Nifelheim skrev 2010-12-28 17:51:00 följande:
Det är mitt barn det gäller. Det största problemet är inte att förskolechefen inte vet sina skyldigheter, utan att hon hävdar att det inte är någon "stor grej" om han råkar få i sig havre.
Nu har han gått på den nya förskolan i ett drygt halvår, och jag fick för ca två veckor sedan av misstag upp ögonen på varför han har mått så dåligt under hela den här tiden.
Han har alltså under den tiden både fått i sig smulor/små bitar av bröd med havre, samt varit i kontakt med havresmulor varje dagisdag (han reagerar både på att få havre på huden och om hans bröd har legat emot annat bröd och i det här fallet har det varit smulor över hela borden samt att de har använt samma smör till alla barn och de har brett smörgåsarna själva så det har varit fullt med smulor och små bitar i smöret).
Dagischefen tycker att jag överdriver som är arg och besviken och hon tycker inte att de ska behöva garantera att detta inte händer igen för "det är ju inte så farligt eftersom både eksem och dålig mage går över".
Jag är ju självklart orolig för hur det här slarvet ska påverka honom i framtiden, om det kan förvärra hans allergi? Kan det "förstöra" tarmar och liknande? Eller är det som hon säger att det inte "spelar någon roll" eftersom det bara är obehagligt i ett par veckor max (det är tiden det brukar ta innan både hud och mage lugnat sig helt efter att han fått i sig något).
Förskolechefen ska inte komma och ha en åsikt i medicinska frågor - det har han/hon inte utbildning för!
Medicinska frågor sköts av sjukvårdspersonal, medan pedagogiska frågor är en fråga för förskolepersonalen och rektorn. *punkt*
Allt annat är oprofessionellt! Det kan vara en väldigt bra punkt att trycka på - i synnerhet om man ska ta och vända sig uppåt i organisationen till tex rektorns chef.
Han/hon ska sköta sitt jobb utifrån de riktlinjer som gäller för förskolan/skolan (tex demokratiska värderingar och att alla människor är lika värda och alla barn ska få sina behov tillgodosedda i förskolan oavsett kön, etnecitit, funktionshinder etc) och följa de riktlinjer som ni ger (som ni har fått/har stöd för från sjukvårdspersonal) vad gäller sonens allergi.
(Skrev lite som svar till kavat till vad man skulle kunna hänvisa till lite mer lagmässigt)
Har ni en bra läkare som det är lite tag i? I så fall kan du kanske få lite hjälp därifrån.
Hade en lite liknande situation, fast då var det snarast så att rektorn skyllde på att personalen inte hade den kunskap som behövdes utan tyckte att det var bättre om dottern hade bytt till allergiförskolan på andra sidan stan (och då har hon också främst mag-, hud- & humörproblem när hon får i sig allergener).
När jag nämnde det för vår läkare hur rektorn agerade så ringde läkaren upp rektorn och via telefon "slog näven i rektorns skrivbord" och förklarade att här var det ingen diskussion utan det vbar bara för förskolan att se till att fixa situationen. Och samtidigt så kallade han rektor + kokerska till möte på allergimottagningen ihop med läkaren själv, mig som förälder, barnallergisköterska och dietist. Sen dess så har det inte varit några större problem utan det har gått och föra en dialog med dem vilket var svårt tidigare.