Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Eller använder samma smörbytta med mjölkfritt margarin till honom som till något annat barn som enbart har mjölkallergi, så att det kanske kommer med enstaka smulor från vanligt bröd till hans naturligt glutenfria via smöret.

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-04-09 15:51:18 följande:
    Skulle enagos gröter snart vara tillbaka i affärerna igen ?! Nu när det förhoppningsvid inte är veteallergi tänkte vi prova deras gröt. Den mjölkfria på apoteket skulle tydligen dröja vad jag fattat det som ?! Och idag testade vi sinlacen men den fick hon massa eksem av på armarna, mage/rygg ?! Är den för stark kanske ?! För det borde väl inte vara någon fara att testa 6 månaders gröten till en som är 5½ månad !? Kommer ju endast testa ytterst små mängder eftersom vi inte är helt hundra på att det inte var veteallergi!
    Sinlac innehåller rätt stora mängder johannesbrödsmjöl, vilket är en släkting till soja och kombinationen mjölkallergi & sojaallergi är ganska vanlig (30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn utvecklar även sojaallergi).
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-04-10 12:42:29 följande:
    Vi har börjat med ögondroppar till Siri pga pollen. Första gången gick det bra men nu kniper hon ihop med ögat och det är stört omöjligt att få in en endaste liten droppe. Det är inte så att hon slåss och inte vill utan hon drar själv ner den nedre ögonlocken men kniper ändå ihop ögat på nåt sätt. Är det någon som har något bra tips eller är det bara att fortsätta försöka tills det funkar?
    Ett finger ungefär på mitten strax under nedre ögonlocket och sen ett annat finger ungefär vid globlinjen som drar lite uppåt (tänk fingrarna lite på insidan av "benkanterna" runt ögat och sen glid över "runt kanten" till utsidan där det bara är ben så huden stramas upp - var visst skitsvårt att försöka beskriva i text, men hoppas du förstår hur jag menar).
    Så måste i varje fall jag göra för att kunna få in/ut mina linser ur ögonen, jag får som ngt slags reflex som kniper ihop ögat ofrivilligt om jag inte manuellt håller dem öppna.
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-10 14:41:41 följande:
    Hejsan! Nu kommer jag med en vårdbidragsfråga igen, är mitt uppe i att försöka sätta mig in i hur jag ska ansöka... Läste någonstans om VAB om man får beviljat vårdbidrag. Hur var det nu? Får man inte ta vård av barn för det man fått vårdbidrag för, t.ex allergi eller astma? Men man får VABBA för magsjuka, förkylning osv? Blir det så automatiskt eller är det något jag ska säga till om?
    Jag har inte behövt bry mig om det här med VAB vs VB så jag har inte satt mig in i det så värst mycket, men som jag tolkat det är att om du i VB-ansökan tar upp mertid för besök hos tex allergiläkare osv pga allergin så ska VB anses täcka den tiden och då har du inte rätt till VAB för allergiläkarbesök/-sköterskebesök för pricktest etc, men du har rätt till VAB om du är hos läkare för öroninflammation - för att ta ett exempel.
    Har för mig att det ska stå något om det i beslutet, men om du inte tar upp tid för allergiläkarbesök etc i mertiden i din VB-ansökan så har du rätt att ta VAB även för allergiläkarbesök.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-04-10 15:15:00 följande:
    Det var så märkligt. I dag var vi o köpte lördagsgodis till stora killen. Lillkillen ville naturligtvis ha. Vi köpte russin till honom men han fick 2 bitar av annat godis också. det stod stärkelsesirap eller glukossirap på nästan alla men det var några det stod (vete) bakom. Betyder det att de som det INTE står vete bakom inte är det i??? Eller är det på något sätt olika tillverkare som tillverkar olika sorter och därför bara skriver ut på vissa godisar? I dag har jag föresten bakat bröd till lillkillen som h
    Ett fåtal fall är det utskrivet med vete eller majs inom parentes och då håller de sig till det varje gång. Står det inget så kan det vara majs, kan vara vete, kan vara potatis, men oftast är det en blandning och det kan variera från gång till gång vad som var billigast för dem att köpa in just då. Står det majs så kan du lita på att det inte är vete, i övrigt kan det (och är ofta) vara vete i all glukos-/stärkelsesirap i större eller mindre mängd.
    Om de deklarerar glukossirap (vete) eller glukossirap (majs) så är det snarast en trevlig gest från tillverkaren, för de behöver inte deklarera och de flesta gör det inte för att slippa ändra i innehållsföreteckningarna på förpackningarna efter vilken sort/blandning de använder just då.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2010-04-11 08:40:56 följande:
    Hur är det, kan man tåla soja med ändå reagera på typ sojalecitin och andra "sojatillsatser"?
    Att ur "sojasynpunkt" tåla soja men reagera på sojalecitin tror jag knappast på, i så fall reagerar man nog snarast på något ämne som de använt som hjälp för att utvinna lecitinet ur sojan, men som inte är mätbara (typ hexan och en del andra liknande och mindre trevliga ämnen har jag för mig används i vissa/ganska många fall för att få ut det sista ur råvaran).

De övriga baljväxttillsatserna är ju inte soja, utan olika former av baljväxter, så rent teoretiskt skulle man väl kunna reagera på en del av dessa baljväxter, men inte på andra baljväxter - lite halvdåligt exempel men för att illustrera poängen; att man kan tex vara allergisk mot soja och/eller jordnötter, men klarar ändå av att äta ärtor och bönor - allt är baljväxter, men man reagerar bara på vissa av dem.
    Men att enbart reagera på tillsatserna, men inte på andra baljväxter är gissningsvis väldigt ovanligt. Men eftersom tillsatserna är i finfördelad form så är de redan nedbrutna och i får då lättare att kunna passera in i mellanrummen mellan de ytliga cellerna i tarmväggen, än tex hela frusna gröna ärtor som först måste brytas ned till så små delar att de teoretiskt kan passera igenom och detta tar betydligt längre tid än om det är finfördelat redan när man stoppar in det i munnen, utan ofta hinner tex stora delar av de hela gröna ärtorna passera ut i andra änden innan det blivit så smått att det kan passera igenom tarmväggen. Sen är det också högre proteininnehåll i såna baljväxter som är i finfördelad form eftersom de skördas i ett betydligt senare mognadsstadie än de som fryses och det är under den senare delen av mognaden som proteinmängden ökar mest och sen koncentreras denna när de torkas.
  • Miralicia
    saffe skrev 2010-04-12 14:47:02 följande:
    Hej! på tal om Plamils mjölkfria choklad, jag såg att det stod "kan innehålla spår av soja" på. Har det gjort det förut? Jag har för mig att den var helt fri från "allt"?
    Plamil har flera varianter av "mjölkfri" choklad som de tillverkar för olika distributörer. Kolla vad det står längst ut i ett av hörnen på baksidan så kan du se vilken distributör Plamil har tillverkat den för.

Vissa är helt sojafria, andra innehåller soja och nån jag har sett har varit "spårmärkt". Och förpckningarna ser i princip identiska ut, så det kan vara stor risk för förväxling om man inte är uppmärksamhet.

Kolla i mitt fotogalleri för exempel på mjölkfri mintchoklad från Kung Markatta (som också är sojafri) och mintchoklad från Life Products som ochså är utan mjölk (men som inte kallas för mjölkfri) men som innehåller sojamjöl.
  • Miralicia

I morgon är det dags för (smyg)pricktest på en av de stora grabbarna som ett första led i att förhoppningsvis få till en ordentlig utredning.

"Smyg" eftersom vi gjort en egenremiss till ac och tänker inte tala om något för mamman (dvs sambons ex) förrän det är gjort. Hon går ju helt på deras tidigare bvc & numera bara vc:s linje om att "det är bara lite torr hud" - trots att han varit som sandpapper i huden, konstant trög mage, eksem, skorv (på en 9-åring), ingen rumpa men mage, lite allmänt halvhåglös och tar sig knappt för något på egen hand etc.

Nu som 9-åring har han över eksem i böjveck och att resten av kroppen är väldigt fnasig och gränsfall till halveksemig på i princip hela kroppen så har han även fått stora eksem på händerna och fingrarna som blir till blank, stram pansarhud som spricker så det blöder emellanåt när han böjer på fingrarna och fingrarna är alldeles svullna - nedre delen av fingrarna (fram till leden vid fingertopparna) är nästan lika grova som sambons fingrar (jmf 9-åring med sambon som är 187 cm & väger 110 kg).

Vi har ju smort med såväl mjukgörande som lilla dotterns kortison i flera års tid när han varit här, men det hjälper ju inte så värst mycket när det bara är varannan vecka och när mamman fram till för någon vecka sen har totalvägrat att smörja med kortison eftersom det är totalt livsfarligt {#lang_emotions_undecided}  Nu sen nån vecka så har hon ju fått order från vc att smörja med kortison i böjvecken och då har det gått ner där, men att utreda om det finns något bakomliggande tycker hon absolut inte behövs. Sambon fick ju henne att gå med på att kontakta vc för ett tag sen, men då var hon absolut tvunget vara den som följde med "så att vi inte skulle sätta några idéer i huvudet på dem". För det är självklart så att han inte är allergisk mot något, för hon är lika dan och hennes pappa är också lika dan. {#lang_emotions_undecided} Och när mamman var på vc för ett tag sedan med honom så var det ju "bara lite torr hud".

Påbrå för allergi har han ju i varje fall:
    - multiallergisk lilla(halv)syster,
    - två kusiner som varit kraftigt mjölk- & äggallergiska,
    - pollenallergisk pappa som reagerar på typ all pollen och korsreagerar på det mesta
    - en faster som har haft i princip samma problem med eksem etc som grabben och hela livet fått höra "att det är bara lite torr hud" och sen nu vid 35-års ålder fått reda på att hon är allergisk mot ungefär samma saker som vår lilla multiallergiska tjej  och när hon nu uteslutit allt det så är hon helt bra - något hon inte varit nån gång under 35 år.

Så nu smyger vi bakom ryggen på mamman för att han ska kunna få en ordentlig utredning av besvären och slippa ha det som fastern, så får vi ta diskussion med mamman senare.

• Miralicia
    Fåret Shaun skrev 2010-04-13 10:23:43 följande:
    Mamman är väldigt, väldigt speciell att ha att göra med. {#lang_emotions_undecided} Vi har haft många, många turer om olika saker med henne.

För utomstående så är hon så väldigt engagerad, aktiv och inställssam, men i praktiken så handlar allt om hennes personliga bekvämlighet och ofta även möjligheter till egen ekonomisk vinning. En stor anledning till att hon inte vill utan går helt på tidigare bvc:s linje om att "det är bara lite torr hud" - i nu 9 år trots blödande eksem i perioder är för att om det är någon bakomliggande allergi så blir det ju jobbigt för henne om hon behöver anpassa matlagning. Det är betydligt tyngre skäl för att inte bry sig om besvären än att göra en ordentlig utredning för att grabben ska slippa lida.

Kortisonet hjälper ju honom och det har inte med att mamman inte själv kan använda det utan för att hon har en bestämd uppfattning om att kortison är totalt livsfarligt - inte långt ifrån jämförbart med om man skulle mata barnet med arsenik *lite överdrift kanske, men snudd på*. Hon är väldigt bra på att prata och tala om för andra att hon vet exakt hur än den ena och än den andra saken hänger ihop ioch hur olika saker förhåller sig. Jag har nog aldrig träffat på någon som vet så mycket, men som i själva verket kan så lite. {#lang_emotions_undecided}

Vi har smort med kortison och mjukgörande när han varit här och när han gått här ifrån till mamman så har han varit mycket finare än när han kom på måndagen, för att sen vara mycket sämre igen nästa gång han kommit. Hos mamman äter de helt vanlig kost, här är i princip all lagad mat utan allt (bortsett från att de övriga äter vanlig pasta) även om det är vanlig skolmat och sen vanligt till frukost etc.
    Är det bakomliggande allergi så kan man antingen välja att smörja bort symtomen eller att ta bort det som ger symtomen - jmf stå i ena änden av en eld och försök släcka den med vatten samtidigt som någon häller på bensin i andra änden av elden.

Skulle vi tala om i förväg för henne så skulle hon göra allt för stoppa att ens göra ett pricktest eftersom "hon vet att det inte är något eftersom hon själv och hennes pappa är lika dana".

Planen är ju att få till en vettig utredning i varje fall i första hand och det får vi se till att fixa med under de veckor som han är här, och sen när den är gjord och då förhoppningsvis kommit fram till något så får vi be lilla dotterns allergiläkare ta diskussionen med henne och förklara "att så här är läget, det är bara att acceptera det och fixa".
    Han är bra att ha att göra med och han accepterar inget skitsnack av det slag som vi vet att hon skulle komma med. När vårt dagis började krångla härom året så lyfte han telefon och via telefon "slog näven i rektorns skrivbord" och förklarade att det här är inget att diskutera utan det är bara att ni ser till att lösa det. Och då var läget sånt att vi inte kände oss speciellt välkomna på fsk utan halvtrakaserade av rektorn pga dotterns allergier & specialkost. Och efter samtalet från läkaren där rektorn bara sa javisst, inga problem så har det inte varit något krångel utan i princip allt har funkat.  Är det något läkaren själv är allergisk mot så verkar det vara skitsnack och dåliga bortförklaringar, så han lär kunna hantera henne när det väl finns något att förhålla sig till. {#lang_emotions_wink} Men fram tills dess är det enklast att göra det lite "i smyg" eftersom mamman av rädsla för att det skulle bli merjobb och minskad bekvämlighet för henne själv skulle göra allt för att motarbeta en utredning.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-04-13 14:52:20 följande:
    Jobbigt. Nyfiken på hur det går så du måste rapportera. Hade ju helt klart varit skönt om han kunde må bra killen! Kram!
    Ja, du har ju hört lite om henne förr. {#lang_emotions_wink}

Pricktest avklarat. Efter lite resonerande blev det pricktest på kvalster *2, mögel *2, mjölk, ägg & vete plus kontrollerna.

Den positiva kontrollen blev ca 5 mm, men på alla de andra syntes ingen direkt kvaddel utan det var bara allmänt lite rött med en rödare prick mitt i för att hans hud reagerat på den mekaniska retningen, dvs reaktion på själva taggarna men ingen reaktion på det taggarna tryckte ner i huden.

Men huden såg ju inte "typiskt allergi-eksemig" ut  enligt henne eftersom han är typ grovkornigt sandpapper på främst armar & ben, men han är ändå hyfsat ok (jämfört med hur han brukar kunna vara) just nu. Men han har fått lite egna recept som vi kan hämta ut senast på torsdag på dels annan kortison än Locoid + ngn mjukgörande som jag nu inte kommer på namnet på, som skulle vara bättre vid sån "sandpappershud" som han har. + att vi fick lite prover på tvättkräm, duschtvål & handkräm från Sterisol som de hade fått som prover och tyckt varit bra som han kunde få prova.

(Fast lillasyster blir lika sandpappersaktig i huden när hon får mjölk mer än ett enstaka misstag {#lang_emotions_undecided})

Vi var där så prickarna sattes ca 13.30 idag.
    (Och eftersom jag har den "bakgrund" jag har så har jag/vi ju spanat på prickarna lite här hemma under em-kvällen.)

Vid 16-tiden var det som små ca 2 mm stora kulor/knutor under huden vid båda kvalsterprickarna som man kunde känna som upphöjningar när man strök med ett finger över prickarna även om det inte var några direkt synliga kvaddlar.

Och vid 21 nu ikväll  så var den ena kvalster-knutan i princip borta och vid den andra var det en ca 2 mm svag kvaddel och på mjölk var det en kvaddel på ca 3 mm.

Så jag ritade av pricktestfördelningen på ett papper. Sen ritade jag runt kanten på kvaddlarna, satte en tejpbit över och klistrade fast tejpbitarna med kvaddlarna på rätt platser på pappret. Så får vi se hur vi går vidare härifrån. Helst skulle man ju vilja utesluta all mjölk några veckor för att se vad/om det blir skillnad, men svårt när han bor varannan vecka.

Men det känns ju lite som att jag ändå har rätt i mina misstankar som jag första gången yttrade till sambon för snart 3 år sedan och som han försökt bearbeta exet med i perioder i snart 1-1½ år.
Svar på tråden Allergitråden