Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

saffe skrev 2011-01-11 09:31:52 följande:
    Puffar upp min fråga lite!

Hejsan! Nu är det dags för dagisstart om en vecka och jag känner att jag har dålig koll på allergi-mediciner. Vi har Aerius-lösning hemma, men har aldrig behövt använda det, vi har haft stenhård koll på vad dom får i sig/på sig.. Men det är ju större risk att det kan behöva användas på dagis om det sker nåt misstag. Så vad fungerar Aerius bäst mot? Ska man ge det om man ser att dom får nässelutslag/eksem? Fungerar det även vid allvarligare reaktioner som svullnad/andnöd, i väntan på ambulans? Mina tjejer har ju långsamma reaktioner från mage och hud, men o andra sidan så har ingen av dom ätit ägg (enbart genom amning), så vad det blir för reaktioner vet jag ej. Kan det vara bra att ha Tavegyl oxå eller är det samma effekt av det?
    läste igår men hade inte tid att svara då.

"Behandlingstrappan" eller vad man ska kalla det för vid allergiska reaktioner ser ut som följande:

1. Antihistaminer.
    T ex Aerius, Tavegyl, Cetirizin, Clarityn, Acura, Loratadin, Atarax mfl - lite olika tillverkare och olika verksamma substanser och lite olika verkningsmekanismer och också biverkningar  även om "slutresultatet" är det samma - att motverka allergiska reaktioner.
    Dessa är verksamma att motverka själva den allergiska reaktionen. Vid en allergisk reaktion frisätts stora mängder histamin som är det som på olika sätt ger allergiska reaktioner som nässelutslag, klåda mm och antihistaminerna gör så att effekten av det frisatta histaminet motverkas (orkar inte gå in på den mer exakta sättet som de har effekt på just nu) och därigenom dämpas den alelrgiska reaktionen.
    Detta är basbehandlingen oavsett allvalighetsgrad av alelrgisk reaktion - det är den som motverkar effekten av själva histaminfrisättningen.
    Hemma har man tabletter eller flytande, men de finns även antihistaminer tillgängliga för att ges intravenöst, dvs direkt in i blodet, av sjukvårdspersonal (sjukhus/ambulans) så att det kan få mycket snabbare effekt om det är anafylaktiska reaktioner. Så det är samma basbehandling av alelrgiska reaktioner oavsett allvarlighetsgrad.

2. Kortison
    Vanligtvis Betapred.
    Har ingen direkt effekt på den själva allergiska reaktionen och histaminfrisättningen, utan bidrar till att stabilisera cellmembranen i kroppen och hjälper till att motverka att reaktionen blossar upp på nytt när den första effekten av antihistaminet börjar lägga sig. Så inte så jättestor "akuteffekt", men ändå viss akuteffektäven om den huvudsakligen är för lite mer långsiktig behandling av den allergiska reaktionen.
    Tilläggsbehandling till antihistaminer om det blir lite kraftigare reaktion - tex lindriga nässelutslag = enbart antihistamin, kraftiga nässelutslag = antihistamin + kortison.

3. Adrenalin
    Steg tre = adrenalin vid mycket kraftiga/anafylaktiska reaktioner med bla  blodtrycksfall och ev andningssvårigheter typ att halsen svullnar igen.
    Ges som spruta i låret med autoinjektor - t ex Epi-Pen, Anapen
    (adrenalin kan även ges intravenöst på tex sjukhus/i ambulans)
    Stimulerar hjärtat till att slå snabbare och påverkar även blodkärlen att dra ihop sig och därigenom att hjärtat slår lite fortare och blodkärlen (som blivit vidare genom att de slappnat av av histaminets påverkan) drar ihop sig och därigenom höjs blodtrycket och genom att blodkärlen drar ihop sig så minskar mänden blod ute i vävnaderna och svullnad i tex hals minskar.

Basbehandling är antihistaminer (dvs Aerius som ni redan har) med tillägg av Betapred för lite kraftigare reaktioner. Adrenalin skriver de vanligtvis bara ut om man redan har haft en anafylaktisk reaktion, eller om man har uppvisat skyhöga värden på RAST för något. Även om man reagerar kraftigt astmatiskt så kan man ibland få utskrivet adrenalinpennor.

Så kort sagt så funkar det utmärkt med Aeriusen som ni redan har att ha på dagis. Ev om ni ska be att få utskrivet Betapred också (vi har Aerius + Betapred - det är vad läkarna hos oss anser vara "bassortiment" för allergiska barn att ta tillgång till hemma, så att man har betapred också om det skulle bli kraftigare reaktion).
    Tavegyl kan i vissa fall ha  lite bättre effekt än Aerius när det handlar om klåda, genom att man som biverkning ofta blir lite dåsig av den och därigenom inte tänker lika mycket på klådan och det går att ge både Aerius och Tavegyl samtidigt eftersom det är olika verksamma substanser i dem så det kan finnas en poäng i vissa fall att ha båda, men ur enbart antihistamineffekt är de likvärdiga men jag tycker att Aerius är att föredra eftersom man inte blir trött av den. Så för att ha på förskolan så räcker det gott och väl med Aeriusen och om ni vill diskutera med läkaren om ni skulle vilja ha Tavegyl också hemma att i så fall kunna ge till natten om det skulle vara väldigt kliigt (och sen bra att försöka minimira så gott det går av mediciner på förskolan så behöver det inte bli situationer där de fundera över vilken antihistaminflaska det var de skulle ta om det blir reaktion utan bara har en sort att välja på så sköter ni resten hemma).
    Men att prata med läkaren och be att få Betapred utskrivet också skulle väl kanske inte vara någon jättedum idé, så att de kan ha det tillgängligt också utöver Aerius om det skulle bli kraftig reaktion - i synnerhet som ni inte vet hur de reagerar på tex ägg.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    saffe skrev 2011-01-11 11:45:54 följande:
    Alternativ till grädde i matlagning= kokosmjölk! Vi använder 5 dl Tetrapack, kommer inte ihåg märke nu men den är lila...Kan det vara Santa Maria, ni andra som har bättre minne?
    Santa Maria har en på 5 dl tetra som enbart innehåller 80% kokos och resten vatten, alltså inga tillsatser som emulgeringsmedel eller förtjockningsmedel över huvud taget som de med lägre kokoshalt ofta innehåller. Kung Markatta har också en kokosmjölk som är helt tillsatsfri men den har bara 60% kokoshalt. Exotic Food (finns på tex Coop) har också kokosmjölk som är helt tillsatsfri (med 70% resp 50% kokos)

Kokosmjölk står enligt mina erfarenheter oftast vid asiatiska matvaror/"Världens mat". ( I synenrhet Santa Marias eftersom den ingår i deras "Thai-serie".
    (Finns en Kelda kokos i kyldisken, men den innehåller sådär kanske 2 % kokos och resten komjölk)
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 11:50:36 följande:
    Vilken koncistens får kokosmjölken om man kokar den? Tänkte om det blir som med grädde, att den "tjockar till sig" till lagomt såsig koncisten? Det är nämligen lite det jag är ute efter, att slippa reda och greja Flört
    Hur kokosmjölk blir när den kokar beror rätt mycket på vad det är för kokosmjölk - rätt stor skillnad på kokosmjölk med 80% eller 35% kokos, men Santa Marias tycker jag som saffe skrev blir lagom, typ lite motsvarande grädde i konsistens när den kokat, möjligtvis anningens rinnigare än vanlig grädde även om den oftast är tjockare när man ska ha i den eftersom den skiktar sig i förpackningen - i synnerhet om den står kallt (vilket man även kan utnyttja).

Det med kokosmjölk som kan vara bra att tänka på är om man ska ha den till fisk (typ fiskgryta) - i så fall så lagar man till allting så att fisken och allt är klart och sen häller man i kokosmjölken som det allra sista och bara ser till att den blir varm men utan att den koka. Kokar man fisken i såsen som redan har kokosmjölk i sig så är det rätt stor risk för att kokosmjölken skär sig så att det blir vita kokosklumpar och sen nån grumlig, klar vätska. påverkar visserligen inte direkt smakmässigt men ser inte så aptitligt ut.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-01-11 19:58:42 följande:
    Vi köper risnudlar på Coop Forum, finns i asiatiska hyllan. Får kolla noga dock, en del innehåller bönmjöl också.

Sådana fläckar fick dottern av ägg
    De med "bönmjöl" kallas oftast för glasnudlar och är baserade på mungbönsmjöl istället för rismjöl.

Santa Marias Risnudlar finns på såväl Willys som Ica här där jag bor, bör finnas på Hemköp också eftersom Hemköp och Willys ingår i samma kedja.
  • Miralicia
    Mela78 skrev 2011-01-11 20:20:41 följande:
    Så var det ja, de hette inte risnudlar. Men vi har råkat köpa fel några gånger iallafall.
    Santa Marias glasnudlar är tunna och deras risnudlar är breda - så skiljer jag på dem när jag ska handla Flört
  • Miralicia
    Sousafon skrev 2011-01-13 12:59:37 följande:
    Hur har ni andra gjort när det gäller barnförsäkring? har ni sådana för era allergiska barn? Får ni i så fall ut någon ersättning? FÅr man teckna en försäkring om man redan har konstaterade allergier? KAnske ska teckna en för lilltjejen som än så länge inte visat sig vara allergisk. Vet inte om det går att få en för min allergiske son... Höll på att ansöka för ett tag sedan, men så ville de ha kompletteringar, så det blev det liggande. Och nu är allergierna konstaterade...
    det ska inte vara något hinder att täckna försäkring bara för att de har allergi, MEN man får räkna med att få undantag på allt allergirelaterat och då vill de gäna väva in så mycket (halvt osannolika) kopplingar till allergi, astma etc som möjligt som då blir undantagna från försäkringen

Har du ingen på lilltjejen så teckna nu!!!! De vill vanligtvis ha in journaler så är det så att ni har funderingar på ev allergi, se till att teckna försäkring så att ni får den beviljad innan ni diskuterar ev allergi med BVC för står det minsta lilla avvikelse i journalen som de kan tolka som att det finns antydan till funderingar på allergi så får ni undantag för det.

Vi gjorde så att vi tecknade en medlemsbarnsförsäkring, sån kollektivförsäkring via sambons dåvarande fackförbund (inom LO) för yngsta dottern. De försäkringarna ger visserligen oftast lite lägre ersättning, men du behöver inte lämna in något friskintyg eller journalkopior för att få den beviljad. Så det tycker jag är ett rätt bra alternativ för att åtminstone ha någon form av grundförsäkring om det strular med att få annan försäkring beviljad. Sen om du söker ersättning så kan de vilja ha in journaler för att se att det du söker ersättning för inte fanns innan du tecknade försäkringen, så på så sätt blir det undantag (men det är ju liknande med alla typer av försäkringar - att de ersätter inte sådant som redan var "fel" när man tecknade försäkringen).

Att vi tog en kollektiv medlemsförsäkring berodde på att vi bara skulle få annan försäkring beviljad med mängder av undantag och till ett högre pris än normalt för dottern. När hon låg i magen så upptäcktes det vid ett UL i grav.vecka 32 att hon hade en liten missbildning på ena njuren (ett extra UL som jag fick göra pga att storasyster hade fötts med en njure som knapp fungerade alls och som också hade upptäckts vid UL i v 32). Normalt går blodkärlet som förser njuren med blod in på mitten av njuren och sen grenar det upp sig i mindre kärl, men hos lilla tjejen så grenar det sig någon cm för tidigt så att det delar på sig strax utanför njuren så den går in på två ställen i njuren istället för på ett ställe. Detta upptäcktes alltså under graviditeten och undersöktes efter förlossningen närmare och hon är helt friskförklarad och ska inte ha några problem alls av det, bara en minimal anatomisk avvikelse.

Jag hade en gravidförsäkring, och det upptäcktes under graviditeten men eftersom det bara är en anatomisk avvikelse som inte syns och som inte ska ge några symtom fick jag ingen ersättning för det - däremot så mängder av undantag för att sen teckna vanlig försäkring på dottern eftersom problemet redan var känt innan förlossningen - vi skulle få undantag från allt som hade med njurar och urinvägar att göra, och dessutom eftersom njurarna även är inblandade i blodtrycksregleringen så ville de även göra undantag från allt som hade med blodkärl och hjärta att göra också och vid minsta lilla som av någon anledning skulle gå att relatera till detta inte ens få ersättning för sjukhusvistelse pga andra åkommor

Helt absurda undantag vi skulle få om vi ville teckna försäkring pga ett blodkärl som upptäcktes av en slump (och som jag kan garantera att det finns hur många barn som helst där ute som går omkring med men som inte har upptäckts för att de inte har detaljstuderats med UL och därför har fått försäkring beviljad utan minsta problem), och då hade vi inte ens några allergier än. Och ville vi ha försäkringen med alla dessa undantag som de erbjöd oss så kostade den 1,5 ggr normala priset. Så i vårt fall så blev det efter många turer att vi tecknade en kollektiv medlemsbarnsförsäkring som ger en rätt hyfsad grundförsäkring och till under 1/3 av kostnaden som en separat försäkring skulle kosta oss och som täcker mer än den vi blev erbjuden med undantag skulle göra eftersom det inte är några undantag eftersom hon aldrig haft några symtom, bara en liten anatomisk anomali. Dock får vi ingen ersättning för allergierna eftersom det hanns konstateras misstänkt äggallergi innan turerna med de första två försöken till försäkrande gavs upp och vi istället tecknade medlemsförsäkringen.
    Nu har sambon bytt fackförbund, men vi har kvar samma försäkring som en fortsättningsförsäkring med samma villkor och ungefär samma kostnad också (typ 5-10:- dyrare/månad har jag för mig att det blev).
    Det komiska är att den medlemsförsäkringen är i ett av de försäkringsbolag som enbart ville erbjuda dyrare försäkring med massor av undantag innan, men skulle det bli några problem så ska vi kunna få ersättning för det de ville ge undantag för eftersom det i försäkringsvillkoren utgår från när symtom på ett sjukdomstillstånd har visat sig. Cool
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:08:41 följande:
    Miralicia (eller ngn annan som är duktig på detta) - Min dotter är ju två år snart. På inrådan av dietisten får hon kalciumtabletter, en halv dagsdos ungefär. Dessutom får hon ju såklart d-vitaminer. Visst är det så att d-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium? I så fall borde vi väl fortsätta med det även efter hon har fyllt två? Funderar på att byta ut/kombinera dessa vitaminer med multivitamintablett istället. Är det ok till en tvååring? Är det en bra ide? Ska man även ge omega3 till henne? Hur gör ni?
    D-vitamin hjälper kroppen att ta upp kalcium.
    Sen just vad gäller D-vitamin så är det en vitamin som kroppen själv kan tillverka i huden utifrån solljuset (väldigt kortfattad beskrivning) och under optimala omständigheter så kan det räcka med 10-15 minuters solljus på 30% av kroppsytan för att kroppen ska bilda tillräckligt med D-vitamin på egen hand.

Att man ger D-vit-tillskott till de minsta barnen beror ju på att de helst inte ska vistas i solen. Sen mörkhyade barn brukar rekommenderas att ge D-vitamin längre just för att de pga den mörka huden inte bildar lika mycket D-vitamin.
    D-vitamin finns även en hel del i fet fisk som lax och makrill mfl och sen är flera mjölkersättningsprodukter förutom kalcium även berikade med D-vitamin  - just för att underlätta upptaget av kalcium, precis som att man även berikar lätt-, mini- & mellanmjölk med D-vitamin.

Här hemma använder jag mig av Minalvits "nallar", blir säkert lite dyrare än andra preparat, men jag väger det mot att slippa bråka om att hon ska ta dem och då vinner minsta motståndets lag - de äter hon gärna. Hon får dels en multivitaminnalle (med skogsbärssmak) för att åtminstone få en bas varje dag (hon har lite humör och åsikter om mat emellanåt så det är inte alltid hon äter så jättebra alla dagar så då blir det ändå en grund även om den inte ger fullständigt behov av allt) och sen får hon nallar med kalcium som har äppelsmak. En fördel som jag ser det med Minalvitnallarna är att de har druvsocker som sötningsmedel istället för div syntetiska sötningsmedel som många andra innehåller, i varje fall så länge som man inte är diabetiker så föredrar jag nog det. Kalciumnallarna innehåller visserligen inte så mycket kalcium (typ 160 mg/st har jag för mig) men hon tar dem med glädje och sen kan jag variera antalaer lite utifrån hur hon äter och dricker i övrigt under dagen, så varierande allt mellan 1-4 st/dag beroende på hur mkt berikad risdryck hon får i sig - just nu är vi i en period med 4 nallar/dag för att hon halvt bojkottar risdryck annat än enstaka gånger som typ Oboy Obestämd
  • Miralicia
    ELI 79 skrev 2011-01-13 19:51:38 följande:
    Apropå försäkringar. När vi tecknade sonens försäkring så var han bara mjölkproteinallergisk och det står i hans försäkringsbeskeed att han är fullförsäkrad förutom om det är något allergirelaterat. Måste jag söka om nu när han har fler allergier? Gäller försäkringen annars??
    Har ni blivit beviljad försäkringen så gäller den, men inte när det handlar om allergier eftersom det redan var undantaget.
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:48:43 följande:
    Tack miralicia. Du ska veta att jag lär mig så himla mycket av dina svar på mina och andras frågor och tack för att du tar dig tid att ge så utförliga svar!

Om du orkar får du gärna svara ang. Omega3 också tänkte köpa det till 6 åringen som fått för sig att fisk är pyton men ska jag även ge dem till 2-åringen? Barnen får ju fisk 1ggr/vecka på dagis och kanske 3-4 ggr per månad hemma.
    Omega 3 ger vi inte, har inte hittat nån som jag tror att det finns en chans att jag kan få i henne Obestämd  Så jag har inte orkat fördjupa mig så jättemyckeet i det så jag har så mycket att säga ur minnet Flört
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-13 20:56:01 följande:
    Ang försäkring. Vi tecknade vår försäkring innan allergin var konstaterad men vi får ändå inget på försäkringen för det. De ger endast ersättning för gluten eller om allergierna fortfarande är kvar vid 18-års ålder.
    Det brukar vara så med allergier att det är om de kvarstår vid 18 år 8alt celiakidiagnos då). Under tiden fram tills dess har man bara "allergirelaterad" användning för dem om man får beviljat vårdbidrag, då kan man få viss årlig ersättning från försäkringen under den tiden man har vårdbidrag (minst 1/4 på 1 barn för att få från försäkringen, vid 1/4 VB på 2 barn ihop får man ingen VB-ersättning från försäkringen) eller om man blir inlagd på sjukhus pga allergin så kan man få den vanliga "sjukhusvårdsersättningen" om det inte finns undantaget allergi.
Svar på tråden Allergitråden