• Allrona

Allergitråden

Lillakruttet - tänk på att ni kan öka airomiren lite till om han behöver. 8 puffar är maxdos utan kontakt med läkare och det är eg ingen fara att ge lite till ändå, men behövs det är det läge att åka in så ngn får lyssna.

• Allrona

Min dotter bukandas nu när hon sover, men hon andas med näsan. Om hon hade riktigt jobbigt borde hon väl gå över till att andas med munnen? Eller?

• Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 21:10:22 följande:
    Jo det har gått rätt bra.

Provtagningen idag gick galant, lillkillen är en liten tuffing. Han ryckte till lite när de stack sedan var han sååå nöjd trots att de höll på en ganska bra stund med att ta blod (var väl 3-4 små rör som skulle fyllas). Han fick sitt första lilla klistermärke för att han varit så duktig. Han storasyster sätter sina "duktigmärken" på ett av våra skåp i köket och nu ska Leo också få en egen rad. Med tanke på alla hans läkarbesök lär han väl snabbt gå om syrran i antal märken.

Ang andningen tycker jag möjligen att det är liiiite bättre. Tyckte inte att indragningarna var lika djupa vid kvällsskötningen, även om de självklart djupnade så fort han drog lite djupare efter andan. Han blir ju andfådd när han ligger där för han har en tendens att tokflaxa när han ligger på skötbordet. Han blir alldeles hyper, sparkar i benen och slår ut med armarna och kastar med huvudet, fast på ett busigt sätt. Men det är VÄLDIGT svårt att byta blöja och smörja någon som sparkar en konstant i magen och ansiktet när man böjer sig framåt.
    Annars har han rosslat på idag med, och bukandats. Såg också indragning i halsgropen när han låg på skötbordet, men som sagt hade han vevat sig andfådd så det kanske berodde på det.
    Vid nattning var han skrikig igen. Vet inte vad det är som är så hemskt med sängen. 45 minuter efter att han somnat vaknade han igen och skrek hysteriskt. Kom upp och han låg på rygg i sängen och skrek. Han brukar ju annars nästan ställa sig upp, halvt i sömnen när han börjar vakna till, och stå och skrika....

Sköterskan på barnmottagningen som tog proverna reagerade på hans andning och frågade hur vi gav inhalationerna etc. Sen tipsade hon om att införskaffa luftfuktare, samt att alltid ha huvudändan ordentligt höjd ex med böcker under benen till spjälsängen. Är det tips som ni också hört om? Tänker att om jag höjer huvudvändan så mycket så blir det ju lite knepigt när han försöker stå i sängen vilket han gör ständigt nu. Annars verkar det ju vettigt. Luftfuktare?? Hon menade att vi har så torr luft i Sverige och att det kan hjälpa hans luftrör att inandas lite fuktigare luft....
    När vi skulle åka till Thailand sa läkaren att astmabarn kan reagera olika på fukten, de flesta blir bättre men det finns även de som blir sämre. Min dotter blev dock superbra och vi kunde helt ta bort astmamedicinerna den månad vi var där.
    Att höja huvudänden av sängen är en bra idé. Det blir svårare att andas när de ligger plant på rygg. Vi har dotterns säng upphöjd ca 10 cm.
  • Allrona
    Soffifi skrev 2011-05-26 22:34:51 följande:
    Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!

Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
  • Allrona

Soffifi - ska försöka gå in på datorn när barnen har lagt sig och leta reda på det, om inte k kavat hinner svara innan

• Allrona

Lillskruttet - nu har jag också kollat på bilderna och jag håller med övriga här. Det syns att han bukandas ordentligt och det ser ut som att han har svullen mage. Andas han likadant idag så åk in med honom så de får se! Och visst var det du som skrev om att han andades över 80 andetag per minut? Inte heller det är ok! Så åk in, han har kämpat på länge nu och behöver kanske få inhalera bättre saker på sjukhuset och få bättre underhållsbehandling. Jag har också svårt att vara kaxig mot läkarna men det funkar även att börja gråta Flört. Beskriv precis som du gör för oss, hur snabbandad han är, bukandningen, indragningarna och hur han låter. Skriv ner det på en lapp så du inte glömmer nått! Jag vet, det känns skitfånigt att hala upp en lapp och läsa ifrån men jag glömmer annars hälften när jag väl är hos läkaren så det är ett måste för mig. Och låt dem inte få dig att känna dig som en hönsmamma, det är du inte! Jag tyckte inte heller att de tog oss på allvar nån gång och jämt när vi var hos läkaren så lät det så bra så. Trodde helt vi inbillade oss alla hennes symtom, men så tog vi oss i kragen och åkte till aktuten, (då såg hon ungefär ut som din son) och vi blev inlagda i 4 nätter. Helt plötsligt hade vi sökt för sent istället! Det är skitsvårt att veta när man ska söka och man vänjer sig vid hur de ser ut och låter men hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite...

• Allrona

Tänkte kolla här eftersom det finns några som är kunniga inom medicin  Glad Dottern har vid ett flertal tillfällen senaste månaderna haft feber som oftast kommer på eftermiddagen och är borta på morgonen. Ibland bara dryga 38 grader och ibland närmare 40 grader. Är detta normalt? Funderar på om det kan hänga samman med astman och allergierna? Eller om hon helt enkelt är infektionskänslig?  Eller brukar barn ha så här? Storasyster har då aldrig haft så, men hon har ju varit ett ganska friskt barn också.

Tänkte att jag ska ringa hennes läkare i veckan men vill kolla lite med er först Flört

• Allrona

Här är vi också trötta på allergier och därför har vi provocerat både jordgubbar och guarkärnmjöl. Köpte glass med guar som hon har ätit tre dagar i rad nu och ingen reaktion, lite, lite eksem men inte tillräckligt för att inte låta henne äta den. Det är konstigt tycker jag, för några veckor sedan fick hon piggelin och då fick hon en hel del eksem runt munnen och böjvecken, men av den här glassen (trollerimix från hemglass) knappt något alls. Men det är superbra, kommer underlätta sommaren mycket och så fick hon ett par jordgubbar här om dagen vilket hon inte heller reagerade på Förra sommaren funkade det inte alls med jordgubbar. Så här var det positiva nyheter!

Svar på tråden Allergitråden