och pinjénötter och dessutom på jordgubbe, tomat, citrus, råa äpplen, banan och kiwi. Förutom detta även reagerat på havre och reagerat kraftigt på gräs anamnesiskt.

Vid genomgång beskrivs att flickan reagerar på flera baljväxter, ägg, nötter, vanilj. Dessutom på E-nummerprodukterna sorbinsyra och sorbat. Beskrivs också reaktion på frukter och grönsaker som jordgubbar, tomat, citrus och råa äpplen samt banan och kiwi. Dessutom på havre och är misstänkt gräsallergiker. Pricktest som visat snabballergisk reaktion har visat positivt resultat för ägg och så kallat lapptest som visar fördröjd reaktion har visat positivt resultat för soja och mölk.

Flickan behöver alltså vara utan en hel del födoämnen som finns i kosten. Hon har i hemmet reagerat på räka med rödflammighet och nässelutslag över kroppen, hasselnöt har hon reagerat på med klåda samt fått svullnad av läpp av cashew och pinjenöt samt även klåda och röda utslag."

Och i ruta 15 Uppgifter rörande behov av tillsyn, vård eller särskilld behandling:
    (Frågor i vänsterkanten om behov av mer tillsyn, kostnader etc.)
    "(1 - behov av mer tillsyn & vård) Ja, flickan behöver mycket hjälp dels med behandling av eksem och dels med kontroll över den kost hon får så att hon inte blir försämrad av maten.
    ---
    (3 - merkostnader) Se föräldrars info
    ---
    (4 - hur lång tid) minst 2 år."

Och sen har jag i min bilaga beskrivit hur mertid och merkostnader ser ut i praktiken och summor för merkostnader hänvisade till relativt stor del utifrån olika konsumentverksdokument.
  • Miralicia
    JPL skrev 2010-04-19 20:43:10 följande:
    Accepterade FK "se föräldrars info" ang merkostnader? Jag fick avslag på det jag hade tagit upp eftersom läkaren skrivit alltför kortfattat. FK tolkade honom strikt som att all extrakostnad vi har är "dietkost".
    Ja, jag har fått allt som jag yrkat godkänt fullt ut när det handlar om merkostnader, både förra gången och enligt förslaget till beslut även denna gång.

Mediciner & salvor på recept upp till högkostnadsbeloppet

Allt jag yrkat i specialkost -kostnader för mjölkfri kost enligt KoV, risdryck, kokosmjölk, "yoghurt" etc efter faktiskt behov. Gjorde en grov uppskattning av mängden/år och avrundade uppåt och la in en brasklapp att det var en ungefärlig uppskattning av mängden som var avrundad uppåt, men i de fall den beräknade mängden inte går åt så äts den beräknade merkostnaden med god marginal upp av övriga fördyrande produkter som krävs vid sidan av KoV:s beräkning för mjölkfri kost. Drog ju en kopia på matsedeln för KoV:s matkorgsmeny för 4 veckor som var anpassad för mjölkfri kost och sen markerade jag med överstrykningspenna i två olika färger - ena färgen för sånt som inte kunde ingå eftersom hon inte tål de sakerna utöver mjölk och den andra färgen för sånt som kunde ingå med specialval av produkter som oftast är dyrare (ekologiska, tillsatsfria, rena råvaror istället för halvfabrikat som KoV räknat med etc). Inte mycket som var ofärgat i det dokumentet när jag var klar kan jag säga.

Sen reagerar hon på kontakt med gräs och pollen så det blir nya klädombyten efter att ha varit ute under delar av året, så yrkade på merkostnad för lite extra klädombyten och kläder som blir kletiga av feta salvor och därför behövs fler och måste tvättas oftare sen även till följd av fler klädombyten per dag då så blir det extra tvätt. Och att kläder tvättas oftare även om de inte är smutsiga utan bara gräs/pollen så slits de mer än om de tvättats mer sällan. Och även om vi bor i lägenhet och har "gratis tvättstuga" så funkar det inte att tvätta dotterns kläder där pga vad annat folk i övriga husen tvättar med för tvättmedel etc utan vi behöver tvätta hennes kläder i lägenheten = extra elkostnader som vi kanske inte skulle haft annars.

Och lite medlemsavgifter, typ Astma- & allergiförbundet

Det var väl de saker som jag yrkade senast och som jag väntar på beslut om, men enligt förslaget så godkändes allt jag yrkade på.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-21 13:37:39 följande:
    Mer än jag visst. Och när du ändå är här. Har du någon lista på hur mycket gluten det är i korn, råg resp vete??? Letat, men hittade inte.
    Ska se om jag kan hitta något senare, men helt klart är det mest i vete (och av vetesorterna allra mest i durumvete), därefter har jag för mig att det är råg & minst i korn
Svar på tråden Allergitråden