Tibell skrev 2010-06-21 10:35:59 följande:
Ja vällingen/gröten är ju gjorda på ris så visst är det stoppande =( Men hon vägrar Altheran så vi måste ha vällingpulver i för att hon ska dricka den överhuvudtaget. Men har bara 2 msk vällingn och resten Althera.
Problemet med henne är ju att hon alltid varit lite hård i magen, trots daglig bajsning. Nu ger vi henne nästan 15 ml lactulos och ser ingen som helst förbättring. Finns det inget bättre att ge ?!
ok ja det är svårt när de är allergiska och dessutom matvägrar
Alltså 15 ml är fortfarande inte jättemkt latulos att ge... ni kan fortfarande öka. När de är så små så brukar de inte skriva ut annat än laktulos (ja eller som man köper själv på apoteket):
Det finns ju en massa andra både receptfria och receptbelagda pulver man kan ge men oftast ger de inte det innan de blir 2 år...en del gör det men jag vill inte rekommendera något till din lilla tjej eftersom hon är så liten. Isf rekommenderar jag att ta kontakt med barn mott angående detta!
det finns pulver som heter movicol som jag har till min son. det är rekommenderat från 2 år men vet de som fått det tidigare. forlax rekommenderas från 8 år men vet även de som fått det tidigare. Inolaxol kan ockcså ges från 2 år, vet inte om man kan ge det innan.
Så som sagt finns en hel del men jag reserverar mig för vad det innehåller för jag vet inte om nåt innehåller ämnen som din lilla tjej inte tål. Eftersom stora sonen inte är allergisk så har jag inte riktigt reflekterat över vad det innehåller.
Så jag skulle INTE köpa något annat än laktulos receptfritt även om det finns, utan jag skulle be dem på barn mott skriva ut något tll henne isf. Men som sagt, du kan helt klarat öka laktulosen bra mkt. Finns ingen fruktpuré hon tål?? isf kan du ju blanda det i altheran och se om hon gillar den bättre med fruktsmak, t ex aprikos, päron, katrinplommon mm nåt som är lösande? olja i ersättninge har du det?