Allergitråden
Angel Gbg skrev 2011-01-22 14:15:08 följande:
Miralicia: Där är anledningen till varför jag numer inte köper kokböcker utan surfar och faktiskt kan jag rekomendera veganrecept som man moddar.... den vägen har jag trixat fram det som jag numer bakarMen jag köper sällan någon i bokhandeln - möjligtvis i samband med rea på reapriset så att man kanske betalar 30-40:- max, utan jag brukar rensa bland kokböckerna i second handbutiker lite då och då. Mycket trevligare att betala sådär 5-10-15 eller kanske max 20:-/st, eller så passar man på när de har alldeles för mycket böcker hemma och säljer ut massor av böcker för 1:-/st och många gånger snudd på oanvända böcker.
Allergianpassade kokböcker bryr jag mig inte om, de ersätter vanligtvis en allergen med en annan, så de ger mig inte så mycket eftersom man ändå får modifiera så gott som allt då kan man lika gärna använda vanliga och modifiera själv. Jag är inte så bra på att följa recept rent allmänt ens om man inte skulle behöva anpassa utan många gånger så är det inspiration och sen blir det ett antal olika förändringar under tillagningens gång.
(Så numera så försöker jag ofta laga mat med papper och penna bredvid spisen så att jag i efterhand skriver ner vad och hur myckt jag haft i)
Men jag har faktiskt börjat att försöka sammanställa en "utan allt"-kokbok utifrån bloggen och alla recept på div papperslappar här hemma, därav att jag gav mig på en inventering av hur "marknaden" faktiskt ser ut.
Men jag har lite svårt för att bestämma mig för hur jag ska lägga upp den. Har några olika idéer på upplägg men kan inte riktigt bestämma mig för hur jag ska göra .
Nån som har idéer på hur ni skulle vilja att en allergianpassad kokbok ska vara upplagd?